Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye BMW i5

Startet av Muffinman, onsdag 14. september 2016, klokken 23:35

« forrige - neste »

Muffinman

Vår P85 var i vår inne og fikk ordnet en rimelig heftig ustabilitet ved overgang mellom pådrag og regen. Det var såpass mye at det måtte kompenseres på rattet. Verkstedet fant så vidt jeg fikk tak i ut at spissingsstaget på ene bakhjulet var løst, slik at vinkelen endret seg under kjøring. Bilen tygde også indre kant av bakdekkene. Det må være en eller annen issue med dette staget, for nå er symptomene tilbake for fullt. Tenker å skru av hjulet for å se om noe kan beveges, og eventuelt prøve å låse spissingen slik at bilen kan kjøres på normalt vis inntil Tesla får sett på det igjen.

Har markert det som jeg antar er spissingsstaget med pil. Men lurer på hvordan man justerer? Kan det være eksentriske innfestinger?

Muffinman

Har vært av med begge hjul og klarer ikke se noe tegn til at noe er skadet eller løst. Det at dette har skjedd to ganger, muligens 3, tyder jo på at man kanskje ikke har funnet den egentlige årsaken.

Blir nok en gang oppgitt over de fantastiske hjulmutrene fra Tesla. Disse har allerede vært byttet, og de nye er nå slik:


Lynet

De fantastiske hjulmuttrene ødelegges av muttertrekker.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

#3
Disse har aldri sett noen muttertrekker.

EDIT: Med mindre Tesla selv bruker det. De har nemlig tatt hjulene av og på en god del ganger.

Lynet

Der er nok dessverre en stor mulighet for det selv om de er nøye på tiltrekning med moment.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lunitiks

Får du Tesla til å kompensere for dekkslitasjen?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Nei. Har ikke tatt det opp. Det i vår fikk det neppe noen betydning for dekkenes levetid, så det spiller ingen rolle.

I fjor vår fikk jeg også slik slitasje etter at ting ble justert (riktignok ikke ved samme verksted). Først røk vinterdekkene jeg så for meg 8-10.000km til på etter 4000km, og når jeg ikke lyktes å komme i kontakt med noen på verkstedet som gjorde jobben måtte jeg sette på sommerhjulene. De tenker jeg hadde 6-8000km igjen før de var utslitte, men var ferdige på under det halve. Så måtte jeg kjøpe nye sommerdekk, og kjørte 6-7000km på dem før jeg endelig fikk gjort en avtale og justert riktig. Jeg regnet med at det lå et frikort på et par nye dekk etter dette klart når jeg hentet bilen, men dengang ei. Sikkert dumt av meg å ikke kjøre ti corden kom fram eller til jeg ble stående langs veien, da hadde det sikkert blitt ordnet  ::)

Ikke relevant til spissingsjustering dette da. Regner justeringen består av eksentrisk monterte bolter på stagene. Jeg rører ihvertfall ikke, men utsetter dekkskifte litt. Tenkte å bytte på 3-3,5mm men greit å ikke utsette de nye dekkene for kantslitasje mer enn nødvendig.

Zephid

Stemmer nok at det er eksenterbolt på arma som justerer spissing ja. Jeg ville ikke rørt det jeg heller om jeg var deg, gi det til et verksted, du må uansett ha en firehjulskontroll og det skal noe til å få rett på gårdsplassen :)

Har du dekkslitasje på innersidenn av begge hjulene kan årsaken ligge i cambervinkel. Jeg vet ikke hva slags kjørehøydeinnstilling hjulvinklene er justert for i utgangspunktet men om du endrer kjørehøyde i forhold til hva de har justert bilen for vil du endre cambervinkel også, selv om det ikke er mye. Har sett en del S'er som spiser innersiden av dekkene, ser det samme med senkede BMW'er osv også forøvrig. En annen ting er at om man først har begynt å få slik slitasje vil dekke fortsette å slites slik, selv etter hjulstillingskontroll :(

Årsaken til problemet ditt er vanskelig å si noe om for min del ihvertfall dessverre :(

Muffinman

Tipper årsaken er nøyaktig det samme som ble rettet for halvannen måned siden; spissing på venstre bakhjul var på ville veier og staget var ikke låst skikkelig. Det oppstod etter DU-bytte i januar. Når jeg tenker meg om var det faktisk spissing på samme hjul som gikk feil v/justering i fjor vår også, så mulig det er noe med staget som gjør at det ikke låser skikkelig.

Det skal mye til for at feil camber gir slik slitasje. Her er det de 1-2 innerste cm som får det, mens resten av dekket er jevnslitt. Men feil camber kan gjøre konsekvensen av feil spissing større.

Bilen er 100% original, og kjøres aldri i low.

petersv

Sjekk stretchlabloggen, han fikser spissingen selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA