Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av pergreiner, fredag 12. august 2016, klokken 07:18

« forrige - neste »

pergreiner

Hei, vurder og importere en Nissan Leaf selv.

Noen som kjenner til følgende:
-Hvilke land evt. forhandler det lønner seg å importere fra
-Hvordan det blir med garanti
-Hvordan utstyr som er viktig å få med seg
-Hvor mye er det evt å spare på å gjøre det

Nevn gjerne andre relevante ting.

All råd og veiledning taes i mot med et stort takk!

Trekkoppbil

Land:
Jeg innbiler meg at det er låge priser i Frankrike og USA. Franskmenn klarer jeg ikke å kommunisere med. Det kan være eksportrestriksjoner på nyere biler der.
Europeiske biler har europeisk garanti, kart, og sim-kort med 5 års abonnement, men de kan ofte mangle vinterpakke.
USA-biler har vinterpakke fra og med 2012.
Europeiske biler kan du finne på f.eks autoscout24. Pass på at momsen er refunderbar.
USA-biler kjøper man helst på auksjon.  Manheim selger vel mange biler for Nissan Infinity. Man bør nok ha tilgang til Auction Access, ellers finnes det noen brokere som kan gi tilgang, men jeg kjenner ikke til noen som er pålitelige. Det er en bruker på mynissanleaf, mitrals ,  som muligens kan hjelpe å handle, men jeg er usikker på om han er innstillt på utenlandske kunder.
Garantien brytes når man tar bilen ut av Nordamerika, så hvis man kjøper gammel bil, så bør helst batteriet være bytta til nytt før man tar bilen over dammen.  Det er dumt å frakte en bil med dårlig batteri. 2011- og 2012-modellene har bra kapasitetsgaranti og i sørstatene kan det være enklest å finne biler som har bytta til nytt batteri. Ellers kan man kjøpe nyere bil fra nordøststatene som har originalt batteri som ikke er eksponert for så ekstrem varme. Batteriet bør ha færrest mulig somre.

Utstyr:
Hurtigladeport er et must.
For usa-modeller:
2011: SV og S har ikke QC. 90% av SL har det. Kaldt vær pakke var sjeldent. Garanti kan være utgått på tid eller kjørelengde.
2012: CWP blei standard. QC blei standard på SL. S og SV har ikke QC.
2013: Mange biler har ikke ryggekamera. S: Ladepakke med 6kw likeretter, QC og ryggekamera er et must. S har amerikanske farger på lyset som krever ombygging. SV trenger også ladepakke, og SV og SL bør ha premiumpakke med aroundview. Antakelig kan du kjøpe ryggekamera for en hundrelapp fra Kina, som du kan prøve å ettermontere, hvis det manlger.

EVSE kan du oppgradere hos evseupgrade, og oversjøisk transport kan du bestille hos Oceania shipping som gjerne hjelper med å sende evse til evseupgrade.

kaiat

Om du vil sjekke hvordan bilen er utstyrt, kan du be om VIN og prøve denne siden her: https://partsouq.com/en/catalog/genuine/locate?c=Nissan

Har prøvd med litt ulike biler og du får opp om det er "cold climate"-biler i hvert fall.

Husk på at europeiske biler har 3 års garanti med unntak av batteriet og HV-delene som har 5 år.

AppleKnocker

I forhold til besparelse, er det nok en del å tjene hvis man sammenligner med ny bil kjøpt hos norsk forhandler. Hvis man derimot sammenligner det å hente en 6-12mnd gammel bil selv, kontra det å kjøpe en tilsvarende bruktimportert bil hos norsk bruktbilforhandler, er jeg ikke så sikker på om gevinsten er så enorm.
Jeg har sett forhandlere som jevnlig kjøper et parti brukte Leafs fra f.eks Frankrike, og jeg antar de får en bedre pris enn de som kjøper én bil. Men de skal selvfølgelig sitte igjen med fortjeneste.

USA biler har noen ulemper med garanti som nevnt av andre, og enkelte ting på bilen som ikke virker (Carwings og NAVI). Frakt blir vel også dyrere enn fra Europa. Bruktverdien er også lavere enn på Euroleaf.
På den annen side kan USA bilene være skikkelig billige i innkjøp. Bare pass på å ikke få en flomskadet 2011 modell med 3 batteribarer gjenværende  :o
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA