Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt teknisk konsept på FuelCell elbil

Startet av Hansi, fredag 13. mai 2016, klokken 18:20

« forrige - neste »

Hansi

https://www.kickstarter.com/projects/emw/juiceplug-a-universal-smart-ev-charging-adapter/description

JuicePlug is a small, WiFi-connected adapter that attaches to your charging cable and transforms your existing charging station into the smartest station on the market that can give you full anytime / anywhere control, save you money, and reduce emissions from your charging. JuicePlug requires no tools or assembly, takes 10 seconds to plug in, and is compatible with all EVs and EVSEs on the market.

Tror jeg skal kjøpe en sånn..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Griffel

Sitat fra: Hansi på søndag 20. mars 2016, klokken 17:03
https://www.kickstarter.com/projects/emw/juiceplug-a-universal-smart-ev-charging-adapter/description

anywhere control, save you money, and reduce emissions from your charging.
Jeg går ut fra at du sponser kickstarter projectet?

Dette ligger vel litt i fantasiens grenseland.
Hvor mye regner du med å spare med et slik adapter? "reduce emissions" minner litt om et "carbonfilter" fra Taivan til å montere før stikkontakten som ble lansert for noen år siden.

Sitat fra: Hansi på søndag 20. mars 2016, klokken 17:03
https://www.kickstarter.com/projects/emw/juiceplug-a-universal-smart-ev-charging-adapter/description
...and is compatible with all EVs and EVSEs on the market.
Imponerende at et type1 adapter kan være kompatibel med "all EVs and EVSEs on the market."  ::)

(Nå er jo slike adaptere kun lovlig dersom de er godkjent av den aktuelle bilprodusenten eller den aktuelle EVSE produsenten, så utsagnet krever i tillegg en solid innsamling av godkjenninger fra "all EVs and EVSEs")
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Opp til 10x raskere lading - hææ, hvordan har de tenk at dette skal skje ?

De fleste kan vel logge seg på bilen i dag og se hvordan ståa er.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PokerFjes

#3
Denne skal plugges inn mellom bilen og ladekontakten. Den kommer dermed 15-20cm lenger ut og vil påføre mer mekanisk belastning på pluggen. Selv om jeg synes softwaren høres interessant ut, tror jeg ikke dette er et godt design.
I tillegg blir man avhengig av leverandørens servere. Etter å ha sett en del skyleverandører bli borte over årene, er jeg lite interessert i tjenester som ikke lever uavhengig av leverandøren.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#5
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. mars 2016, klokken 19:07
Opp til 10x raskere lading - hææ, hvordan har de tenk at dette skal skje ?
Om du leser annonsen ser du at dette overhode ikke har med adapteret JuicePlug å gjøre, men derimot med ladestasjonen JuiceBox (det som mange feilaktig kaller hjemmelader eller lader).

Slik tenker de seg det:
Når en amerikaner bytter sin: level1 - mode2 - type1 ladekabel 120V 8A og får installert denne: level2 - mode3 - type1 ladestasjonen (eller en annen tilsvarende ladestasjon) som kan levere 240V 40A, og i tillegg har en bil med tilsvarende lader, da kan de lade opptil 10x raskere. :)

Nå handler denne tråden imidlertid om JuicePlug.
JuicePlug er en dings som skal gjøre ikke særlig intiligente mode 3 type 1 ladestasjoner litt mer intiligente.

Uansett, etter min mening ikke et løp og "spons" produkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Og så blir den vel pr. definisjon en forbudt skjøt.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#7
Sitat fra: elektrolux på mandag 21. mars 2016, klokken 17:19
Og så blir den vel pr. definisjon en forbudt skjøt.  ;D
Nesten:
Sitat fra: Griffel på søndag 20. mars 2016, klokken 18:49
(Nå er jo slike adaptere kun lovlig dersom de er godkjent av den aktuelle bilprodusenten og/eller den aktuelle EVSE produsenten, så utsagnet krever i tillegg en solid innsamling av godkjenninger fra "all EVs and EVSEs")
Og med utsagnet mente jeg her: kompatibel med "all EVs and EVSEs on the market."
Men produsenten av JuiceBox godkjenner nok denne som en del av sitt produkt, men CE merking er neppe aktuelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorC

Nå ser det ut som at de endelig har fått ut finger``n etter flere måneder uten så mye som et pip. De er nå ifølge dem selv kun få uker unna pilot-testing.

Ved første øyekast fremstår jo denne som en veldig smart dings, spesielt for oss uten Carwings. (Takket være manglende varsel for avbrutt lading så har jeg nok kastet bort noen titalls timer).

Men designet er jo helt ubrukelig. Den stikker 20 cm ut! Da er det jo bare et tidsspørsmål før noen klarer å dulte borti. Og forhåpentligvis skader man da bare denne dingsen, og ikke kontakten i bilen...

De påstår jo samarbeid med Clipper, så hvorfor har de ikke bare implementert denne i en EVSE? Det jo vært betydelig mindre dill. Og den kommuniserer gjennom deres egne servere, via WiFi. Man må altså legge inn det lokale wifi der man til enhver tid lader... Hadde vært mye bedre å bruke GSM nettet, eller hva det nå enn heter for tiden når det er data det er snakk om og ikke tale.

Det som nesten er mest imponerende er at det er over 300 mennesker som har lagt tilsammen over 50 000 dollar på bordet... 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Terjer

Noen få ganger har jeg opplevd at ladingen har stoppet p.g.a. manglende strøm, enten sikringen er gått eller at noen har nappet ut kontakten for å bruke den selv på sin elbil. I de tilfellene har jeg ønsket at det var mulig å få varsel om ladestrømmen blir borte.

Etter et lite nettsøk fant jeg denne, den ser jo ut til å kunne gjøre jobben men £145.00 i innkjøp, + frakt og diverse tollbehandlingsgebyr så blir det jo fort et par tusen norske.

http://www.aptifirst.com/temp_control/arps_gsm_socket.htm
VW e-up! - Aurskog-Høland

TorC

Sitat fra: Terjer på fredag 17. juni 2016, klokken 14:28
Noen få ganger har jeg opplevd at ladingen har stoppet p.g.a. manglende strøm, enten sikringen er gått eller at noen har nappet ut kontakten for å bruke den selv på sin elbil. I de tilfellene har jeg ønsket at det var mulig å få varsel om ladestrømmen blir borte.

Etter et lite nettsøk fant jeg denne, den ser jo ut til å kunne gjøre jobben men £145.00 i innkjøp, + frakt og diverse tollbehandlingsgebyr så blir det jo fort et par tusen norske.

http://www.aptifirst.com/temp_control/arps_gsm_socket.htm

Jeg har hatt samme problemet som deg med sikring som går på bilen, og når jeg tittet på lenken din så gikk det faktisk en sikring oppe i hodet mitt. Jeg HAR faktisk en slik liggende ubrukt! At jeg ikke har tenkt på dette før! Min er riktignok fra Ontech og kjøpt via Elfa-distrelec, men har akkurat samme funksjoner! Jeeebus!!!

Den jeg har heter Ontech 9030. Og det finnes sikkert drøssevis av liknende produkter der ute...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Terjer

VW e-up! - Aurskog-Høland

elektrolux

#13
For 429 kr kan en jo se forbruket via app på mobilen på denne fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Timer/WiFi-uttak-2000037071/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA