Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ringelyd

Startet av tbalsnes, fredag 08. juli 2016, klokken 14:53

« forrige - neste »

tbalsnes

Hei,
Først; Kjempeflott forum! Eg har lært utruleg mykje om elbil dei siste dagane!

Så til eit spørsmål;
Eg har fått tilbod om å kjøpe ein Leaf 2013-modell, 1 generasjon til ca 140.000.
Den har ei lita transportskade i fronten (dette er ikkje nokon big deal, dette kan eg leve med).
Det eg derimot lurer på, er at den kun har 90 % (9 barar) på batteristatusen. Forhandlaren hadde, etter eige utsagn, tenkt å selge bilen for 155.000, men pga av desse to tinga ville dei redusere prisen til 139.000,-.
Dette er ein europeisk Leaf.

Er dette ein OK deal..?

Hadde sett veldig pris på svar frå nokon som er meir bevandra i elbil-verda enn meg.

Arnt Helge

Hei.

Hvis det er gått ned fra 12 til 9 barer som på vedlagte bilde, er dette en batteritilstand på ca 75%.
Et så betydelig kapasitetstap ser vi normalt kun i varme stater i USA.
Min mening er at bilen virker dyr i forhold til antydet tap av batterikapasitet.
Virker også som om forklaringen med 90% kapasitet er mer lureri enn korrekt.

Helst ville jeg hatt mer informasjon om bilen, men anbefaler ikke kjøp.!
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

Kanutten

Enig med Arnt Helge - denne ville jeg ikke kjøpt.

Jeg synes prisen var i dyreste laget selv med full kapasitet på batteriet. Det finnes MANGE biler å velge mellom på finn.no til bedre priser.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

tbalsnes

Eg må rette meg sjøl her, bilen har ikkje 9 av 12, men 11 av 12.
Takk for svar, og beklager!

Powerflux

Det er fortsatt lavt til europeisk 13 modell å være.
Første bar forsvinner når man går under 85% så kapasitetstapet er forholdsvis stort.

Hvor langt har den gått?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tbalsnes


Powerflux

Sitat fra: tbalsnes på mandag 02. mai 2016, klokken 21:06
Den har gått omtrent 40.000.
Hmmmmm,  det var ikke  mye. Til sammenligning har min 1. Gen 13 modell rundet 75000 og har 93% kapasitet ifølge LeafSpy.

Jeg ville droppet denne. ....
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tbalsnes

Då droppar vi det! Takk for hjelpa, alle saman!

Ingeniøren

Sitat fra: tbalsnes på mandag 02. mai 2016, klokken 21:25
Då droppar vi det! Takk for hjelpa, alle saman!

Lurt !
På den anne side kunne du kanskje fått nytt batteri på garanti om et års tid, om de første som kom hadde garanti da. Og så er det altid mye styr med slikt, så jeg er forsatt enig med deg  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electrix

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:26
Sitat fra: tbalsnes på mandag 02. mai 2016, klokken 21:25
Då droppar vi det! Takk for hjelpa, alle saman!

Lurt !
På den anne side kunne du kanskje fått nytt batteri på garanti om et års tid, om de første som kom hadde garanti da. Og så er det altid mye styr med slikt, så jeg er forsatt enig med deg  ;)
Hvis jeg husker riktig så hadde de første ikke kapasitetsgaranti på batteriet, men da Nissan etter hvert så hvor bra det gikk med batteriene og innførte kapasitetsgaranti så gjorde de det med tilbakevirkende kraft så også de tidligere solgte bilen fikk dette.

Men du får ikke nødvendigvis nytt batteri på garantien, de garanterer bare kapasitet over 70%, dvs de kan bytte de dårligste cellene slik at kapasiteten igjen kommer over 70%.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kodalse

Eller man kan være heldig å få tak i en brukt, inntakt batteripakke fra en kondemnert bil.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trekkoppbil

Man skal være skeptisk til en sånn bil.

Når det gjelder årsmodell, kan det være mye forvirring:
Er det snakk om 1. generasjon, så kan det nok tolkses som 2011- eller 2012-modell teknisk sett, og de pleier ikke å ligge så høyt i pris.
Er bilen 1. gangs registrert i 2013 så kan de ha betydning for når garantitida begynnte å løpe, og vegvesenet er fokusert på registreringsår og det har betydning for hvilke år bilen skal vises til eøs-kontroll. Men er det gammel modell, er det ikke relevant å snakke om 2013-modell ved kjøp og salg. Da er det nok 2012-modell som er rette begrepet etter min mening. Man ser forskjellen, på antallet knapper til venstre for rattet.
På Finn ser jeg stadig biler hvor det ikke er konsistente data mellom bilder, beskrivelse etc, når det gjelder årsmodell, bilmodell, utstyr etc.

Når det gjelder antall barer, så kan bms tulle i skjeldne tilfeller.
Jeg hørte om en lite brukt bil som hadde batteri på 22kwt, som tyder på at batteriet er svært bra. Den mangla også en eller flere barer. Da var løsningen å bytte bms, så kom alle barene på plass. Cellene var like bra hele tida.

Bilen kan være grei, om man får den for kanskje 100-110 000kr, og man ikke trenger stor rekkevidde de nærmeste 2 åra, og at man er innstillt på å betale for batteribytte i løpet av de nærmeste åra. Det er et innbytteprogram til 5000€++ for 24kwt batteri til europeiske biler. Hva slags innbytteprogram man får i framtida, gjenstår å se.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Min Leaf mistet første strek ved ca 101.000 km; denne var kjøpt i Norge i nov. 2011; dvs blant første batch som kom til Norge. På dette forumet var jeg den første som opplevde å tape første strek på en norsk utgave.

Ville vært utrolig skeptisk til noe som hevdes være norsk/europeisk Leaf og mister først bar allerede ved ca 40.000km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA