Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladetrøbbel

Startet av Trekkoppbil, torsdag 23. juni 2016, klokken 18:47

« forrige - neste »

epsilone6

Er ikke Norge det eneste landet uten merverdiavgift på elbiler? Må jo regelmessig søke EU om tillatelse for å opprettholde dette, er vel definisjonen på et indirekte subsidie.

Robert Sund

Sitat fra: Elmo på tirsdag 17. mai 2016, klokken 09:33
Sitat fra: Robert Sund på onsdag 20. april 2016, klokken 22:30
En buss i 80 med 100 passasjerer  . .
Det må vel bli minst 2 busser, i snitt kanskje 3 ?!
En helt standard leddbuss i Oslo tar 130-150 passasjerer, og i rushtiden var de godt oppfylt mens jeg bodde der i alle fall (tilstrekkelig til at folk måtte sette seg på bagasjeplatten oppe på hjulbuene for at flere kunne slippes ombord). Så 100 er et nøkternt anslag på hva som er mulig IMHO.

Det er mulig med større busser til og med i sentrum, slik som:
http://www.tu.no/artikler/nesten-som-en-trikk-dette-kan-bli-oslos-nye-kjempebuss/346783


For å avhjelpe trafikkavvikling på større veier er det mulig med svært mye større kjøretøy, og med elektriske busser vil endestasjonene kunne legges innendørs.

Parkeringsplasser i "gokk" før Drammen kombinert med elektrisk (rushtids-)buss direkte til Drammen og Oslo vil løse følgende problemer:
1) Det vil bli lettere å finne elektrisk parkeringsplass (da det er begrenset hvor mange som kan lages midt i sentrum.
2) Hver buss vil forflytte en folkemengde tilsvarende en 7 km kontinuerlig rekke med biler i 80. Hvis den erstatter mer enn 100 biler erstatter den tilsvarende mer kø.
3) De som pendler elektrisk får tilsvarende økt rekkevidde som det de slipper å kjøre. I tillegg kan bilene få økt ladetid, da den står parkert i "buss-tiden" til og fra.
4) Det sparer store mengder energi, da bussen erstatter mange kjøretøy.
5) Det sparer store mengder penger, da hver meter flerfeltsvei koster ekstremt mye.
6) Det sparer store mengder etableringstid, da bygging av noen busser kan gjøres enklere og kjappere (og med mindre omkjøring og pes for trafikantene i en eventuell ombyggingsperiode)
7) Det sparer mange liv, da en yrkessjåfør er bedre enn 100 svimete gjennomsnittstrafikanter. En pålessing av passasjerer og en avlessing gir også minimalt med risiko.
8. Det øker tilgjengelig utnyttbar våkentid å kunne slumre til og fra jobb kollektivt. Så det sparer liv på den måten også.

De eksisterende produsentene er forbausende uvillige til å levere ett slikt produkt. Selv om dette er infrastruktur vil EØS regimet sikkert lage problemer hvis det offentlige selv får kjøretøyene produsert.

Ruter, myndighetene, og organisasjonene nøyer seg nok med å håpe at noen leverer ett null utslipps anbud  :-\

krl

Husk på at det er få som bor slik til at de kan ta én og samme buss hele veien til jobb. Og til andre aktiviteter.

Bil er langt mer effektivt, og innen få år vil busser sannsynligvis bli utkonkurrert av selvkjørende "drosjer". Hvis disse er elektriske, så er det også minst like miljøvennlig som buss.

Blouberg

Jammen ble en tråd som starter med å vise hensyn til bussene i kollektivfeltet plutselig til en "EL-bil er bedre enn" tråd, denne gangen buss (: Snart er vel El-bil best på maten også (:

Beckern

Sitat fra: Sele på tirsdag 19. april 2016, klokken 13:15
"Utover å la være og mose oss fordi man ikke gidder og se seg for."  De fleste slike situasjoner oppstår fordi man får kjøretøyet i sin blindsone,og ikke nødvendigvis fordi at man ikke gidder og se seg for..

Og dette har du godt dokumentert regner jeg med?
Og når du har vist dokumentasjonen kan du gjerne forklare hva blindsonen har med saken å gjøre. Sist jeg sjekket er den s.k. "blindsonen" noe alle PLIKTER å sjekket ALLTID når det er behov. At noe befinner seg i blindsone er aldri en god unnskyldning og jo, det skyldes i såfall at man ikke gidder se seg for.

Når alt det er sagt er det bare en ikke-motorsyklist som kan påstå noe slikt. De virkelig farlige situasjonene oppstår oftest når biler vrenger ut i kollektivfeltet fra sakte eller stillestående kø. Bare de som bedriver ekstremsport kan skape problem for en MC i 80 km/t som "ligger" i blindsonen. Skal man klare å treffe den når den er i blindsone må man nesten sette verdenrekord i feltskifte. Dessverre er det langt langt vanligere at man ikke ser godt nok i speilet OG kaster seg inn i kolektivfeltet der det kommer en MC, f.eks like bak en stor bil.
Dilemmaet for motorsyklistene er at ligger man langt mot venstre i kollektivfeltet er man bedre synlig men har små marginer om noen bestemmer seg for plutselig å bytte fil.
Legger man seg lenger til høyre kommer man lettere i skjul av store biler og busser og lysene kan lettere blande seg med bakgrunnen, men man har mye større mulighet for å slippe unna når noen vrenger inn i kollektivfeltet.


Sele

Blindsoner er ingen unnskyldning for og gjøre feil men en forklaring på hvorfor man gjør feil.
Ellers så legger jeg dette dødt da jeg ikke ønsker og kverulere med en som ikke innser at mennesker gjør feil,og at de ikke nødvendigvis gjør det med overlegg.

HCO

Sitat fra: Sele på mandag 23. mai 2016, klokken 15:59(...) ikke ønsker og kverulere med en som ikke innser at mennesker gjør feil,og at de ikke nødvendigvis gjør det med overlegg (...)
Det er vel ingen som har påstått at bilister kvester motorsyklister med viten og vilje (selv om det sikkert er noen gærninger som gjerne gjør det også, dersom de tror de slipper unna med det...).

Problemet for oss motorsyklister, og som gjør at vi blir i overkant engasjert når temaet kommer opp, er at det er vi som havner på sykehus - eller verre.

Av den grunn arrangerer Norsk Motorsykkelunion (NMCU) hvert år "Se Oss"-aksjoner. Her er noen fakta som man gjerne deler ut i form av flyers ved slike anledninger:


FAKTA
• Hvert år blir mange motorsyklister drept og skadd i kollisjoner med biler.
• I Transportøkonomisk institutts undersøkelse, "Motorsyklers og mopeders synlighet"
(TØI/1999), slås det fast at bilførerne blir tilkjent juridisk skyld i de fleste ulykker av
denne typen, et faktum som også bekreftes i en fersk studie fra det velrenommerte,
nederlandske forskningsinstituttet, SWOV (2011).
• Den vanligste situasjonen er at bilføreren ikke overholder vikeplikten eller på annen
måte overser motorsykkelen.
• Dette gjelder særlig tidlig på våren når bilførerne er uvante med tohjulingene og
motorsyklistene i tillegg er litt rustne etter en lang vinter uten kjøring. Som oftest blir
det bare blekkskader på bilen, mens motorsyklisten som regel havner på sykehus.
• Problemet er ikke at motorsykler og mopeder er "usynlige", men at bilførerne ikke er
innstilte på å se etter motoriserte tohjulinger.
• En kollisjon mellom en bil og en motorsykkel vil nesten alltid føre til alvorlige skader
på MC-fører og passasjer og alle bilførere som har skyld i slike kollisjonsulykker
angrer voldsomt i etterkant. Det finnes derfor overhodet ingen grunn til å tro at
motorsykler blir oversett med viten og vilje.
• Den viktigste årsaken til at vi ikke blir sett er nok at vi kjører små og lette kjøretøy
som ikke oppleves som truende for bilførerens egen sikkerhet. Det faktum at vogntog
og busser sjelden overses bekrefter en slik forklaringen.
• Motorsyklistene tar selvfølgelig ansvar og kompenserer for bilførernes feilhandlinger
gjennom aktpågivenhet, plassering, kjøremåte og bremseberedskap.
• Men i følge TØIs rapport er det er aller mest og hente på å skape større bevissthet om
motoriserte tohjulinger hos bilførerne. Også SWOVs undersøkelse sier at SE OSS
problemet best løses gjennom stadige påminnelser til bilførerne om at MC og moped
finnes i trafikkbildet.
• Derfor har NMCU organisert SE OSS kampanjer siden midten på 90-tallet.
• Når det gjelder bruk av synlighetsbekledning sier SWOVs rapport at det viktigste er
kontrasten i forhold til omgivelsene. Det betyr at gul vest og lys sykkel noen ganger
gjør motorsyklisten mer synlig, mens i andre situasjoner kan svart sykkel og svart
kjøreutstyr gi bedre kontrast.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Beckern

Sitat fra: Sele på mandag 23. mai 2016, klokken 15:59
Blindsoner er ingen unnskyldning for og gjøre feil men en forklaring på hvorfor man gjør feil.
Ellers så legger jeg dette dødt da jeg ikke ønsker og kverulere med en som ikke innser at mennesker gjør feil,og at de ikke nødvendigvis gjør det med overlegg.

Jeg gikk litt langt i å bekrefte at man ikke gidder se seg for, noen glemmer seg også så den beklager jeg, men latskap, glemsk eller senil, det er ikke det samme som at jeg sier de gjør det med overlegg. Når du trekker slike konklusjoner skjønner jeg godt at du trekker deg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA