Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dead CAN bus

Startet av leaf30, torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:48

« forrige - neste »

leaf30

Jeg har en Leaf 30kw 2016 mod, med standard 3 kwt lader. I min garage har jeg tilgang på blå cee 3 fas 16amp kurs(se bilde, 3 pinner +jord) Det jeg ønsker er en ladekabel hvor jeg kan justere opp ladestrømmen til 16amp, mot de 10 som den orginale ladeledningen er begrenset til. Det er jo mildt sagt et hav av leverandører og forskjellige kabler, så jeg lurer på om noen har tips til type kabel, til best pris, og hvordan jeg kan utnytte den kontakten jeg har. Regner med det finnes en type overgang fra den jeg har. Har selgølgelig vanlig stikk (schucko) 16 amp i garagen men regner med den blå cee kontakten er beste løsning permanent.


Sent from my iPhone using Tapatalk

automat

Du må ha en overgang fra 3-fas CEE til 1-fas CEE. Jeg har ikke funnet noen slik ferdiglaget. Hvis du ikke er komfortabel med å lage en slik, er sikkert noen ladeutstyrsleverandørene her på forumet behjelpelige. Du kan jo også be om å få ladestasjon/ladekabel levert med 3-faseplugg istedet for 1-faseplugg.

Jeg har bestilt en Ratio ladestasjon med type-2-uttak. Så bruker jeg type-2 til type-1 kabel for lading. Da kan biler med både type-1 og type-2 lade.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Vi bytter gratis til 3 fase støpsel på Cee installasjonskittet til disse ladestasjonene:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladestasjoner/med-kabel-og-type-1-pistol

Da blir det plug and play
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Første spørsmål er om du vil ha en stasjonær EVSE i garasjen, eller om du vil ha en mobil EVSE som du kan bruke andre steder også.

En løsning kan være å ha en mobil EVSE med justerbar strømstyrke 6-16A og f.eks enfase cee-plugg, og  2-3 overgangskabler til ulike vegguttak:
Schuko
Blå 3-fase 16A
Evnt også rød trefase 16A.

Leaf har likeretter for bare en fase.
Det er noen få elbiler som har likeretter for 3 faser, men de finnes kun for 400V. Så du kan kun bruke en fase på 230V-kontakta di til lading.

Innovatorium

Jeg har Tesla X 90D. Den er håpløs å lade fra stikk dersom du har håp om å lade på kort tid. Det hadde jeg bruk for da jeg stod på Røros og Tesla laderen på Røros Hotel var defekt. Forsøkte å koble meg på 3-fase uttak på en byggeplass, men adapterne som jeg fikk med fra Tesla passet ikke. Da vi koblet oss med stikk, brukte bilen så mye strøm for å holde varmen at den vekslet mellom å lade 0 og 1km per time!

Så jeg satte meg ned og mailet med Jens Kristian Kirkebø i Nettkonsult for å finne absolutt ALLE typer el-koblinger som finnes, og sette sammen sett med adaptere. Her er det jeg har så langt, se bildet. Legg merke til komfyrstikket - det fleste hus har 20-25A uttak for komfyr, og det monner i det minste litt når man har det travelt. Schuko adapteren gjør det mulig å trekke 16A fra en 16A kurs.

Øyvind.h

Sitat fra: Innovatorium på onsdag 02. november 2016, klokken 10:20
Jeg har Tesla X 90D. Den er håpløs å lade fra stikk dersom du har håp om å lade på kort tid. Det hadde jeg bruk for da jeg stod på Røros og Tesla laderen på Røros Hotel var defekt. Forsøkte å koble meg på 3-fase uttak på en byggeplass, men adapterne som jeg fikk med fra Tesla passet ikke. Da vi koblet oss med stikk, brukte bilen så mye strøm for å holde varmen at den vekslet mellom å lade 0 og 1km per time!
Jøss. Hvor kaldt var det da? Jeg har ladet i -25 på en 10A kurs. Gikk helt fint det, men bilen stoppet ladingen i blant for å varme batteripakken.
Om man plugger i bilen med iskaldt batteri vil det ta litt tid før ladingen faktisk starter, men når batteriet er varmet opp lader den. 0-1km/t per time høres ut som starten av ladesesjon med kaldt batteri og streng kulde ute. Man klarer nok å få 0-1km/t i snitthastighet om man lader i -40 på 5-6 ampere, men som oftest skal det mye til å få et slikt snitt på en vanlig ladesesjon.

Men klart - lading med stikk-kontakt er en tidkrevende øvelse.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Innovatorium

Det var rundt 0 grader og vi hadde kjørt fra Røros til Ålen hvor vi stanset og forsøkte å lade.

Robert Sund

Jeg vet at noen av de som overnatter i model S benytter skumplast på rutene og får vesentlig reduksjon i varmetap. Bjørn Nyland har testet dette og IIRC tilpasset skumplast slik at den akkurat passer. Jeg vet at noen også benytter skumplast på takrute og sideruter bak under kjøring og hevder det i tillegg demper akustikk/lyd. Det burde fungere like bra på X.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA