Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E

Startet av knut3448, lørdag 05. november 2016, klokken 22:59

« forrige - neste »

knut3448

Jeg har ikke Leaf spy, får vel skaffe meg det.

Uansett, var nylig på langtur og registrerte hva bil og lader sa. Jeg kjørte bilen en liten mil på den siste røde streken, Low Battery advarselen var med i flere km. Så kobler jeg til hurtiglading og får beskjed om at 17% gjenstår. Stemmer det med andres erfaring?

Så lader jeg  7.03kWh, fra 17 til 50 %. Dette betyr at 1%=0.21kWh. 100%=21kWh... på en 02/13 Japan Leaf... er det mulig? Eller er ikke % som leses av laderen presise?

Rio

En del hurtigladere viser feil % for Chadeno/Leaf. Etter det jeg husker viser den mer enn det som reelt er i bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

knut3448

Det var dette jeg var redd for ja. Det hørtes mye ut med 17% gjenværende batteri når den siste streken snart er oppbrukt. Da kunne jeg nok ikke kjørt mye lenger selv om hurtigladeren (Fortum) sa det.

Ettersom hurtigladeren kaller 0,21kWh for 1% så begynte jeg å lure på om den tar utgangspunkt i et friskt/nytt batteri når det teller %. Si at mitt batteri har tapt seg til ca 18kWh, da har jeg ~85% igjen av kapasiteten, i så fall hadde jeg omtrent tomt batteri og ikke 17% igjen.

leafnor

Fant i sommer ut at faktoren SOH gjerne utlignet hva Leafspy sa og hva ladere viste i %
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

De gangene jeg har ladet har det da stemt temmelig bra.
Ikke ført noen statistikk, men innenfor 1-3% hele veien skulle jeg tro.. Avviket er vel gjerne størst på lav SOC.

Stusser egentlig mer på % i Leafspy, som ikke stemmer med noe annet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA