Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fikse 21" continental dekk som ble levert med ny bil

Startet av mInrOz, mandag 04. juli 2016, klokken 08:29

« forrige - neste »

mInrOz

Hei,

Kjøpte meg en Tesla Model S60 for ca 2mnd siden og har nå merket at ene delen bak til høyre er løs, tror kanskje jeg har kjørt på noe snø/is som har nudget fangeren ut av festet.

Etter denne videoen:
Har jeg litt lyst til å ta av fangeren for å se hva som er skadet, det er ingen synlig bulk såvidt som jeg kan se, litt kjipt å levere bilen inn for bytte av fanger hvis jeg kunne spart de lappene.

Noen som har erfaring?


Best case er vel at jeg får den innpå festet igjen?
Worst case er vel at jeg fester fangeren igjen og lar et karosseri verksted fikse resten.

Sandvika

Mulig du klarer å vippe den på plass om du treffer clipsene på innsiden, men mest sannsynlig er skrufestene ødalgt.

Byttet selv det sorte (valance tror jeg den kalles)  som vel glipper på bildet ditt og blanke (diffuser) etter et lite uhell. Disse delene er festet både med skruer og clips innenfra til de utenpåliggende deler (se bilder på link i bunn) Akkurat den delen er veldig enkelt, men som du er inne på så avhenger det av at man får av støtfangeren, det er alt annet enn enkelt. 

Jeg lastet ned relevante workshop manualer fra Tesla sine servicesider og studerte akkurat den youtube videoen du linker til der. Et øye konstant på manualen er et must for å få med seg alle skruene og boltene som må løsnes.
Som det fremkommer på videoen så må du begynne å strippe deler i bagasjerommet og understellsplater til godt foran bakhjulene. Ikke sikker på hvordan han på videoen kommer til uten løftebukk, men jeg syntes det var det var vanskelig nok å komme til når jeg sto over en smøregrav. 

Når alle bolter og paneler er fjernet (ca. 120.000stk) og du skal ta av selve støtfangeren må det benyttes mye mer makt enn hva de fleste er komfortabel med.

Selv om jeg har mekket litt opp igjennom så bommet jeg kraftig på tidsestimatet. Tipper jeg skulle klare det på 1,5timer, men vi var 2 mann som brukte 4timer, -og jeg hadde hjertet godt opp i halsen under store deler av prosessen!

Om du likevel tar sjangsen så vil jeg påstå at workshopmanualen og løftebukk/bred smøregrav er et must.

Er du fra Oslo området så kan jeg anbefale deg å ta en prat med Jørn hos Bekkestua bil, det skal jeg om det mot formodning skulle skje meg igjen.

Her får du et inntrykk av hvordan det ser ut på "innsiden"
http://www.ebay.com/itm/Tesla-S-Stosstange-Hinten-Original-Rear-Bumper-/131765331753?hash=item1eadd36729:g:MmoAAOSwpDdU75Ih

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA