Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av TromsøTorstein, torsdag 04. august 2016, klokken 10:47

« forrige - neste »

NilsG

#60
@OlavEmil
Jeg sjekker ikke "lysbryteren" da jeg alltid har den i auto og da tennes baklysa i tunell.
Poenget mitt var at for meg er det ingen logikk i at dersom en møtende bil blinker på meg så har jeg ikke lys bak... (Og det tror jeg gjelder de fleste?)
Og bil som blinker til meg da i hovedsak sier en av to ting, enten har jeg feil lysbruk i fronten, har jeg fjernlysa på så finner jeg ut av det umiddelbart, eller så er det en eller annen "fare" på veien foran meg. Da er man ofte ekstra årvåken de første kilometerne og så sjekker man kjørelysa ved neste stopp. For meg er det ikke verre enn det.
Generelt så setter jeg pris på at mine medtrafikanter varsler meg om feil lysbruk og/eller mulig "fare" lenger fremme! Det at møtende bil også kan varsle meg om feil lysbruk bak var nytt for meg, men da lærte jeg noe nytt ;-)


Edit: @Ingeniøren. Mener å huske å ha lest/sett noe en gang vedrørende færre påkjørsler bakfra når man ikke brukte kjørelys bak i dagslys, og at man mente dette hadde sammenheng med at man ble mere oppmerksom på bremselys??? (Nå er jeg på veldig tynn is her.....)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

OlavEmil

Jo, men poenget her er jo at manglande lys bak = feil lysbruk framme. Om ein bil køyrer i mørkret utan baklys, er brytaren i 0. Om du køyrer med brytaren i Auto, og nokon blinkar på deg, er det ikkje fordi du køyrer med feil lys (med mindre det er ein feil på bilen, og i så fall vil du vel òg setje pris på å få beskjed) :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Beckern

Sitat fra: Sele på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:35
Forstår at man ønsker og gjøre dette vanskeligere enn det er. Vi snakker om en tunnel og i mørke og da har de fleste biler som kjører med DRL ikke baklys. Uansett så har de DRL i fronten noe som ikke lovlig i en tunnel eller i mørke og hvorfor det da skal kveruleres over dette aner jeg ikke. Jeg bruker lyshornet på disse men da er jeg jo politi og lærer...
Bruker også lyshornet når jeg ligger bak biler i mørke uten baklys også som regel uten resultat.

Du må gjerne klargjøre hva du mener og rette opp, men når du skriver "motgående bil blinker til deg med fjernlysene så forstår du ikke at du kjører uten baklys?" og jeg gir deg tilsvar så handler det ikke om kverulering. Langt i fra. Jeg påpeker bare en del fakta som synes å ha unsluppet.
Jeg blander meg IKKE opp i blinkingen din, den skal du få ha for deg selv.

Sele

#63
Som OlavEmil skriver,Poenget er at manglende lys bak=feil lysbruk framme. Når du da blir blinket på så burde man forstå at man kjører med feil lys og uten baklys. Folk "burde" vite hva slags lys de kjører rundt med på bilen,men ut i fra alle som kjører rundt uten baklys i mørke så kjør de ikke det.
Og biler med kombinasjonen DRL og baklys kan det ikke være mange av for jeg har ikke sett noen de siste dagene de er mørke bak..

Men nå får de hjelp for i fra 30.juli 2016 så må alle nye personbiler utstyres med lyssensor noe de for øvrig burde hatt fra dag en da kjøring uten baklys ble lovlig. Det vil sin at hvis bryter står i 0 så vil nærlys og baklys komme på ved behov.

Øyvind.h

Dersom en møtende bil blinker på meg ville jeg ikke tenkt "jeg har ikke baklys". Jeg tenker at han blinker fordi han reagerer på noe han ser, ikke noe han resonnerer seg frem til. Det får da være måte på hvor mye man skal vurdere og resonnere rundt møtende biler :)

Reaksjonen er dog den samme. Er det mørkt og jeg vet jeg kjører pent ville jeg nok først sjekket at lysene er stilt korrekt. Dernest ville jeg tenkt på kontroller eller farer langs veien. Det førstnevnte ville løst baklys, selv om de ikke er en del av resonnementet. Uansett ville jeg satt pris på tips. Jeg forbeholder meg muligheten til å både tipse og bli tipset om problemer med møtende bil, farer mm.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

#65
Bare så det er nevnt så er det snakk om bruk av lyshorn i mørke og i tunneler glem dagslys.
Kjøre turen starter og du kjøre med DRL og da uten baklys for de fleste som kjører med DRL har ikke baklys. Så kommer mørke og bilen skifter ikke over til nærlys og baklys,enten fordi bilen ikke har lyssensor eller bryter står i 0 eller annen feil. Du får biler imot som blinker på deg og da skulle det være en enkel sak for sjåføren og forstå at man har feil lys,som sagt DRL og da har man ikke baklys. Det første jeg sjekker hvis noen blinker på meg er lysbryter.
Mitt utgangspunkt er at jeg forventer at alle sjåfører vet hva slags lys de kjører rundt med. Men alle kan glemme og da burde de i trafikksikkerhetens navn være glade for at noen gjør de oppmerksom på det.

Ebe

Fire sider diskusjon der egentlig alle er enige? Men man må til side 5 får at poenget blir belyst, altså at "ingen baklys= feil lys foran"?  :o
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Robert Sund

Jeg håper inderlig at når de nye reglene for automatiske baklys kommer så legger de opp til at de kommer gradvis på (i løpet av ett sekund eller to). Fordi hvis folk ser ti-talls baklys som kommer plutselig på i løpet av en normal kjøretur vil de reagere senere hvis baklysene som kommer på er bremselys! Det er ønskelig at det er så stor forskjell mellom signaler som mulig (=ortogonalitet).

Jeg har ikke mye håp om at regelmakerne i EU får det med seg.

Betingingen er plutselig rødt lys bak på bilen -> ignorer. Bilførere som reagerer senere på grunn av betingingen vil også gjøre det når det plutselige "baklyset" ikke er baklys, så det vil være en "usynlig" sammenheng i statistikken. Økningen av kvestinger og trafikkdrepte p.g.a. forsinket reaksjon på bremselys vil som oftest være på ett annet sted enn der betingingen skjer, og vil vare i åresvis selv om alle biler på veien hadde blitt oppdatert/rettet.

Det er jeg sikker på at regelmakerne i EU ikke får med seg! At en endring en plass får konsekvenser ett annet sted.

Ferry

Sitat fra: Ebe på torsdag 02. juni 2016, klokken 12:07
Fire sider diskusjon der egentlig alle er enige? Men man må til side 5 får at poenget blir belyst, altså at "ingen baklys= feil lys foran"?  :o

Vel, hva skal vi gjøre når olja tar slutt? Krangle på nettet, kanskje? ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA