Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vond lukt når en setter i gang vifta?

Startet av fonberg, mandag 25. juli 2016, klokken 00:04

« forrige - neste »

fonberg

La omsider om til sommerdekk i dag, og valgte å prøve 2,8 bar lufttrykk som tilsvarer ca 40 psi. Klistremerket i dørkarmen sier 2,5 bar. Det er snakk om org.dekkene Ecopia i 205/55-16.

Hvilket lufttrykk bruker andre der ute?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

nr1rayner

Bruker 3,0 på Tekna-hjul, altså 215/50-17.
Kjørte med 3,0 på vinterdekk, 205/55-16, men ser ut som det sliter litt i midten, så det er nok litt mye der.

De fleste her bruker i det området, 2,7/2,8 til 3,0.
Bruker forøvrig bestandig 10-20% mer enn oppgitt fra bilprodusent på alle biler  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Jeg pleier å overfylle litt.

Når jeg fyller, pleier bilen å tute når jeg passerer 36 pund, og på 40 pund så kommer det 3 tut, og da gir jeg meg.

Trykket varierer med temperatur og væromslag, og det stiger gjerne mens man kjører. Så det er vel ikke så unormalt at jeg har i overkant av 41, og andre ganger langt lågere.

Jeg har aldri sett dekk som har mest slitasje mitt på, men jeg har sett mange dekk som har ekstra slitasje på ytterpunktene. Så jeg kjører med overtrykk med god samvittighet.

tomrh

Selv eksperter er enige om å overfylle. Det anbefales 10% ekstra på sommerhjul og 20% på vinterhjul, altså hhv. 2,75 bar og 3 bar. Se http://m.dinside.no/356782/alt-om-lufttrykk-iv
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Har man lavprofil sommerdekk anbefales 15% høyere trykk. Se http://m.dinside.no/356781/alt-om-lufttrykk-iii
Regner med at de som kjører på 18" og 19" kommer innunder denne.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på mandag 16. mai 2016, klokken 19:08
Har man lavprofil sommerdekk anbefales 15% høyere trykk. Se http://m.dinside.no/356781/alt-om-lufttrykk-iii
Regner med at de som kjører på 18" og 19" kommer innunder denne.
Alt under 80-profil er lavprofil  ;)
Strengt tatt er vel 80 lavprofil også, da standardprofil vel er 82 såvidt jeg husker. Altså et f.eks. 155-15 vil være 155/82-15.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 14. mai 2016, klokken 23:09
Jeg pleier å overfylle litt.

Når jeg fyller, pleier bilen å tute når jeg passerer 36 pund, og på 40 pund så kommer det 3 tut, og da gir jeg meg.

Trykket varierer med temperatur og væromslag, og det stiger gjerne mens man kjører. Så det er vel ikke så unormalt at jeg har i overkant av 41, og andre ganger langt lågere.

Jeg har aldri sett dekk som har mest slitasje mitt på, men jeg har sett mange dekk som har ekstra slitasje på ytterpunktene. Så jeg kjører med overtrykk med god samvittighet.
[/

Dekk som er slitt mest på midten har jeg sett mange ganger, ingenting uvanlig med det.
Dekktrykk er alltid oppgitt fra bilfabrikanten med kalde dekk, det er vel her folk flest gjør feil. Man fyller på en bensinstasjon som man tilfeldigvis var i nærheten av. En annen utfordring kan ofte være kvaliteten på selve fylleren, ukalibrert og deiset i bakken x antall ganger. De stoler i alle fall ikke jeg på.

Som flere her nevner anbefales det ofte å øke trykket med ca 10% i forhold til fabrikantens anbefaling. Om man har noe effekt (tenker da på forbruk) av dette i praksis på en normal 4-takter er jeg litt usikker på. Uansett så gir neppe 10% høyere dekktrykk feil slitasje på dekk.
På en el bil kan man sikkert spare litt ved å redusere rullemotstanden med høyere dekktrykk.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Sitat fra: nr1rayner på mandag 16. mai 2016, klokken 22:00
Sitat fra: tomrh på mandag 16. mai 2016, klokken 19:08
Har man lavprofil sommerdekk anbefales 15% høyere trykk. Se http://m.dinside.no/356781/alt-om-lufttrykk-iii
Regner med at de som kjører på 18" og 19" kommer innunder denne.
Alt under 80-profil er lavprofil  ;)
Strengt tatt er vel 80 lavprofil også, da standardprofil vel er 82 såvidt jeg husker. Altså et f.eks. 155-15 vil være 155/82-15.

Da husker du helt rett, normal profil er/var 82.
Det vil da si at dekkets høyde er 82% av dekkets bredde
155-15 vil da være 155mm bredt og 127mm høyt
2016 Leaf Nordic 30 kW

tomrh

Oppfatningen av "lavprofil" har nok endret seg over tid. Jfr. http://www.tu.no/artikler/alt-du-bor-vite-om-dekk/235246
Her står det dere sier, men det sies også at 55 og 65 profil er mest vanlig, og at 225/45R17 eksemplifiseres som det man kalle lavprofil. Anbefalingen om 15% ekstra lufttrykk i "lavprofil" gjelder nok ikke alt under 82 nei. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. mai 2016, klokken 18:53
Oppfatningen av "lavprofil" har nok endret seg over tid. Jfr. http://www.tu.no/artikler/alt-du-bor-vite-om-dekk/235246
Her står det dere sier, men det sies også at 55 og 65 profil er mest vanlig, og at 225/45R17 eksemplifiseres som det man kalle lavprofil. Anbefalingen om 15% ekstra lufttrykk i "lavprofil" gjelder nok ikke alt under 82 nei. ;)
Ja, de sikter nok mer til det som har lavere profil enn standard, eller strengt tatt de som har større felg enn originalt.
Dog skal man vel omtrent være M. Schumacher eller Solberg for å kjenne forskjell mellom 2,75 eller 2,875 bar  :P

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 14. mai 2016, klokken 23:09
Jeg har aldri sett dekk som har mest slitasje mitt på, men jeg har sett mange dekk som har ekstra slitasje på ytterpunktene. Så jeg kjører med overtrykk med god samvittighet.
Det kommer nok av at de aller aller fleste gir en STOR f i dekktrykk, eller "ikke kan/vet". Er vel omtrent riktig da dekket blir lagt på felgen, hvor de siden legger hjulene på sesong etter sesong uten å sjekke trykket. Sjekkes i hvert fall ikke hver mnd eller hver tanking (fossilbil) slik det er anbefalt. Etter hvert synker som kjent trykket og man får slitasje på skuldrene. Skjev forstilling gir forøvrig også slitasje på skulder.
Ser som sagt ut til at 3,0 bar er litt mye på mine vinterhjul, tror da de var temmelig jevnt slitt da jeg fikk tak i de. I boka står det +/- 2,0 bar på de aller aller fleste biler (stort sett 1,8-2,2). Tipper 2,7 er "spot on" på vinterhjulene mine mtp høyest mulig trykk men jevnest mulig slitasje. Det er neppe mange som har nevneverdig mer enn 2,5 i sine hjul, og de fleste av de som i det hele tatt gidder å sjekke følger nok boka. Derav blir det også svært få med slitasje i midten.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA