Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Selge/kjøpe Elbil?

Startet av ASVN, søndag 22. januar 2017, klokken 00:38

« forrige - neste »

ASVN

Hei,

Blir helt ør i hodet av å prøve og forstå ladepriser på forskjellige batterityper. Kan noen hjelpe meg med å forklare dette.. (gjerne med t-skje) :)

Jeg har per i dag en A3 etron og skal bytte i en e-golf til våren. Så vidt jeg vet har etron et batteri på 8,8kwh mens egolf har 35,8kwh. Si at en kwh time koster 1,- vil det da koste 8,8 NOK og 35,8 NOK å lade batteriene fullt ut? Forbruket kan deretter regnes på hvor mange mil man kommer på disse prisene?

På jobben har det nå kommet en betalingsløsning på ladeplassene. 20,- døgnet + 4 kroner i gebyr, og det virker ikke som det er noen minstepris. Alle må betale 24,- uavhengig om det lades i 4 eller 24 timer. Vil dette da si at det er et tapsprosjekt å lade 8,8kwh for 24,-(da dette gir en pris på 2.7,- pr kwh) , mens det vil være lønnsomt å lade egolfen da det gir en pris på 0.7,- pr kwh.

Det er vanlig stikkontakt på jobben. Vil jeg få ladet fullt batteriet på den nye golfen på 8 timer?

På forhånd takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger. :)

ReneM

Du klarer ikke å fullade batteriet. Vanlig stikk betyr maks 10A (ca 2 kW/t). Dvs at du klarer å lade 16 kW ila en arbeidsdag. Det er 1,5 kr per kW. Da lønner det seg å lade hjemme.

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

ASVN

Takker for tilbakemelding.

Sannsynligheten er vel stor for at det er mer enn 10A der da Teslaer osv står og lader også. Man kan ikke få mer ut av 8 timer ved å kjøpe en lader hvor man kan justere antall ampere den lader på heller?

Til syvende og sist når det kommer til forbruk må man egentlig regne på kostnaden ved å lade opp batteriet og dele på antall mil man klarer å kjøre ikke sant? Lettere å måle seg til dette enn ved å se på "onboard" forbruket?

Griffel

Vanlig stikkontakt er sansynlogvis sikret 10A. 16-18kWh holder røflig til 8-10mil. Kjører du mindre lader du tilsvarende mindre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zyp

#4
Sitat fra: ASVN på tirsdag 22. november 2016, klokken 22:01
Til syvende og sist når det kommer til forbruk må man egentlig regne på kostnaden ved å lade opp batteriet og dele på antall mil man klarer å kjøre ikke sant? Lettere å måle seg til dette enn ved å se på "onboard" forbruket?

Det blir mye det samme. Både strømpris [kr/kWh] * forbruk [kWh/km] og pris per fullading [kr/lading] / kjørelengde [km/lading] gir deg kilometerpris [kr/km]. Oppgitt forbruk i bilen kan underrapportere litt siden tap i ladeprosessen ikke nødvendigvis er regnet inn.

Når du vurderer pris på lading så må du også se på hva alternativet er. Å lade på jobb for 24kr er selvfølgelig dyrere enn å lade hjemme for en tier, men rekker du begge veier på bare en lading? Om batteriet er tomt når du skal kjøre hjem, bruker du da mer eller mindre enn 24kr i bensin som du hadde spart om du lada på jobb?

Edit: Fikk ikke med meg før nå at du skulle bytte til e-Golf, svaret mitt var vinkla mot lønnsomhet i lading av hybrid.

Uansett om du kan trekke 10A eller 16A så vil du nok i beste fall bare gå omtrent i null i forhold til hjemmelading, og så lenge du har mulighet til å lade hjemme så er det mye greiere. Du slipper både å styre med betaling og å pakke opp og ned kabelen hver gang du skal lade. Hjemme kan du bare ha en ladekabel hengene klar der du parkerer.

Chivas

Man lader vel veldig sjeldent fra tomt til fullt, så hvis man har veldig kort vei til jobben og kun bruker 1 kw kan man jo risikere å betale 24 kr/kwh ++ ;)

ASVN

I dag ladet jeg bare hjemme før jeg reiste på jobb. Kjører 62 km en vei, altså 124km om dagen. Kjørte på auto og brukte ca halve strømmen hver vei. Det resulterte i et forbruk på ca 0.4l på mila med bensin.

Lader jeg både hjemme og på jobb kommer jeg ned i et forbruk på 0,2l på mila. Men da kostnaden med å lade på jobb i tillegg.

Så da lønner det seg vel å lade hjemme å kjøre på auto så vidt jeg skjønner og må bare vente tålmodig til golfen kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA