Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er CarNet helt død?

Startet av ganton, torsdag 25. august 2016, klokken 20:10

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: bosonic på torsdag 23. juni 2016, klokken 16:07

Det som jeg mener er viktig i denne saken er at redningspersonell ikke er oppdatert på dette temaet.
Kritikken må gå til respektive offentlige etater og kanskje også til bilimportørene.

Det er viktig at folk sjøl skaffar seg informasjon og les instruksjonsbøkene. I boka som fulgte med vår ladbare bil kjem det tydeleg fram at "høysenningsbatteriet" kan vera svært farleg - og då er det slett ikkje bare det elektriske det gjeld. 




krl

Problemet er at høyspenning i en bil ikke er det samme som høyspenning i fastmontert nett. Biler er merket høyspenning dersom det er over 60 V på batteriet. Trafostasjoner er merket høyspenning hvis det er over 1000V. Og "Lavspent" dersom det f.eks. er snakk om 600V.

Når bilene er merket med høyspenning, så tenker folk fra brannvesenet fort "her er det over 1000 V, vi kan ikke slukke med vann". Og så er det i realiteten kun 360V eller noe slikt.. Det er ugreit, da det i verste fall kan føre til at de lar være å redde/slukke pga. redsel for denne "høyspenten".

Under Tesla-brannen på Brokelandsheia, så ble det vel knapt nok gjort forsøk på slukking, selv om bilen var koblet ifra laderen.

ThomasEL

Uansett:
Denne artikkelen/innslaget har dessverre gått "rett hjem" hos altfor mange...

Opplever de siste dager at folk anser dette som et bevis for at elbil er en flopp...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA