Hva er forventet ladefart på hurtiglading om vinteren?

Startet av Oddleif, søndag 12. juni 2016, klokken 12:45

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: LMOR på søndag 12. juni 2016, klokken 23:20
Anbefaler og ha fast avreisetid satt hver dag hele vinteren, og kabelen i hver natt. Da går den ikke under +10 selv med 9A lading.
Den går godt under 10 grader, ihvertfall med eldre software. +3 til 4 grader er det laveste jeg har sett men da var ikke dette en særlig kald vinter her. Neppe stort mer enn -18 på det kaldeste, altså rett ved avreisetid. Så da har temperaturen vært høyere på natten. En skikkelig kald natt med -20 så vil nok batteriet slite med å komme over 0 med gammel software. Vet ikke helt hvordan det blir med nyere software. Det kan virke som den kompenserer litt for kulda.

LMOR

Sitat fra: Beckern på onsdag 15. juni 2016, klokken 07:50
Sitat fra: LMOR på søndag 12. juni 2016, klokken 23:20
Anbefaler og ha fast avreisetid satt hver dag hele vinteren, og kabelen i hver natt. Da går den ikke under +10 selv med 9A lading.
Den går godt under 10 grader, ihvertfall med eldre software. +3 til 4 grader er det laveste jeg har sett men da var ikke dette en særlig kald vinter her. Neppe stort mer enn -18 på det kaldeste, altså rett ved avreisetid. Så da har temperaturen vært høyere på natten. En skikkelig kald natt med -20 så vil nok batteriet slite med å komme over 0 med gammel software. Vet ikke helt hvordan det blir med nyere software. Det kan virke som den kompenserer litt for kulda.
Du mener at med forvarming hver morgen den siste uken, bruk i løpet av dagen, så vil batteriet i bilen ved avreisetidspunkt dagen etter være ca 0 grader?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kanon

Sitat fra: Beckern på onsdag 15. juni 2016, klokken 07:50
Sitat fra: LMOR på søndag 12. juni 2016, klokken 23:20
Anbefaler og ha fast avreisetid satt hver dag hele vinteren, og kabelen i hver natt. Da går den ikke under +10 selv med 9A lading.
Den går godt under 10 grader, ihvertfall med eldre software. +3 til 4 grader er det laveste jeg har sett men da var ikke dette en særlig kald vinter her. Neppe stort mer enn -18 på det kaldeste, altså rett ved avreisetid. Så da har temperaturen vært høyere på natten. En skikkelig kald natt med -20 så vil nok batteriet slite med å komme over 0 med gammel software. Vet ikke helt hvordan det blir med nyere software. Det kan virke som den kompenserer litt for kulda.

Hva mener du med gammel software? Min med software fra juni 2015. Klarer alltid 10 grader på batteri. Selv etter å vært parkert i -20/25 i flere dager. Dog iplugget, da synker den ifølge min erdaring ikke under -12.  At den klarer å varme opp 300? Kg batteri fra -20 til +10 crader er egentlig interessant sånn rent fysisk. Skulle nesten ikke tro det var mulig med standardkladden

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA