Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på de 3 trillingene i bruktmarkedet

Startet av Merkel32, tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:34

« forrige - neste »

Merkel32

Under eller før vanlig kjøring har jeg forsøkt å speede opp varmen i bilen med "A/C max" tror jeg det står, den høyre "hovedknappen" i klimabetjeningen (ikke inne på touch-skjermen". Det som skjer da er at vifta starter opp skikkelig, men der det står innstilt temp kommer det bare "Lo", og det blåses iskald luft i kupeen.....
Hva gjør dere for å få opp varmen i bilen raskt, dersom dere ikke har benyttet forvarming? Ser bort fra setevarme her..
Har ikke varmepumpe.

e-Golfer

"A/C Max" står for Maks AirCondition. Ikke rart det kommer kald luft ;-)

Dersom du vrir temperaturbryteren(e) mot høyre så langt det går, så står det "Hi" i displayet i stedet. Det er varme.

Dersom du i tillegg skrur viftehastigheten på maks, så skjer det ting.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Merkel32

OK, da er det jeg som ikke sidestiller A/C med kjøling, siden A/C systemet både varmer og kjøler. Trodde denne knappen var et slags "ekstratrinn" for å raskere oppnå innstilt temp. Er vant med fossilbilen som automatisk akselererer vifta dersom reell innetemp er langt under ønsket/innstilt temp. Takk for info.

jensjacob

Jeg føler sommetider jeg betjener aircon anlægget i bilen lidt i blinde... Med aircon mener jeg det komplette system til temperering af luften i kabinen. Der er jo trods alt kun et hjul til indstilling af temperatur. Det er selvfølgelig også nok, men jeg synes ikke jeg helt har føling med hvad der sker bag knapperne.

Eksempel:
Det er meget varmt udenfor med sol direkte ind i bilen så jeg tænder for A/C og der kommer kold luft. Luften er for kold så jeg drejer fx. hjulet op fra 17 til 20 grader. Så bliver luften mindre kold, men hvad med varmeapparatet ? Tænder det ? Går luftkølingen ned i effekt ? Hvordan ved jeg om det tænder eller ej ? Måler bilen omgivelsernes temperatur og bruger det som reference for hvornår det ene eller andet skal være aktivt givet A/C er ON ?

Hvis jeg skruer så meget op for temperaturen at varmen bliver aktiv hvad så med kølingen ? Kører den uændret ?

Man har mulighed for både køleeffekt og varmeeffekt men kun et hjul at kontrollere med.... Håber i forstår hvad jeg mener.

Jeg vil gerne vide hvordan bilen styrer det så jeg ved hvordan jeg får mest komfort for 'pengene' (energien).
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

David Skov Hansen

Det smarte med klimaanlæg er at der sidder 7 følere (mener jeg) i kabinen og måler tempersturen. Hvis det er for varmt skruer den ned for varmen og for koldt skruer den op. Har du antiveret AC så køler den hurtigere og ellers smider den udeluft ind.

jensjacob

Ok, tak. Ja, jeg spørger også fordi i min gamle bil kunne man på hver sit hjul eller skydeknap - helt uafhængigt - styre og blande varmeeffekt, køleeffekt og blæseeffekt.

Her ved jeg dybest set ikke helt hvornår den bruger strøm på hvad. Bortset fra at jeg dog selv kan tænde og slukke på A/C knappen (aktiv køling).

Men det er varmen der er mest kostbar så det er mest den jeg gerne vil vide 100% hvornår der er aktiv.

Der er jo ikke per definition slukket for varmen bare fordi A/C er tændt. Bruger man ikke begge samtidig når man gerne vil affugte og fjerne dug ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

David Skov Hansen

Jo AC anvendes ved varme hvis slået til, da det fjerner fugt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA