Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solcelleanlegg-leverandører i Norge

Startet av David Skov Hansen, søndag 03. juli 2016, klokken 20:43

« forrige - neste »

David Skov Hansen

Hvis vi skal på ferie og lade ccs mere end en gang. Er det et problem?

Porsgrunn

Nei.

Bilen er programmert til å tenke på dette. Den setter ned lade hastigheten når batteriet nærmer seg fult, på slutten går det ikke stort fortere enn på en stikkontakt hjemme. Det kan derfor ofte være bedre å ta to korte ladestopp enn et langt til 100% om en har muligheten.

David Skov Hansen

Ok mente heller ikke det var et problem men på Facebook er der en mindre debat om emnet hvor nogle mener at det står i manualen og at vw forbyder det etc. Etc.

Porsgrunn

Skal ikke gå inn i den endeløse debatten annet en å si at det står tildels motstridende ting hos de forskjellige elbilprodusentene selv når de bruker samme batteri  fra samme produsent.

Det eneste forskningen støtter har betydning for batteriets levetid som bileier kan påvirke er å unngå at batteriet er helt fulladet eller helt utladet over lang tid. Med det mener jeg at tid er det viktigste, lad fult med god samvittighet om du trenger det. Men la den helst ikke stå slik lenger enn nødvendig.

Erfaring viser at hurtiglading har minimalt om noe å si.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA