Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen havarerte på ferien- hva kan jeg forlange?

Startet av stefse, mandag 18. juli 2016, klokken 08:43

« forrige - neste »

stefse

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

OlavEmil

Med 2 ladarar kvar 52,5km langs fastsatte vegar (E39 og E6) er lokasjon av kvar ladar lite viktig. Då er det mykje viktigare å tipse om kvar det bør plasserast ladarar uavhengig av Ennovastønad, t.d. i indre Sogn (Sogndal, Balestrand, Skjolden, Årdal). Her vil det nok i lang tid framover vere langt tynnare med ladarar, då er det viktig at kvar ladar blir fornuftig plassert.

Stavanger - Tromsø blir ein draum når dette er klart :D .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

eivhelle

Sitat fra: OlavEmil på mandag 09. mai 2016, klokken 20:18
Med 2 ladarar kvar 52,5km langs fastsatte vegar (E39 og E6) er lokasjon av kvar ladar lite viktig. Då er det mykje viktigare å tipse om kvar det bør plasserast ladarar uavhengig av Ennovastønad, t.d. i indre Sogn (Sogndal, Balestrand, Skjolden, Årdal). Her vil det nok i lang tid framover vere langt tynnare med ladarar, då er det viktig at kvar ladar blir fornuftig plassert.

Stavanger - Tromsø blir ein draum når dette er klart :D .
Appropos fornuftig plassert. Balestrand er vel ikke den beste plasseringen i så måte. Vik, Vangsnes eller Dragsvik vil være et bedre alternativ for de som vil kjøre over vikafjellet og gaularfjell. Planlegger denne turen i sommer, men ser en liten utfordring med 150km strekk mellom hurtigladerene på Vinje og Førde og en god del høydemeter.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

THE

Sogndal blir med i neste Enovarunde der Rv5 mellom Lærdal og Florø inngår. Da regner jeg med at det blir lader i Sogndal og Fjærland. Skei får forhåpentlig lader i runden som er tildelt i dag der E39 inngår.

Lader i Vik eller på Vangsnes bør komme mtp. Vikafjellet, og denne strekningen er vel ikke inne i noen Enovastrekninger heller, det samme gjelder Luster/Skjolden som er nødvendig for turer over Sognefjellet.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

espenvp

Sånn i forhold til eksisterende/planlagte ladere i søndre/indre S&Fj, tror jeg følgende plasseringer ville være fornuftige:

Hella - tar høyde for de som skal videre mot Gaularfjell-Førde og de som skal mot Vangsnes-Vik-Voss samt de som skal mot Balestestrand-Lavik.
Fjærland og Sogndal - knytter sammen Lærdal-Skei
Gaupne - Sørger for problemfri overgang over Sognefjellet og videre mot Lom

Eneste problemet her er om man kommer fra Dragsvik (Balestrand/Gaularfjell) og skal videre mot Vangsnes-Vik-Voss - dette tvinger frem en lader på Vangsnes eller i Vik.

Gaularfjell og Songefjellet er jo vinterstengte veier så usikkert om de tas med i betraktningen her...
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

eivhelle

Sitat fra: espenvp på torsdag 12. mai 2016, klokken 12:21
Sånn i forhold til eksisterende/planlagte ladere i søndre/indre S&Fj, tror jeg følgende plasseringer ville være fornuftige:

Hella - tar høyde for de som skal videre mot Gaularfjell-Førde og de som skal mot Vangsnes-Vik-Voss samt de som skal mot Balestestrand-Lavik.
Fjærland og Sogndal - knytter sammen Lærdal-Skei
Gaupne - Sørger for problemfri overgang over Sognefjellet og videre mot Lom

Eneste problemet her er om man kommer fra Dragsvik (Balestrand/Gaularfjell) og skal videre mot Vangsnes-Vik-Voss - dette tvinger frem en lader på Vangsnes eller i Vik.

Gaularfjell og Songefjellet er jo vinterstengte veier så usikkert om de tas med i betraktningen her...
Hella er et dårlig valg med tanke på at man ikke dekker strekningen vikafjellet- Gaularfjell. Med lader i Sogndal vil det heller ikke være nødvendig. Jeg tror Vik er beste alternativet med tanke på å kunne kjøre trygt T/R over vikafjellet om  vinteren. Det er også greit å kunne lade før oppstigning mot vikafjellet når man kommer nord fra.

Ellers høres det vel logisk ut at Fortum legger en hurtiglader på Fortun, for å dekke ruten over Sognefjellet. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

espenvp

Sitat fra: eivhelle på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:36
Sitat fra: espenvp på torsdag 12. mai 2016, klokken 12:21
Sånn i forhold til eksisterende/planlagte ladere i søndre/indre S&Fj, tror jeg følgende plasseringer ville være fornuftige:

Hella - tar høyde for de som skal videre mot Gaularfjell-Førde og de som skal mot Vangsnes-Vik-Voss samt de som skal mot Balestestrand-Lavik.
Fjærland og Sogndal - knytter sammen Lærdal-Skei
Gaupne - Sørger for problemfri overgang over Sognefjellet og videre mot Lom

Eneste problemet her er om man kommer fra Dragsvik (Balestrand/Gaularfjell) og skal videre mot Vangsnes-Vik-Voss - dette tvinger frem en lader på Vangsnes eller i Vik.

Gaularfjell og Songefjellet er jo vinterstengte veier så usikkert om de tas med i betraktningen her...
Hella er et dårlig valg med tanke på at man ikke dekker strekningen vikafjellet- Gaularfjell. Med lader i Sogndal vil det heller ikke være nødvendig. Jeg tror Vik er beste alternativet med tanke på å kunne kjøre trygt T/R over vikafjellet om  vinteren. Det er også greit å kunne lade før oppstigning mot vikafjellet når man kommer nord fra.

Ellers høres det vel logisk ut at Fortum legger en hurtiglader på Fortun, for å dekke ruten over Sognefjellet. ;)

Godt poeng! Flytt "Hella-laderen" til Vik. Vi får da følgende:

Vik - Lavik: 118km
Vik - Førde o/Gaularfjell: 112km, via Høyanger: 130km
Vik - Sogndal: 50km

Vil jo anta at det også kommer noen "E39 ladere" på strekningen Lavik-Førde (Vadheim, Sande)?

Når det gjelder laderen på Fortun kan jo det være en artig liten gimmick ;) Dog et større/bedre servicetilbud i Gaupne/Skjolden ;)
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA