Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Audi Q6 e-tron

Startet av ironduke, onsdag 24. august 2016, klokken 23:34

« forrige - neste »

ironduke

Har fått tillatelse fra Havnevesenet på å lade Leafen i sommer på en stikk der jeg skal feriere. De vil for øvrig vite i etterkant hvor mye strøm jeg har "lånt". Hva er beste måten å holde kontrollen på dette?

Kan det gjøres så enkelt som dette eksempelet: Har ladet 40%, 40% av 28 kWh er 11,2 kWh. Eller finner jeg tallet noen andre steder? Kan evt. bruke en strømmåler mellom ladekabel og strømuttak da selvsagt.

Slenger også på et spørsmål til: Hvor smart er det å ha LeafSpy? Har BT-dongle til OBD2, men har ikke kjøpt appen ennå. Er det verdt de 219 kronene?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

TorC

Hvis du skal lade fast på samme plassen over lengre tid er det enkleste kanskje å basere seg på km-stand? Snittforbruk er vel rundt 1,5 kwt per mil (eller 150wt per km). Alternativt kjøpe en billig kwt-måler til 200 kroner på claes ohlson? Kjøper du den men minne slipper du å skrive ned hver gang du napper den ut. Den husker totalforbruket.
Jeg har god erfaring med denne:

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr364444000
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bondeknøl

Ikke gjør dette så vanskelig. Lader du med 10A ladekabel så trekker du 2,4kW i timen. Strømprisen er jo langt under en krone pr kW. Regn i så fall at du betaler 2 kroner timen du lader. Da betaler du ikke for lite.
Ha en lapp i bilen som du skriver antall timer du lader hver gang og pluss sammen når sesongen er over.
Da er det jo bare å gange antall timer med to kroner og gi et tips for god service, og alle hjerter gleder seg.

nr1rayner

Hvor nøyaktig skal de ha dette? Det er vel bare snakk om å dekke kostnadene?

Strømmåler er vel det mest nøyaktige og greieste sånn sett,
MEN, her blir det et ekstra ledd, som gir dårligere sikkerhet. Så lenge du ikke skal lade med 16A på schuko med denne imellom går det vel greit.
Også litt tullete å kjøpe en dings til 200kr for å måle strømforbruk på 127,45 kr for så å legge den dingsen på hylla..

kmstand, som Torc skriver er et utgangspunkt. Det er ca 10% tap under lading, som kommer i tillegg.
40% av 28kwh blir derfor 11,2+ca 10% som blir ca 12,3kwh.

Ta ca antall timer du er koblet til ganger strømtrekk på kladden, 8A skulle vel bli 1,8kw, 10A 2,3kw.
Forøvrig usikker her hvordan de ca 10% kommer inn, men en 10A-kladd lader som regel ikke med 10A..
Pluss på noen % som takk for lånet  ;)

Logger du inn på nissan connect får du en oversikt, månedsoversikten er ok, men det betinger jo selvsagt at du ikke har annen lading den måneden.. Også oversikt pr.dag der. Men, oversikten man får der er jo også brukt strøm, ikke ladet strøm..

Husker ikke hvor mye ekstra man får med Leafspy PRO, men det skal da fortsatt finnes en gratis versjon.
Last ned den, kjekt å ha.
Leafspy har også en forbruksmåler, har du koblet opp mot bilen hele tiden mens du kjører ser du også der brukt strøm..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA