Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: På langtur med 94Ah

Startet av PingPing, onsdag 10. august 2016, klokken 16:44

« forrige - neste »

PingPing

Hei !    Er det noen som vet om det er risikabelt å lade leaf når det er fare for tordenvær ?

Øyst1

Hehe, lurte på det samme i dag selv. Kjørte opp mot Ålgård og lynene slo ned i fjellene rundt meg. Da begynte jeg selv å lure på det. Om det er større fare i en elbil enn vanlig bil?

Tror egentlig en er trygg i begge, men er det noen forskjell?
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

PingPing

Tenkte egentlig på selve ladingen.  Er helt avhengig av fullt oppladet bil på morgenen, og har bilen stående et godt stykke unna til lading. Må jeg da gå hele vegen og trekke ut ledningen hvis det kommer et tordenvær ?

Øyst1

My mistake! Ser jo du skrev det når jeg leste litt nøyere!

Jeg har fått lagt opp 16a ladestasjon på egen 20a kurs med egen og riktig jordfeilbryter, så regner med det går bra.

Uansett er det vel kanskje som med andre elektriske ting, at en bør være litt forsiktige å ha ting koblet til strømnettet når det lyner. Men tror som sagt egentlig det går bra, uten at det er noe fasitsvar!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Overspenningsvern er vel et stikkord her. Det ble påbudt i nye hus fra 2010/11 eller deromkring. Hvis man ikke har overspenningsvern, er det grunn til å være forsiktig når det lyner. Antar det også gjelder lading av bilen.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kjbu

Du har 2 valg :
- La være å lade i tordenvær
- Bruke forsikringen hvis skaden skulle skje

Det er følsom elektronikk i disse, så et overspenningsvern vil ikke klare å stoppe skaden etter mitt syn.
Har du ikke kasko ville jeg ikke ladet i tordenvær.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Trekkoppbil

Det er muligens trygt å lade i tordenvær, hvis man lader på tredemølle.

Ellers har det vært snakk om på andre tråder, at man bør sikre seg med 2 overspenningsværn: Grovværn i sikringsskapet, og finnværn utenfor stikkontakta. Jeg er usikker på om det er overspenningsværn i EVSE.

Superforsikring på bil, som kan dekke drivlinja, kan også ha krav om værn der du lader til vanlig.

Jeg ville ikke stole på noen ting, og tordenskaden kan komme før du hører første tordenskrell.

Einar_S

Veldig gode råd mht. overspenningsvern i heimen!

Ellers kan du nok regne med at det også er overspenningsvern i bilen. Men det vil neppe være tilstrekkelig om det ikke er noe foran.

Jeg ville ialfall ikke bare sitte der og håpe på hurtiglading 20%-100% på 10mikrosekund!  ;D
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA