Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software v8.1

Startet av RamGuy, onsdag 29. mars 2017, klokken 12:42

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: moby666 på fredag 27. januar 2017, klokken 21:15
Hadde prisen vært lik på i3 vs IONIQ hadde jeg fremdeles valgt IONIQ, da den rett og slett er en mer komplett bil og kan fungere som nr.1 bil.
Ok, det er ikke en bil som er laget for det formålet. Men i3 da har likevel vært en av bestselgerne i Norge siden i fjor høst med topp i November med 1014 biler. Det er nær norgesrekort og kun slått av Tesla og muligens e-Golf. Så det er flere av oss som har sett at denne "rare" bilen har unike egenskaper og overraskende gunstig pris.

arnkl

Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 21:26
Det ville kanskje vært naturlig å vente med denne testen et par mnd, men Huyndai ønsker vel å bruke dette i markedsføringen før faceliften kan leveres.

Så vidt eg har oppfatta så får Bjørn tak i bilane ved å byttelåne dei mot sin Model X. Altså er det ikkje importør eller forhandlarar som stiller med dei, men vanlege elbilistar. Så han er nok så nøytral som han kan bli.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

moby666

Hehe tror ikke TB tester AC lading på en tur fra Oslo til Trondheim. Selvom 32 ampere AC lading er en veldig bra forbedring på egolf(som alle andre elbiler har allerede).


Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 21:26
Sitat fra: moby666 på fredag 27. januar 2017, klokken 21:15
Spiller det noen rolle om TeslaBjørn sammenligner ny eller gammel egolf? Er stort sett bare større batteri pluss noen nye eksospotter på den nye. Jo, så har den fått litt mer standardutstyr og prisøkning på 40.000
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tiger``n

Han brukte type 2 på Soul videoen han la ut her, ga bort chademo laderen til en annen leaf. Rundt 7 kw er det vel en Soul sluker på AC. Han brukte også 22 kw ac på Zoe videoen, brukte vel bare en lader på 43 kw ac tror jeg, som tilsvarer 35 kw DC pga omformingen i bilen.

Crown

Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 21:31
Sitat fra: moby666 på fredag 27. januar 2017, klokken 21:15
Hadde prisen vært lik på i3 vs IONIQ hadde jeg fremdeles valgt IONIQ, da den rett og slett er en mer komplett bil og kan fungere som nr.1 bil.
Ok, det er ikke en bil som er laget for det formålet. Men i3 da har likevel vært en av bestselgerne i Norge siden i fjor høst med topp i November med 1014 biler. Det er nær norgesrekort og kun slått av Tesla og muligens e-Golf. Så det er flere av oss som har sett at denne "rare" bilen har unike egenskaper og overraskende gunstig pris.

Typisk sånn med facelifter som mange bestiller måneder i forveien, og så leveres alle på en gang :) Fortsatt er det nå Leaf som er den suverent mest solgte elbilen i Norge, og den selger godt fortsatt etter 6 år. Men I3 er en morsom og god bil, ingen tvil om det. Artig at den er såpass annerledes, hvis BMW våger å satse videre så tipper jeg neste utgave vil bli en topp bil, tenk om de hadde fått til bedre aerodynamikk og mer plass også. Spent på også neste 3-serie som kommer i en helelektrisk utgave i følge ryktene.

Det som har hemmet leveringstakten til Ioniq er at først var det streik ved fabrikken, så har den Sør-Koreanske staten "kuppet" et par måneders leveranser til større flåtekjøp.

Men tilbake til trådens start, så er det jo nettopp som eneste bil trådstarter skal ha elbil. IMHO er det da andre elbiler som fungerer bedre enn I3 til det, mest pga størrelse og 4-seter.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

gigafactory

Jeg tror ikke det er lenge til 100+ kW ladere begynner å dukke opp langs hovedveier. Hvis du regner litt på det, så lader Ioniq på disse med en km/t-hastighet tett oppunder mange Tesla på SC da Ioniq er en mindre og mer effektiv bil. En drøy kWh i minuttet tilsvarer vel en knapp mil i minuttet rekkevidde under gode kjøreforhold på typisk langkjøring. Det er bra.

Men er det virkelig sånn at den aldri vil få noen app i Norge? Den blir jo markedsført med app i USA. Mangler det eventuell hardware nødvendig for dette på Ioniq som selges nå?

elektrolux



Legg merke til entusiasmen til Robert når han oppdager Autoseiling.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

moby666

Aerodynamikken til IONIQ og TMS er helt vesentlig for langdistanse biler. Etter nå å ha kjørt IONIQ i et par måneder er det skikkelig nedtur å sette meg inn i en i3 eller egolf i jobb-bilene. Enpedal kjøringen til i3 er grusom. EGolf har samme muligheter til å endre regenrering som IONIQ, men er mye mer klønete plassert på egolf og egolf glir ikke like lett på veien ved 0 regenrering.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ed


ReneM

Dyrt eller dyrt. Fikk akkurat 2 år kompensasjon (tipper alle får det dersom de spør etter). Kjøper jeg neste gang selv så betyr det 1600 for 5 år. Altså litt over 25 kr i mnd.

At det fungerer halvveis er jeg helt enig i, hvertfall for 2016. Siden nyttår har det for min del fungert helt greit. Både på e-up og på e-golf. Til og med parkeingsposisjon fungerer. Ved sjelden anledning må jeg trykke på refresh dører, slik at alt oppdaterer seg, men det er som sagt sjelden siden siste oppdatering.

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

tutti

egolfen app har jeg brukt uten særlig feil og med 0-kostnader i 2 1/2 år.

Kårepåsporet

Jeg har sett på det som for meg kan være aktuelt av elbiler for oss.
Nissan Leaf er Nissan Leaf....hadde rekkevidden vært 200 km eller lenger vintersdag kunne jeg vurdert den, men under tvil....hvorfor? Den tiltaler ikke oss. Selv om den muligens er den tryggeste av alle.

Renault Zoe har veldig god rekkevidde, ihvertfall på papiret, har kun prøvekjørt den korte turer, men jeg opplever Zoe som den desidert kjipeste elbilen både i 2014 når vi prøvde den første gang og når vi prøvde den nå på fredag. Når den i tillegg ikke har hurtiglading og må ha TN fordelingsnett, ja da blir det for mange tomler ned.

Vi hadde Kia Soul, var kjempefornøyd, vår var feilfri, og hadde god rekkevidde, rekkevidden var sterkt medvirkende til at vi var så fornøyd som vi var! Denne valgte vi å bytte inn i Hyundai Ioniq. Desverre.
Min Ioniq historie begynner en dag i november, tar en tur innom Kvia på Sandnes. Jeg ville bare ta en titt på Ioniq. Tok en kjapp prøvetur, men var egentlig ikke klar for å bytte ut min Kia Soul som jeg utelukkende hadde god erfaring med.

Ettter et par uker bestilte vi prøvekjøring, skulle ha bilen fra lørdag til mandag, skulle teste rekkevidde. Jeg henter bilen og spør da om ladekabel er i bilen, jo, den er i vesken der pekte selger. Flott.
Vi kjører hjem og jeg skal plugge i bilen på lading (Hyundai må selvsagt ikke bruke samme ladeplugg som datterselskapet Kia....jeg har jo 32 A lader hjemme.).
Når jeg tar vesken, ja da er denne tom! Det er ingen ladekabel i vesken....
Vel, da jeg bor 20 km og en ferjetur unna, samt dette er lørdags ettermiddag og alt er stengt, så blir det å ringe. De får levert kabel på ferja som jeg henter et par timer senere....

Vi tenker oss litt om, og etter en tid tar jeg kontakt igjen, da er det lang ventetid.
Men plutselig ringer selger meg og sier at han har fått en avbestilling! Jeg kan få bil kjapt. Dette var gode nyheter, mens vi prater plinger de i innboksen til selger, nei, sorry, du får ikke bilen allikevel, det var en foran deg i køen.....mer skulle følge....

Det dukker opp en ny avbestilling, dette var 30.november og jeg skulle få bil i romjulen. Ok, ville hatt den før jul, men skitt la gå, vi tar den. Så blir det første uken i januar. Hører ikke noe. Jeg ringer etterhvert, blir vel møtt med noe som at «har vi ringt deg?» Eeeh, nei.... «vi ringer deg når bilen er klar». Åja.....
Det blir andre uken i januar, hører ikke noe, tredje-fjerde osv. Jeg får bilen onsdag 1.februar.

Noe av det første jeg gjør er å legge på voks på bilen. Da oppdager jeg først noen metallpartikler i lakken, bilen er hvit det er godt synlig når en studerer lakken. Jeg gir beskjed til selger om dette og at de må fjernes med feks Korrosol, iron-x eller lignende stoffer, men at ny bil bør være klargjort.
Jeg får time 15.februar til dette....noe som skulle vise seg å være første merkedag i vår families korte sameksistens med denne Ioniq.

Bilen ser ut til å fungere bra, og det gjør den i hele to uker. 14.februar er vi på skirenn, vi har 80 km og en ferje hjem og skal sette oss i bilen kl 1845. Der er bilen så og si død. Flatt 12 voltsbatteri. Vi er på fjellet i Ryfylke, ser for meg at det tar for lang tid å få hjelp, og minstejenta skal på skolen neste dag....vel, vi hadde flaks, første person jeg spør har faktisk starthjelper (hadde parkert inn mot snøfonna så det var umulig å komme til med startkabler)
Fikk startet bilen og kjørt hjem, dagen etterpå skulle bilen uansett til forhandler....

Selger ringer meg når bilen er klar. Jeg spør hva som var årsaken. «De har ladet batteriet og fant ingen feil» Da blir jeg rett og slett forbanna. Batteriet blir flatt uten grunn og de lader batteriet og finner ingen feil! Hva er greia? Jeg kjenner ikke til årsaken med alle elbiler som har hatt problem med 12 voltsbatteri, men å lade batteri og levere bilen ut igjen??? Skal jeg være den utsendte prøvekaninen til Hyundai? Jeg sier det er en drittbil (noe jeg desverre skulle få så alt for rett i etterhvert.....) da sier selger: «vil du heller ha Kiaen tilbake?» Hvorpå jeg svarer, ja kanskje det, den fungerte ihvertfall, og jeg kunne stole på den!
I tillegg var ikke metallpartikler fra lakk fjernet, mulig de hadde vasket-avfettet og polert bilen, ikke vet jeg, men det var fortsatt metallpartikler i lakken.

Det går som det må gå, dritten stoppe igjen. Fredag 24. februar starter jeg hjemmefra, stopper ett sted. Kjører videre etter 15-20 minutt. Stopper neste sted, handler, kommer ut etter 10-15 minutt. Død bil. Vi skal på vinterferie. Ringer Kvia. Får nummer til Hyundai assistanse. Ringer de, får ikke svar. Tar meg en runde på parkeringsplassen og spør om noen har startkabler. Jo, der hadde jeg flaks denne gangen også. Starter bilen, kjører hjem og reiser på vinterferie.

Vi avtaler at jeg skal levere bilen inn på verksted torsdag 2.mars. Det blir snakket om batteri da, og jeg sier at den ideelle løsningen for meg var å bytte batteri, få låne starthjelper og teste dette ut. Nei, det godtar ikke Hyundai, batteri må testes, må ha originalt batteri osv osv osv.... Det er nesten slik at jeg angrer på at jeg ikke gjorde en grundigere feilsøking selv!
Bilen blir stående til mandag 6.mars. De har også byttet radio, i tillegg til noe software greier osv .

Henter bilen, stoler selvsagt ikke på den, lar den derfor stå over natten uten lading og tirsdag 7.mars er spenningen stor: starter den i dag? Puuuuh! Den startet.

Når jeg så kjører ser jeg noe rart på skjermen, hva skjer med Navi? Nei, Navi funker ikke....

Jeg ringer verksted, får ikke svar (Navi som ikke funker er forsåvidt en bagatell, bare så irriterende at kvalitetssystem er et ukjent begrep hos forhandler. Utføre reparasjon/arbeider uten å sjekke om det fungerer etterpå er etter min oppfatning på grensen til useriøst).
Sender melding til selger og får epostadresse til verksted. Sender epost, Får ikke svar. Torsdag 9.mars, ringer jeg så verksted, får levert bilen inn.
Først forsøker verksted samme ettermiddag å ringe kona, sender melding til henne osv. Dette på tross av at ved forrige verkstedbesøk ble kontaktinfo gjennomgått.....det er åpenbart ikke bare på verksted det er utfordringer.....
Fredag 10.mars er dagen da jeg håper dette blir siste kontakt med Kvia for min del, da blir bilen hentet på verksted.

I mellomtiden blir jeg kontaktet av en person som lurer på hvor mye jeg har betalt for bilen osv, han venter på bil og må vente lenge. Han er interessert i å overta min bil. Flott. For denne bilen har jeg absolutt null positive assosiasjoner til. Rett og slett rævva.

Neste uke overtar ny eier bilen, det ser ut til at den nå er ok, og det håper jeg virkelig. Men jeg er egentlig bare lei av alt som har med Hyundai og Kvia å gjøre.
Skal aldri si aldri, mulig jeg kjøper Hyundai igjen, men det blir ikke hos Kvia, dette har bare vært klønete. De har muligens gjort så godt de kan, hvis de har det, så har de jaggu store utfordringer. Hvis ikke, ja da er det bare å skygge unna.....

Dette var min sjette nye bil siden 2002, på de fem foregående, som forøvrig var 4 VW og en Kia Soul elbil (feilfri!) , så har jeg opplevd to feil som bilene måtte til verksted for å utbedre, reklamasjon, den ene var styreenhet til kontakt for tilhenger og den andre var åpner/wire for å åpne panser.
Dette ble utbedret uten noe mer heft. Skulle ønske jeg kunne ha sagt det samme om Ioniq.
Ioniq er kanskje dagens beste elbil, men det hjelper ikke når forhandler gjør sitt ytterste for å kløne til det meste.
Alle disse småtingene er så sin sak, men når en ikke kan stole på om bilen faktisk funker? Hvis en bare kjører i byen/nærområde/sentrale strøk, ja da er det ikke så ille om en skulle være uheldig og ikke få start. Jeg hadde flaks når den ikke ville starte og fikk hjelp. Lurer på hvor mange timer jeg ville måttet vente hvis jeg skulle fått hjelp av Hyundai Service.....

Men jeg synes VW er kjedelig, sykt mange av de osv, men nå ser det ut til at vi går for VW i stedet, alternativt Kia. Heller en kjedelig bil som jeg kan stole på og som gir meg glede i hverdagen i stedet for frustrasjon og irritasjon.....

Crown

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 12. mars 2017, klokken 08:43
<snip>

Neste uke overtar ny eier bilen, det ser ut til at den nå er ok, og det håper jeg virkelig. Men jeg er egentlig bare lei av alt som har med Hyundai og Kvia å gjøre.
Skal aldri si aldri, mulig jeg kjøper Hyundai igjen, men det blir ikke hos Kvia, dette har bare vært klønete. De har muligens gjort så godt de kan, hvis de har det, så har de jaggu store utfordringer. Hvis ikke, ja da er det bare å skygge unna.....
<snip>
Dette høres jo ut som 90% problemer med forhandler/selger og 10% problemer med bilen. Det var jo samme feilen hele tiden, og det var 12V-batteriet. De har heller ikke klargjort bilen ordentlig. Så kludrer de det hele til og lager dette til en utrolig dårlig opplevelse for deg. I tillegg skifter de en enhet og sjekker ikke at den er ok etterpå. Håper i det minste du fikk lånebil mens bilen var på verksted. Hadde de gjort jobben sin i utgangspunktet så hadde du jo fått nytt 12V-batteri og du hadde vært såre fornøyd med bilen nå istedet for å skrive på deg senebetennelse her :-D
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Kårepåsporet

Du beskriver det veldig godt:

"Så kludrer de det hele til og lager dette til en utrolig dårlig opplevelse for deg"




Hansi

Jeg har ikke lest hele tråden, men vil på det sterkeste anbefale en 60kWh+ bil. Enten brukt Model S, Ampera-e (kommer garantert noen på Finn), eller vurder å vente litt på neste generasjon Nissan Leaf/Tesla Model 3
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA