Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 av 7 allerede til salgs?!

Startet av AmocoCadiz, fredag 15. juli 2016, klokken 07:58

« forrige - neste »

Porsgrunn

Men cleantechnica artikkelen du linker til snakker om 5 Wh/kg og $2,400 to $6,000 per kWh Det blir sinnsvake  1000/5= 200kg per kWh.

Artikkelen er riktignok fra 2011 og noe gammel Wikipedia snakker om opp til 15 Wh/kg på teknologier som tåler nok sykluser da blir det 67 kg per kWh. De beste Litium batteriene som er i bruk i bil ligger på rett over 4 kg/kWh. På volum snakker Wikipedia om opptil 8 Wh/L det gir 125 liter per kWh.  Om dette er modne teknologier i salg aner jeg ikke.

Kan ikke se at dette endrer noe på at styrken ligger i svært høy kortvarig kraft tilførsel/oppsamling, men helt håpløst på energitetthet i forhold til alle alternativer. Til og med et blybatteri er fort 5-10 ganger bedre på energitetthet.


Taffelman

Porsche tar ut 279 HK fra et batteri på 6,8 kWt, så jeg ser ikke helt problemet med begrenset effektuttak på små batterier.

Jeg mener heller ikke at 6-12 kWt og 2-4 mil rekkevidde skal være noe mål for Plug-in hybridene. Det vil bli en etterspørsel etter forskjellige el-rekkevidder, så etterhvert vil det tilbys alternative batteripakker, slik BMW nå gjør med i3 REX.

Men nå er ikke I3 REX, en tradisjonell PHEV heller, det er en kortrekkevidde elbil med nødaggregat (rekkeviddeforlenger). Et konsept som burde fått prioritet før store luksus elbiler når det gjelder incentiver.
X75D
TM3 LR AWD

stefse

Du trenger ikke lagre 2kWh for å bufre batteriet i en gjengs Golf klasse. 0,5 kwh er nok, kanskje mindre.
Utgjør drøye 100 kg med disse:
http://www.maxwell.com/images/documents/160VModule_DS_3000246_6.pdf

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Lokführer

Sitat fra: BensinV8 på søndag 08. mai 2016, klokken 06:27
De som mener at en bensinmotor er illeluktende, slik forfatteren av kommentaren i automotorsport er, er jo mye mer opptatt av miljø enn av biler.

Jeg regner med at folk lar bilinteresse gå foran miljø.
Elbiler er bare marginalt mer miljøvennlige enn en bensinbil.slik at vi redder ikke miljø ved å gå over til elbiler. Vi kan derimot kjøre bensinbiler lenger da oljen holder lenger.

Så det er positivt dersom det blir slik at mange kjører elbiler i fremtiden, slik at vi som ønsker å kjøre bensinbiler kan gjøre dette.

Oljen vil jo sikkert "ta slutt", men det er mye mer olje enn det man hittil har funnet. Og man har nylig funnet et stort område med olje. Slik at oljealderen kan vare i 100 år + + om man vil. Og uansett er det en del olje og plast på en elbil også. Det er olje på nesten alt vi har av presisjonsbevegelige deler, om man tenker seg om.

At man ikke skal ha lyst på Ferrari om 8 år, og at man istedet skal ha lyst på en Ferrari med skikkelig elmotor blir spennende å se.

Personlig mener jeg motorlyd og eksosfylt er en vesentlig del av min bilinteresse. Om det bare blir elbiler blir jeg bare middels interessert i biler. Da blir bilen bare et fremkomstmiddel som kjedelig tar deg fra A til B. Slik en trikk eller et tog gjør.

Har prøvekjørt i3, eGolf, Tesla P85D og en del andre elbiler uten å være i nærheten av å få lyst til å kjøpe en. Artig med gassrespons og gode ytelser, men det kjennes kjedelig ut. Nei, vi får se om Porsche Mission E frister og er god nok, når den kommer.
Det er jo trist om bilverden skal bestå av bare kjedelige (el)biler. Skal elbilen bli morsom for bilentusiaster slik at de skal overta for bensinbiler må bilprodusentene skjerpe seg kraftig.
Har alltid hatt en stor bilinteresse. Tesla tok fullstendig over. Nå er clutch, gir, turbo og eksoslyd noe jeg rister på hodet av.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA