Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken Mode 3 type2->type2 ladekabel er best og billigst?

Startet av olesb, tirsdag 05. juli 2016, klokken 07:40

« forrige - neste »

olesb

Hei,

Skal på langtur nedover til Italia i juni og vurderer å gå til anskaffelse av en kjøleboks som kan drives på 12V og 230V.  Så vidt jeg kan se trekker de vanligste kjøleboksene 3-5A når de står plugget i 12V.

Er det noen som har erfaring med bruk av kjølebokser i Teslaen? I teorien skal jo dette gå bra da 12V batteriet vedlikeholdlades av det store batteriet.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

RaBalder

Jeg har en isotherm kjøleboks som jeg bruker på langkjøring. Den har kompressor og kjøler godt.

Har den bak i trunk og er koblet i sigarett-tenneren. Fylte den med frossen fisk i nord-norge og satte termostaten på -20C. Og temperaturen holdt seg på fra minus 18-20 C hele veien til Oslo. Steg 2C i de lengste pausene.


Hos meg er den bare igang når jeg selv er i bilen. Det kan være like greit. Dersom bilen står i solsteiken, så vil kjøleboksen jobbe livet av seg med å kjøle ned innholdet. Da er det bedre å la den kjøle når bilen er avkjølt.

Jeg har da heller ingen bekymringer i forhold til tapping av 12V. Det skal etterfylles med jamne mellomrom av storbatteriet. Og så lenge man tapper via sigarett-tenner, så er man vel også innenfor det Tesla kaller "vanlig bruk"  :D og beholder garantien.

o.b.lix

NB! Stor forskjell på kjøleboks med kompressor og billigkjølebokser!..

De med kompressor fungerer som kjøleskap, de billigboksene klarer bare å senke temperatur med ca 15-20 grader, i en varm bil er det godt nok til kald cola, men ikke mat.

Men dette gjenspeiles i prisen...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

olesb

Takk for tips. Da får jeg se etter kjølebokser med kompressor.

Planen er benytte sigarett-tenneren og kun ha kjøleboksen tilkoblet nå jeg kjører. Vi vil overnatte på hotell og da tenker jeg å koble boksen til vanlig 230V på rommet.

Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA