Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av rogersen, fredag 12. august 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

rogersen

I dag parkerte vi på Rema på vei for å levere barna på skolen. Som vanlig så skrudde jeg av bilen med "av/på"-knappen til høyre for rattet og hoppet ut. Men da fortsatte bilen rett frem og inn i veggen pga. creep-funksjonen.. Hører at plasten i fronten cruncher seg godt inn i veggen. Jeg hoppet inn i bilen igjen, og der står det "I-key system fault". Bilen piper også hele tiden. Jeg får satt den i revers og rygget ut fra veggen. Deretter trykker jeg gjentatte ganger på av/på-knappen på bilen for å skru den av, men ingenting skjer. Litt seinere står det "When parked apply parking brake". Jeg trykker flere ganger til og til slutt skrur bilen seg av.

Her er video fra like etter at jeg har rygget bilen ut fra veggen:

https://goo.gl/photos/UMvmx5qR7YWXgnqY9

Har noen opplevd noe slikt før?! Glad jeg ikke stod parkert på kanten av en brygge.. Blir nok å sjekke at ting er skikkelig av fra nå av!

tomrh

Uff, skikkelig ergelig det der!! :( Ble det store skader?
Jeg har nylig opplevd at cancel-knappen hang seg opp slik at jeg ikke kunne bruke CC. Men litt elektronikkspray fikset det igjen. Med on/off knappen blir det jo mye mer alvorlig! Og ikke sikkert det bare skyldes at knappen henger heller, men ihvertfall en mulighet. Jeg har en vane med å sette bilen i P før jeg skrur av, ser ut som om jeg skal fortsette med det..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

rogersen

Sitat fra: tomrh på mandag 06. juni 2016, klokken 09:25
Uff, skikkelig ergelig det der!! :( Ble det store skader?
Jeg har nylig opplevd at cancel-knappen hang seg opp slik at jeg ikke kunne bruke CC. Men litt elektronikkspray fikset det igjen. Med on/off knappen blir det jo mye mer alvorlig! Og ikke sikkert det bare skyldes at knappen henger heller, men ihvertfall en mulighet. Jeg har en vane med å sette bilen i P før jeg skrur av, ser ut som om jeg skal fortsette med det..

Nei, ingen synlige skader.. Stod heldigvis ganske nærme veggen. Nei, det var ikke at knappen hang seg fysisk opp. Det er noe elektronikk-feil. Ellers hadde jeg jo ikke fått alle feilmeldingene og all pipingen. Jeg kjørte akkurat bilen opp på verkstedet, og nå fungerte alt fint igjen. Ble kjørt tilbake på jobb også. Ekstra god service i dag. ;) Ja, jeg kommer også til å sjekke nøye at bilen virkelig er av etter dette.. :D

BE

Det var en merkelig feil! Man skal ikke være avhengig av nøkkelen for å skru av bilen, bare for å starte den opp...

Du får håpe det er logget en feilmelding på det som skjedde slik at det er mulig å fikse denne feilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

rogersen

Sitat fra: BE på mandag 06. juni 2016, klokken 10:45
Det var en merkelig feil! Man skal ikke være avhengig av nøkkelen for å skru av bilen, bare for å starte den opp...

Du får håpe det er logget en feilmelding på det som skjedde slik at det er mulig å fikse denne feilen.

Ja, det samme tenkte jeg på. En får jo skrudd av bilen, selv om bilen ikke har kontakt med nøkkelen. Men det var nok ikke nøkkelen og kommunikasjonen med den det var noe galt med. Det virket som om hele av/på/låse-osv systemet hadde hengt seg helt. Blir spennende om de finner ut av det ja!

Rav4_EV

Lurt å sette lysbryteren til "Auto" så slipper du å bli påkjørt i tuneller.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tomrh

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 06. juni 2016, klokken 12:18
Lurt å sette lysbryteren til "Auto" så slipper du å bli påkjørt i tuneller.
Svarte du i feil tråd?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Creep mode er creepy  :P
Jeg bruker å trykke P før jeg slår av bilen. Sjelden jeg bruker brekket..
Men kan uansett være lurt å legge seg til en av de vanene, så skal jo slikt ikke skje.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Tipper han svarte i rett tråd. Selv om det ikke hadde noe med saken å gjøre, så ser man på filmen at lysbryteren ikke står på auto, og det er jo greit å ha den på auto, slik at lysene går på og av når de skal, både fremme og bak
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

rogersen


rogersen

Da har jeg fått igjen bilen. Ingen strukturelle skader i fronten. :) De hadde feilsøkt og ikke funnet noe galt. Alt fungerte fint nå. Mente at det hele skyldtes dårlig batteri i nøkkel, noe jeg tilbakeviste. For det første har jeg byttet batteri for kort tid siden. For det andre er det ikke noe problem å skru av en Leaf uten nøkkel i nærheten.. De mente jeg hadde et poeng, og skulle sjekke litt videre..

Jeg har Googlet feilmeldingen og det er en del som har hatt det samme problemet med litt forskjellige difuse årsaker.. Fukt, dårlig 12v-spenning, riste i rattet for å fikse det osv..

Får bare håpe det gir seg.. Og at det ikke skjer "ting" mens bilen er i fart. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA