Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av 60/70 med 75 batteri - hvor gjemmer Tesla de siste 5/15 kWh?

Startet av arovik, mandag 18. juli 2016, klokken 22:22

« forrige - neste »

arovik

Hei.
Jeg lurer på å kjøpe en Leaf 2013 Accenta (gen2 norsk-kjøpt) som står i Oslo.
Denne kan jeg få for 155 000 inkl omreg.
Den er gått 29000 og har fulgt alle servicene, det er også to hjulsett med.

Har et par spørsmål i forbindelse med det:

- Er jeg fullstendig sprø om jeg ser for meg å kjøre denne ned på 1 dag fra Oslo? Kommer til å stoppe i Lyngdal å sove en natt i såfall. Er det nok hurtigladestasjoner til å komme seg fra Oslo til Lyngdal og hvor mange ladinger forventer dere i såfall at jeg må ha? Ser for meg å lade til 80% siden det tar ca 30 min, men om noen har bedre tips så tar jeg gjerne i mot det.

- Er 155 000 en god pris for denne bilen? Den ser velholdt ut og er brukt til bykjøring i Oslo.

Håper på kjapt og seriøst svar på denne.

edit: hva trenger jeg av utstyr for å bruke hurtigladere?

AppleKnocker

Trenger ikke utstyr for å bruke hurtiglader, men sjekk at bilen har chademoport (noe den trolig har).

Store deler av veien til Stavanger må du kjøre som en snile uansett. Det betyr lavt forbruk og god rekkvidde mellom hver lading. Du kan nok regne med at du kommer 8-10 mil pr lading hvis du lader til 80% og følger trafikken. Sikkert lurt å legge inn litt ekstra margin hvis du ikke er durkdreven i elbil.

155' er OK hvis bilen selges av forhandler med garanti og den er godt utstyrt (Tekna eller med 6kw lader osv). Hvis det er en privatperson og bilen er av lavere utstyrnivå, ville jeg prutet 10-15 laken før jeg var fornøyd.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

arovik

Takk for svar. Må vurdere litt mer hva jeg gjør.
Et annet spørsmål jeg lurer på er eventuelle bakdeler ved å kjøpe en europeisk importmodell. Hva går jeg glipp av?

OlavEmil

Oslo - Stavanger er totalt uproblematisk på ein dag. Er vel ikkje meir enn knappe 7 timar køyring, og ubegrensa med hurtigladarar på vegen. Om du så reknar to timar på lading (Leaf ladar ganske sakte), er det ikkje meir enn ein nitimarstur :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Electrix

Jeg vil anbefale deg å lese litt på leaf-delen av forumet, der er det mye interessant informasjon om både importbiler, langkjøring og disse veistrekningene.

Oslo-Stavanger er uproblematisk. Denne strekningen er godt dekket av de to største operatørene Fortum og Grønn Kontakt. Jeg vil sterkt anbefale deg at du registrerer deg som kunde hos både Grønn Kontakt du bør registrere deg på forhånd som kunde hos Grønn Kontakt www.gronnkontakt.no og Fortum http://www.fortum.no/privat/chargedrive/. Du får da brikke tilsendt og betaler kun for ladingen du gjør med avtalegiro. Du får da også billigste ladepriser, Grønn Kontakt gir også rabatt avhengig av hvor mye du lader for i måneden.

Jeg kjørte Kristiansand-Oslo med 2012Leaf (gen1), som har litt kortere rekkevidde, i 0 grader og stort sett våt vei på ca 6 timer inkludert lading. Med varmere vær og tørr vei ville det gått litt fortere pga mindre rullemotstand og varmere batteri fører til bedre batterikapasitet og hurtigere lading. Grønn Kontakt har en app som du kan bruke til å finne ladestasjoner med, du vil da få opp liste over deres ladere sortert etter ca avstand fra der du er. Ved å velge en ladestasjon kan du velge naviger hit og få opp eksakt avstand og kjøreanvisninger, veldig greit for å beregne avstand igjen til laderen. Fortum har en kartløsning på nett der du kan finne ladere og velge navigering, kan være greit å bokmerke dette kartet. Jeg bruker begge og velger den hurtigladeren som passer best med gjenstående rekkevidde. I tillegg er det veldig lurt å ha en type1-type2 ladekabel, nesten alle hurtigladestasjoner har type2 kontakter i tillegg og hvis du skulle komme med nesten tomt batteri til en hurtiglader som er defekt kan du da lade på 16A en time eller to for å rekke til neste hurtiglader. Jeg har ennå ikke blitt stående pga en defekt hurtiglader, men det hender at de feiler, spesielt en del av fortum sine, derfor sjekker jeg også status på disse via app og kart før jeg kjører til de.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Hvorfor gå over bekken etter vann når du kan få nyere og bedre og rimeligere her i Stavanger?

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75697285
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA