Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er Ruter ledelsen i Oslo så sidrumpa?

Startet av Hallvard Paulsen, torsdag 07. juli 2016, klokken 10:43

« forrige - neste »

Hallvard Paulsen

Hei er ny på dette forumet, så jeg håper dere bærer over med om dette allerede er utdebattert.

Saken er at jeg synes den rekkevidden som lyser mot meg når jeg setter meg inn i en fulladet bil om morgenen virker ganske pessimistisk. Her om dagen (som var den første dagen det var mulig å skru av varmeapparatet uten at det begynte å dugge på vinduene etter en stund) sto det ca 150km rekkevidde da jeg startet en kjøretur som viste seg å bli 77km.

Etter kjøreturen viste rekkevidden 95km altså hadde den bare blitt redusert med 55km, selv om jeg faktisk hadde kjørt 77km. Hvis man regner ut "pessimistfaktoren" som forholdet mellom "faktisk kjørt distanse" / "reduksjon i rekkevidde" (77/55) = 1.4.

Til opplysing kan jeg fortelle at forbruket i følge måleren i bilen lå på snaue 13kWh/100km.

Nå hvis jeg tar høyde for denne pessimistfaktoren kan det se ut som om min faktiske rekkevidde denne dagen var 1.4*150km=210km. Dvs det som oppgies som maksimal rekkevidde for denne bilen (men som jeg aldri trodde jeg ville komme i nærheten av å oppleve, i hvertfall ikke i småkupert terreng og 10grader C).

Men det stemmer også bra med 27kWh batteripakke og 13kWh/100km i forbruk.

Så jeg lurer rett og slett på om det er korrekt? Ville jeg kunne kjørt over 200km hvis jeg fortsatte på samme måte denne dagen, eller er det noen kWt man rett og slett ikke klarer å benytte seg av (som blir liggende igjen i batteriet..) og som er årsaken til at bilen beregner rekkevidden med såpass stor pessimisme..

OlavEmil

#1
Rekkjeviddemålaren på Kiaen ser ut til å vere veldig kjapp med å skru ned forventa rekkjevidde, og veldig treig med å skru denne opp. Dvs, køyrer du veldig uøkonomisk ein dag, må du kanskje køyre veldig økonomisk ei heil veke for å kome attende der du var i utgangspunktet. Dermed vil du stort sett alltid kome lengre enn forventa rekkjevidde.

Over 200km i småkupert terreng og 10 grader er ikkje umogleg, så lenge farten er relativt låg. E39 mellom Os og Bergen er t.d. perfekt for Kiaen. Her køyrde eg sjølv 209km over 2 dagar utan å lade, med 7% att på batteriet og 12km på rekkjeviddemålaren. Relativt kupert, men mykje 60 og 70-sone. Dette var no for eit par veker sidan, i temperaturar på mellom 4 og 12 grader, med relativt normal køyring (ikkje hypermiling på noko vis).

Rekkjeviddemålaren viste 171km då eg lada fullt att etter dette.


Red.: Ser du held til på Bømlo. Vegane der ute er perfekte for å oppnå høg rekkjevidde, og du får nok ingen problemar med å runde 200km+ til somaren. Derimot merkar du raskt noko kortare rekkjevidde om du skal nordover til Sandvikvåg eller sørover til Haugesund.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ssseee

Opplever det samme her i Bergen. Bedre at den viser litt for lite, enn litt for mye
2015 Kia Soul

kVArh

Etter 4 måneder kan jeg oppsummere mitt forhold til rekkevidde slik:
- Ennå starter jeg turen med en liten uro. Vil ladeplanen for turen min holde? Svaret er hver gang at det gjør den med god margin.
- KIA er nøktern og antyder at det som ligger foran deg er styrt av mange faktorer. Vær, vind og temperatur, topografi, naturlover, ditt humør i dag, de andre trafikantenes humør og kjørestil i dag og så videre. Uansett vil du i allefall oppnå det jeg (bilen) antyder i mitt display.
- Rekkeviddeangsten er henvist til bagasjerommet hvor det ligger diverse overganger og en liten trommel med skjøteledning.
- Skrekkscenariet er at ladestasjone skulle være helt eller delvis ute av drift. Har ikke opplevd det selv, men sett andre som har bannet en ladestasjon nord og ned.
- Regn med at lading tar litt tid. Du skal kjøre av veien, finne laderen og komme deg tilbake på veien. Slik er det bare.
- Har ingen erfaring med andre elbiler, men kan ikke si annet enn at jeg har lært å like KIAs tilnærming til rekkeviddeberegning.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Hallvard Paulsen

Takk for svar. Dette var jo positive nyheter. Har lest såpass mye om rekkevidde at jeg hadde avskrevet (alle) leverandørenes maks rekkevidde som utopisk.

Fikk dette bekreftet av tallene KIA-en selv presenterte når den var fulladet om morgenen. I de værste kuldeperiodene i vinter var det så vidt over 100km som lyste mot meg.

Nå høres det nesten ut som jeg kan bruke bilen t/r Bømlo - Flesland uten lading i sommer, noe som er av interesse..

Skal følge litt nøyere med på forbruksberegingene neste vinter også. Kanskje det ikke er fullt så ille som det ser ut til. :)

Jørn_80

Bur sjølv på Søreide nær Flesland og er av og til på Stord (Heiane). Tur-retur er ikkje noko problem ved fullt opplada batteri ved start. Vil tru at dersom du bur på Moster så burde det gå veldig fint. Dersom du held til på Svortland så må du moglegeins legge inn ein liten ladestopp ved McDonalds på Heiane på veg heim.

Har ein kollega som henta sin Soul i Bergen i desember. Når han kom heim til Svortland var det 40-45% batteri att (han hugsar ikkje heilt). Dette var vinterstid.

Hallvard Paulsen

Sitat fra: Jørn_80 på onsdag 04. mai 2016, klokken 10:11
Har ein kollega som henta sin Soul i Bergen i desember. Når han kom heim til Svortland var det 40-45% batteri att (han hugsar ikkje heilt). Dette var vinterstid.

Bor på Mæland, 3km fra Svortland. Tur retur Flesland blir ganske nøyaktig 220km i følge google maps, så det går nok akkurat ikke, selv på fineste sommerdagen..

OlavEmil

Nei, det går ikkje. Til det er farten for høg over Stord.

Med kun småpendling mellom Os og Bergen, trur eg eg skal klare 220 på finaste somardagen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA