Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva koster en tur sørover?

Startet av saphran, fredag 15. juli 2016, klokken 12:03

« forrige - neste »

sveink

Hvis jeg ikke husker feil ble det fra et miljøhensyn beregnet at den ideelle alder på bytte/skrote en bil var 19 år. Dette var riktignok beregnet i forhold til fossilbil og er igjen sånn ca snittalderen på vår bilpark. Men uansett vil det fra et miljøhensyn være forkastelig å skrote en 10 år gamle elbiler grunnet utvikling på batterier.  Så oppgradering burde være mulig.

Men jeg er enig i at regnestykkene som er beskrevet i tråden vil gjøre det lite lønnsomt å oppgradere fremfor å kjøpe ny bil. Men dette gjelder ved dagens priser på elbil. "Sponsing" av elbil vil avta/fjernes i fremtiden og da vil kanskje oppgradering av batteri faktisk være av interesse for mange. Derfor synes jeg at det er bedre å kjøpe merker som faktisk vil tilby dette i fremtiden, fremfor et merke som kun tenker nybil salg. 

Eureka

Ja en bør tenke nytt mer likt fly bolig båt der en oppgraderer istedet for å bytte . Poenget med ny mer miljøvenlig teknologi faller jo litt bort når en allerede er på EL. Myndighetene/forbrukerene bør ta ansvar her og tvinge frem komponentbytte som batteri.   
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Balrog

I følge BNH/Nissan er det HELT umulig å bytte batteripakka til en med større kapasitet i Leaf.

De vil heller ikke bytte batteripakka i Norge og aner ikke prisen på annet enn bytte av enkeltceller som er 4000kr + arbeid.

Totalsum for bytte av batteripakke i Norge er ikke 6000USD/5000E men 100.000kr + arbeid, som de ikke kan utføre på BNH.

Dette er priset slik at ingen kommer til å bytte batteri i Norge etter profittmaksimeringsteorien "planned obsolence" eller planlagt foreldelse slik vi kjenner fra andre produktmarkeder.

Alternativet er 3.parts aktører som Nesbukta trading, Elbilmek mv. som kan mye mer om Leaf enn BNH og Nissan Norge, men som ikke får verken skikkelige priser fra Nissan-systemet eller kan tilby leverandørgaranti.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA