Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe nå, eller vente til ny modell! (e-golf)

Startet av kjølholdt, onsdag 13. juli 2016, klokken 16:19

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror heller ikke de klarer 500k levert i 2018, men 165k i 2018 er latterlig lavt.

I år vil de levere 80-90k, altså om de klarer å opprettholde sin ca 50% vekst per år, så vil de levere ~125k i 2017 og ~190k i 2018. Ambisjonen er ikke å bare klare samme vekst som før, ambisjonen er å øke veksten betydelig. Og vi snakker om en bil som er *vesentlig* lettere å produsere enn Model S eller Model X.

Jeg ville forvente 300-400k levert i 2018, og at de ved utgangen av 2018 er oppe i en produksjonstakt på 500k/år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 21. mai 2016, klokken 10:31
Jeg tror heller ikke de klarer 500k levert i 2018, men 165k i 2018 er latterlig lavt.

For ordens skyld: Nå var det ikke det eksakte antallet de forventet jeg mente i mitt innlegg, men prinsippet om at selv om man ikke skulle tro på at de klarte å oppnå målet sitt, så var dette en positiv nyhet. Mine forventinger til antall/produksjonstakt ligger mye nærmere ditt anslag her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tklev

Tror noo ikke Tesla klarer 500.000 produsert i 2018. Men kapasiteten i fjerde kvartal vær være ganske nære 125k så har d Gratulere med de iallefall litt av æren i behold :)

ganton

Selv om det er forhåndsbestilt et antall hundretusen biler, er det ikke da gambling å gire opp fabrikken til en ÅRLIG produksjon som tilsvarer alle bestillinger fram til start av produksjon? Hva om de fleste som er interessert allerede har bestilt? Og deretter vil kanskje interessen ligge på 50-100 tusen biler i året? Tror ikke Musk heller er interessert i overkapasitet...


BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

fonberg

Historien viser at Mr Musk ikke er blant de med små baller  ;)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ganton på tirsdag 24. mai 2016, klokken 15:09
Selv om det er forhåndsbestilt et antall hundretusen biler, er det ikke da gambling å gire opp fabrikken til en ÅRLIG produksjon som tilsvarer alle bestillinger fram til start av produksjon? Hva om de fleste som er interessert allerede har bestilt? Og deretter vil kanskje interessen ligge på 50-100 tusen biler i året? Tror ikke Musk heller er interessert i overkapasitet...
Etterspørselen vil trolig være godt over 500k per år. Det er som regel et mindretall av de potensielle kundene som føler for å legge inn penger i en reservasjon og deretter vente åresvis.

Før leveransene begynte på Model S hadde de 12.000 reservasjoner, mens de i 2015 leverte 50.000 stk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Vi er nok i mindretall ja, normale folk vil helst prøvekjøre før de bestiller. :p
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA