Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Motors: PLEASE stop lying about specifications (60 to 75 upgrade)

Startet av hmhaga, fredag 16. desember 2016, klokken 22:11

« forrige - neste »

hmhaga

Er det et krav om jevnlig service på VW e-up for å opprettholde batterigarantien? Ser nemlig ikke noe spesifikt om det i garantivilkårene jeg finner på nett. Vår 2013 E-up er bruktimportert fra tyskland, og garantitiden på selve bilen er utløpt, så da er det nærliggende å ta servicene selv framover. Har tenkt å ha bilen til den er "brukt opp", litt kjedelig om batteriet dauer før 8 år er passert og garantien ikke gjelder.

Føler meg snytt etter å ha hatt E-up på service. 2100 kr for å bytte et pollenfilter, og noen måneder senere henger bremsene - den største feilkilden på bilen er utelatt som sjekk/servicepunkt.

nortrahof

Jeg har spurt spesifikt min lokale forhandler om hva de gjør med batteritilstand under service - og fått svaret "ingenting".
Derfor skulle garantiservice ikke ha en avhengighet av regelmessig service. - Hvis ikke, må VW sannsynliggjøre at det er en sammenheng med uteblitt service og batterifeil - noe de ikke kan.
Etter det jeg har forstått, "teller de bare hjulene" på service og bytter pollenfilter. De smører vel noen lister og dørhengsler/låser også - men det kan man fint gjøre selv. Samlet bør ikke dette koste mer enn en PKK + pollenfilter.

Mht. garanti for bruktimporterte biler, kan det være vanskelig i Norge. Tyskere som får akutt problemer i garantitiden, får ofte hjelp. - Om verkstedet da utbedrer feilen helt - eller bare fikser slik de kan fortsette turen er avhengig av hva som skjer - men de gjør minst mulig. I utgangspunktet har du service i det landet du kjøpte bilen.
Det er noen fabrikker (f.eks. Mercedes) der importøren gir nybilgaranti i Norge. Derved får de lavere innkjøp fra fabrikken. Det kan derfor være problematisk å kreve garanti i Norge på en bil som er bruktimportert - uten at fabrikken på forhånd har garantert for kostnadene. I utgangspunktet må man derfor reklamere i det landet der bilen er solgt. Seriøse forhandlere i utlandet og fabrikker bruker "å ordne opp" men det er noe byråkratisk å kreve garanti i et annet land enn det bilen er solgt i.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Sitat fra: hmhaga på onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:47
Føler meg snytt etter å ha hatt E-up på service. 2100 kr for å bytte et pollenfilter ......

Jeg sa eksplisitt NEI til bytte av pollenfilter og spare 5-600 kr.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA