100D - kun en programvareoppdatering unna?

Startet av detersoe, søndag 08. mai 2016, klokken 13:36

« forrige - neste »

detersoe

Det er nå klart at 70D kan oppgraderes til 75D ved å betale for programvareoppdatering ("Pay to unlock"). Jeg tenker det er nærliggende at den samme muligheten ligger i 90D for oppgradering til 100D, eller?

Hvis det er riktig, kan vi vel vente en slik mulighet rett før levering av den første "norske" X?

Med analogi fra fra 70 til 75-prissettingen, blir prisen i første omgang kr 50 000?
I så fall, hva tenker dere andre, er dere villig til å betale dette eller vil dere vente til oppgraderingsprisen går ned?
US Tesla Roadster 2008, bestilt 2007, levert 2009, solgt 2010
Bestilt Tesla model X 90D

Øyvind.h

90 var bare en opsjon opp fra 85 frem til de kuttet salget av 85.
Tviler på at opsjonen har en opsjon :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

detersoe

#2
Øyvind, dette gjelder jo Model X 90D, tenker du at batteriet her er det samme som er i "gamle" Model S 85D? Jeg tror det er et nytt batteri.

Uten å vite noe, gjetter jeg på at de allerede har utviklet 100D, men at Tesla har programvarebegrenset den til 90D. Det var slik de gjorde det da de introduserte 70D på både model S og X. Sistnevnte er egentlig et 75-batteri, men programvarebegrenset til 70.
US Tesla Roadster 2008, bestilt 2007, levert 2009, solgt 2010
Bestilt Tesla model X 90D

Cookie Monster

70 er et 72 batteri så er et 70 batteri skal man runne av et sted.

Er nytt delenummer på facelift "70" batteriet. Så oppgradering til 75 fra 70 gjelder nok bare facelift. Og er en måte Tesla nok har gjort for at de som har ventet lenge og har bil til gammel pris ikke får det gratis men må betale for det selv om bilen blir levert med 75 batteri.

Finnes/kommer helt klart 100 batteri men det blir nok lansert med fint tillegg og krever nok flere endringer på batteri/celler enn hva en liten justering opp bare 3-4 kWh som jeg tipper er det man får med å gå fra 70 til 75.

Er ikke noe nytt delenummer på 90 batteriet enda så det er samme som har vært lenge.
Tipper vi kanskje ser 100 batteriet bli lansert sensommer/høst.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

turfsurf

2 mil ekstra er vel ca 3kWh på NEDC testen. Synes det er ganske uærlig av Tesla å da kalle de en oppgradering fra 70 til 75kWh.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

detersoe

Delenummer ja, det var lurt tenkt kakemonsteret. :)
Hvordan finner du delenummeret til batteriet, er det en form for katalog eller database?

Selv om det alltid hadde vært kjekt med et litt større batteri, så er jo 90-batteriet for alle praktiske formål mer enn nok for de fleste av oss?
US Tesla Roadster 2008, bestilt 2007, levert 2009, solgt 2010
Bestilt Tesla model X 90D

Cookie Monster

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA