Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sjekk kønummer på reservasjonen, men vær rask nok!

Startet av bdsigrid, torsdag 09. juni 2016, klokken 15:27

« forrige - neste »

bdsigrid

Hei,
Hvor, hvor ofte og hvordan vansker dere trillingen deres?

Har akkurat kjøpt peugot iOn og vil gjerne starte med gode vaskerutiner, men har hørt at man kanskje skal være forsiktig med vask i maskin pga. risk for å vå vann i batteriene eller det elekstriske?

Mr.Zero

Sitat fra: bdsigrid på fredag 08. april 2016, klokken 12:43
Hei,
Hvor, hvor ofte og hvordan vansker dere trillingen deres?

Har akkurat kjøpt peugot iOn og vil gjerne starte med gode vaskerutiner, men har hørt at man kanskje skal være forsiktig med vask i maskin pga. risk for å vå vann i batteriene eller det elekstriske?

Har nok vasket min 2012 Citroen c-zero i snitt to ganger i uka siden den var ny. Bruker ofte høytrykkspyler - særlig i vinterhalvåret. Og ja, jeg spyler den under, men med redusert trykk.
De nyeste trillingene har en annen beskyttelsesplate under som dekker mere av batterikassa. Batteriene sitter for øvrig inni en rimelig tett stålkasse, så det er ikke veldig stor fare for vanninntrengning om det vaskes litt under. I mitt hode er det værre å kjøre på en svært godt saltet motorvei enn å spyle bilen under med rent vann.
Resten av bilen tåler vask bra og det rapporteres svært sjelden om vannlekkasjer inn i coupé.
Skvettlapper begrenser sølesprut fra forhjulene i medium grad. Små, søte og svindyre! 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ballemann

Maskinvask ødelegger også lakken på bilen din, veldig myk lakk!
Ta en titt på detailersclub.no og les guidene der :)
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

Myrvang

Vaskehall 2-4 ganger pr mnd i vinter, håndvask 2-4 ganger pr uke nå som frosten er borte.

Jeg har en hvit i-On, og etter en vinter var det fult av små rustflekker på sidene, metallpartikkler som hadde festet seg på sidene. Disse fjernet jeg med en slik: http://bilnerden.no/claymitt

Vanlig vask er vann, såpe og tørke med håndkle og et lag voks. Poleres innimellom.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

erik e

Batteri på disse bilen sitter i en "plastkasse" med stål ramme fester. Den er potte tett . Har inntak for kjøling på toppen . Som noen nevnte er det vel ikke noe lekk i bilen heller.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

65lars

Vel.
Har hatt Zeroen i 6 dager nå, den er sort, og etter å ha kjørt litt på grusverier og i vannpytter, var det pluteslig en del møkk, langs sidene og bak.  Vasket den i dag.  En bøtte med lunkent vann m/Zalo, og en bøtte med lunkent rensevann.  Bløte kluter.

Takk for lenken til bilnerden.no , Myrvang.

Ser etter skvettlapper forran, men Citroen forhandleren fortalte meg at de må være originale (og er Svinedyre), selv om de ikke kunne finne noen i det hele tatt for meg fra deres varelager.  Samtidig ble jeg fortalt at dersom jeg satte inn en eneste liten skrue eller bolt i karosseriet der, f.eks. angående skvettlapper, forsvinner garantien på bilen.  Så "paff" - der ble jeg littt sur.  Skal se hva de har på Biltema og Bilekstra, men vurdere å lage mine egne - igjen ut av noen brede striper med gummi, og rett og slett lime dem på med noe slags superlim.  Detter de av etter mange km, kanskje lime på en nye. :) 
Kanskje få noen bak også, siden bakhjulene kastet opp mye skitt.

Om høyttrykkspyler:  Har ikke forsøkt dette enda.  Hva med lakkslitasje? Og Under?
Hva med Understellsbehandling.  Har sjekket et par steder her, med forskjellige metoder.

Men forhandler, og service hefter, anbefaler at man IKKE tar understellsbehandling, av noe slag.  Andre venner har helt andre meninger.

Trilling, bestilt KIA

pwb

Vaskes i maskin med børster 1-2 ganger om vinteren. Høytrykk 2-3 ganger om sommeren. Blir polert en gang i året. Bruker prickbort og korrosol.

Beamer Screamer

Jeg vasker et par ganger i måneden om sommeren, sjeldnere om vinteren. Jeg vet at det er anbefalt med hyppig vask om vinteren, men jeg kjøper ikke helt argumentene. Hva hjelper det å vaske av saltet når man umiddelbart kjører ut i saltsuppa igjen?

Denne bilen har ekstremt myk (dårlig) lakk. Litt gnikking med neglen for å få bort noen nupper etterlater tydelige riper i lakken... Jeg må si jeg virkelig lurer på hvordan bilen ville sett ut etter en runde i børstevaskemaskinen.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Myrvang

Sitat fra: 65lars på søndag 10. april 2016, klokken 15:52
Vasket den i dag.  En bøtte med lunkent vann m/Zalo, og en bøtte med lunkent rensevann.  Bløte kluter.



IKKE bruk Zalo til bilvask. Den løser opp fett, og lakken inneholder fett som hindrer den i å sprekke opp. Ved å vaske bilen med Zalo fjernes dette fettet og lakken blir fort matt og ødelagt. Kost på deg en skikkelig bilshampo, trenger ikke være blant de dyreste, Turtlewax hos Mekonomen til 150,- holder en sommer. Biltema har også et bra utvalg til hyggelige priser. Alt er uansett bedre enn Zalo :)
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

pwb

Sitat fra: Myrvang på fredag 03. juni 2016, klokken 00:45
Sitat fra: 65lars på søndag 10. april 2016, klokken 15:52
Vasket den i dag.  En bøtte med lunkent vann m/Zalo, og en bøtte med lunkent rensevann.  Bløte kluter.



IKKE bruk Zalo til bilvask. Den løser opp fett, og lakken inneholder fett som hindrer den i å sprekke opp. Ved å vaske bilen med Zalo fjernes dette fettet og lakken blir fort matt og ødelagt. Kost på deg en skikkelig bilshampo, trenger ikke være blant de dyreste, Turtlewax hos Mekonomen til 150,- holder en sommer. Biltema har også et bra utvalg til hyggelige priser. Alt er uansett bedre enn Zalo :)

Fillern, og jeg som bruker avfetting når jeg vasker bilen. Ja ja, men det har jo gått bra da.

Sele

#10
 Voks bilen godt slik at den beskytter lakken da går det bra og bruke avfetting som fjerner asfalt og fettstoffer men som er skånsom mot voks og sealer.
Poenget er og bruke produkter som er for bruk på bil. Zalo er absolutt ikke det.

Og skal du vaske i maskin så bruk børsteløs vask den er mest skånsom mot lakken.

65lars

Takk for tipset om Zalo, Myrvang.
Bilen er sort, og blir veldig for møkkete, selv i en liten kystby som Fredrikstad.
Skal kjøpe "bilsjampoo".  Siste par gangene, og i morgen, bruker jeg kun en slange, spyler et par ganger, deretter med en ekstra myk svamp - og den ser veldig ren og pen ut.  I noen dager...  :)
Trilling, bestilt KIA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA