Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakaksling

Startet av El rayo, fredag 02. juli 2010, klokken 09:26

« forrige - neste »

El rayo

Starter et nytt emne her da jeg tror det blir lettere å finne igjen. Tenker spesiellt på LED kjørelys.

Har funnet disse lovene for lys på http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html (går ut fra at disse lovene gjelder nå):
"Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks
§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)
BAKLYS
7.6   Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent."

Ergo står det ingen ting her om at baklys skal være tent sammen med kjørelys. La oss se på kjørelys.
" KJØRELYS
11.   Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.
11.5   Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset."

Her står det at baklyset skal være tent sammen med kjørelys.
Sitat fra: Lynet på fredag 07. mai 2010, klokken 22:08
Det er ikke krav om baklys på kjørelys ifølge EU-reglene.
Sitat fra: Lille Bilen på lørdag 08. mai 2010, klokken 09:56
Jeg trodde dette var en EU regel som først vil komme i februar 2011 og at det i dag er påbudt å ha lys både framme og bak i Norge. Derfor slår vi på lyset manuelt fram til neste år. Kan noen bekrefte dette.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

twoika2

#1
Forskrifter og rundskriv utdyper/forklarer lovens bokstav etter Departementets/Direktoratets fortolkning. Du kan be om å få kopi, eller søke teksten opp på lovdata.no

;)

RolfL

#2
Vegdirektoratet har nok ikkje lest direktiv 2008/89/EF godt nok, og vil truleg vente til 7. februar 2011 før dei endrar forskriftene.
Direktivet innfører altså krav til kjørelys i EU.
Førebels er det frivillig, og det er kun krav om kjørelys framme.
Mange nye bilar er kopla/programmert etter direktiv 2008/89/EF. Frå 15. oktober 2009 har dette vore heilt i orden.

http://www.europalov.no/?q=node/1708
http://www.regjeringen.no/nb/sub/europaportalen/eos-notatbasen/notatene/2008/okt/montering-av-lykter.html?id=534110

Og kvifor skal det vere kjørelys bak?
Kjørelys skal brukast i dagslys. Når det mørkt, slår ein på vanleg lys.



PerBear

Sitat fra: RolfL på lørdag 10. juli 2010, klokken 22:49

Og kvifor skal det vere kjørelys bak?
Kjørelys skal brukast i dagslys. Når det mørkt, slår ein på vanleg lys.


Jeg ser ihvertfall to gode grunner til at kjørelys skal inkludere lys bak:

1. Tenk hvor ofte en kjører inn i tunneler på dagtid uten å slå på vanlig lys. Da er lys bak veldig nyttig.

2.Mange glemmer å slå på billys, selv i skumring/mørke, og kjører kun med kjørelys. Veldig greit hvis de også er synlig bakfra.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Lynet

Det er faktisk ikke lov til å kjøre med kjørelys i tunneler. Har hørt fra sikre kilder at det er blitt bøtelagt for å kjøre med tåkelys som kjørelys i tunnel!!
Mange biler har ikke lys i speedometer ved kjørelys, da glemmer man ikke så lett å skifte over :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA