Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av Mippen, fredag 01. juli 2016, klokken 12:22

« forrige - neste »

Mippen

007 skal kjøre elbil sies det. I framtiden kan vi kanskje se James Bond kjøre en Leaf? Det er vel større sjanse for at det blir bak rattet i en Aston Martin (bilde)... Uansett er det gøy å se at ting går framover. :) At store filmer bruker mer og mer av miljøbiler er positivt for omdømmet til elbiler, og det er vel en god ting? :)

SitatBond vil kjøre elbil
Dette er heller ikke bare løse rykter uten rot i virkeligheten, for i et intervju med TV-kanalen CNBC fortalte administrerende direktør for Aston Martin, Andy Palmer, at en masseadopsjon av elektriske kjøretøy er like uungåelig som å betale skatt og døden. Det betyr også at han ser for seg at James Bond vil kjøre en elbil i framtiden.


http://www.tv2.no/broom/8249658/
Fremtiden er elektrisk.

Enigami

Jeg regner med at Aston Martin, Rolls Royce, Jaguar og LandRover sine elbiler blir langt mer sofistikerte enn dagens "beta-elbiler" med ladekabel før de lanseres.

James Bond sin elbil får garantert trådløs lading, helt andre systemer osv.

Elbil er i dag for meg det samme som bilverdenens "svekling" og jeg forbinder det også med ordet "gjerrig" i bilspråket. Men i fremtiden vil det bli mer stuerent og eksklusive bilmerker kommer med sine gromme modeller med elektriske drivlinjer.

Det må til for at jeg skal vurdere en. Porsche Mission E er den første elektriske bilen jeg liker.

Ferry

At Bond sin bil får andre funksjoner enn andre biler kan du være helt sikker på! Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne..

Allerede i 1977 så hadde han undervannsbil..

Egil Fonn

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 27. april 2016, klokken 07:30
Jeg regner med at Aston Martin, Rolls Royce, Jaguar og LandRover sine elbiler blir langt mer sofistikerte enn dagens "beta-elbiler" med ladekabel før de lanseres.

James Bond sin elbil får garantert trådløs lading, helt andre systemer osv.

Elbil er i dag for meg det samme som bilverdenens "svekling" og jeg forbinder det også med ordet "gjerrig" i bilspråket. Men i fremtiden vil det bli mer stuerent og eksklusive bilmerker kommer med sine gromme modeller med elektriske drivlinjer.

Det må til for at jeg skal vurdere en. Porsche Mission E er den første elektriske bilen jeg liker.

Kommer nok mye gromt på EL bilmarkedet i framtiden.
I mellomtiden er det greit å støtte opp om det som allerede er på markedet. På den måten sikres utvikling av ny og bedre teknologi.
Mange av dagens EL biler fungerer allerede helt ok til korte og lange turer. Plugge inn ladekabel tar ca 3 sec og oppleves ikke særlig brysomt for meg.

MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Enigami

Enig i at det er greit å støtte oppom, men jeg orker ikke kjøre elbil slik de er nå med kabel osv. Er for mange ulemper. Men flott at andre viser vei.

Det som er vel så viktig er å vise at det til evig tid også vil være marked for bensinbiler, selv om disse evt vil få en elmotor som drivlinje i kombinasjon.

Grunnen til dette er at sportsbiler ikke vil fungere (bli i nærheten av det samme) uten en grom bensinmotor.

Elbil fungerer flott som komfortbiler og hverdagsbiler så lenge rekkevidden og omstendigheten rundt lading etc gjøres litt mindre usexy. I dag ser det rett og slett litt "moldbo" ut å kjøre elbil og å lade de etc.

Øyvind.h

#5
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 27. april 2016, klokken 08:19
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 27. april 2016, klokken 07:30
Jeg regner med at Aston Martin, Rolls Royce, Jaguar og LandRover sine elbiler blir langt mer sofistikerte enn dagens "beta-elbiler" med ladekabel før de lanseres.

James Bond sin elbil får garantert trådløs lading, helt andre systemer osv.

Plugge inn ladekabel tar ca 3 sec og oppleves ikke særlig brysomt for meg.
Om man synes ladekabel er stress må det være fullstendig katastrofe å kjøre eksosbil.
Det er jo uendelig mye mer behagelig å bruke 5 sek på å plugge i og 5 sek på å ta ut kabelen en gang i uka, enn å kjøre til en bensinstasjon for å stå ved bilen og fylle drivstoff :D
Men trådløs lading blir praktisk for de som har fast p-plass i egen garasje med tak over. Betalingsviljen min ville vært begrenset, men det avhenger av effektivitet/pris/robusthet ift is og snø.

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 27. april 2016, klokken 07:30
Elbil er i dag for meg det samme som bilverdenens "svekling" og jeg forbinder det også med ordet "gjerrig" i bilspråket.
At mange eksosbil-sjåfører ikke forstår økonomi betyr ikke at de som forstår økonomi er gjerrige :)

Eksosbilen er for øvrig vår tids røyker. Økende avgifter, strengere forbud etc. må eksosbileiere bare forberede seg på. Og de vil i økende grad bli uglesett av de som kjører utslippsfritt. Men det er til dels frivillig å bli stående fast i fortiden, så eksosbilen vil nok fortsatt være i salg i mange år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Enigami

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. april 2016, klokken 09:53
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 27. april 2016, klokken 08:19
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 27. april 2016, klokken 07:30
Jeg regner med at Aston Martin, Rolls Royce, Jaguar og LandRover sine elbiler blir langt mer sofistikerte enn dagens "beta-elbiler" med ladekabel før de lanseres.

James Bond sin elbil får garantert trådløs lading, helt andre systemer osv.

Plugge inn ladekabel tar ca 3 sec og oppleves ikke særlig brysomt for meg.
Om man synes ladekabel er stress må det være fullstendig katastrofe å kjøre eksosbil.
Det er jo uendelig mye mer behagelig å bruke 5 sek på å plugge i og 5 sek på å ta ut kabelen en gang i uka, enn å kjøre til en bensinstasjon for å stå ved bilen og fylle drivstoff :D
Men trådløs lading blir praktisk for de som har fast p-plass i egen garasje med tak over. Betalingsviljen min ville vært begrenset, men det avhenger av effektivitet/pris/robusthet ift is og snø.

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 27. april 2016, klokken 07:30
Elbil er i dag for meg det samme som bilverdenens "svekling" og jeg forbinder det også med ordet "gjerrig" i bilspråket.
At mange eksosbil-sjåfører ikke forstår økonomi betyr ikke at de som forstår økonomi er gjerrige :)

Eksosbilen er for øvrig vår tids røyker. Økende avgifter, strengere forbud etc. må eksosbileiere bare forberede seg på. Og de vil i økende grad bli uglesett av de som kjører utslippsfritt. Men det er til dels frivillig å bli stående fast i fortiden, så eksosbilen vil nok fortsatt være i salg i mange år.


De som kjører eksosbiler er ikke automatisk skille som ikke forstår økonomi bare fordi de ikke ønsker å utsette seg for en batteribil.
For meg fremstår dagens elbiler som betaprodukter jeg ikke ønsker å eie eller trauste kjedelige biler med altfor kort rekkevidde.
Så mye må skje før en revolusjon skal begynne. Men saueflokken og gjerrigknarkene vil alltid følge der det er penger å spare, eller gjøre det alle andre gjør.

Så har du de som lar seg påvirke av "press" av at andre ikke liker at du kjører eksosbiler. Hehe, jeg er en av de som liker å gå mot strømmen dersom min egen retning er den veien. Hvorfor skal man være redd for sånt?

Er mange som ber meg skru av motoren osv... Om de er høflige så gjør jeg det gjerne. Men om de er frekke- Da bare ler jeg og ruser motoren.

Er ikke redd for å ikke fremstå politisk korrekt.

I så måte vil jeg si det er verre å kjøre elbil i den tro at man er miljøvennlig enn å kjøre en bensinbil der man vet alle utslipp til enhver tid, og st de ikke er så skadelige som mange trodde i 2007-2012.

Når det er sagt vil jeg si at man ikke står igjen i fortiden ved å kjøre eksosbil, selv om det har kommet 100.000 elbiler på veiene i Norge. Husk at utviklingen for alle biler går like fort og påvirker hverandre. Plutselig ser vi kanskje en Tesla Model S som plugin-hybrid? Hvem vet.

Jeg tror det viktigste er å ikke svartmale og gjøre forhastede konklusjoner rundt dette. Personlig kjører jeg biler jeg liker, uansett hva slags drivlinje det måtte ha. Og per i dag blir det helt feil å kjøre elbil, da det ikke finnes skikkelig gode elbiler som tilfredsstiller mine krav enda. Det kan sikkert komme snarlig.

Men det er ikke dermed sagt at jeg bytter ut bensinbilene. Om jeg kjøper elbil (Porsche Mission E kanskje?) blir i så fall en tilleggsbil.

Øyvind.h

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 27. april 2016, klokken 13:36
Er ikke redd for å ikke fremstå politisk korrekt.

I så måte vil jeg si det er verre å kjøre elbil i den tro at man er miljøvennlig enn å kjøre en bensinbil der man vet alle utslipp til enhver tid, og st de ikke er så skadelige som mange trodde i 2007-2012.
Jeg tror ikke røykere er spesielt opptatt av å være politisk korrekte heller :) De vet jo godt at det er skadelig og påfører samfunnet store kostnader. Men svært få røyker nå.

Og det er jo godt kjent at elbilen har langt lavere utslipp fra vugge til grav enn tilsvarende eksosbil. Dette kommer i tillegg til fordelene ved fravær av lokale utslipp. Få fornekter dette nå i 2016.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA