Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lakkbeskyttelse Drop Off

Startet av Frumor, torsdag 30. juni 2016, klokken 06:57

« forrige - neste »

Frumor

Hei igjen,
Dette forumet er bare SÅ bra! Har fått svar på veldig mye allerede, så takk til alle som har bidratt til å opplyse en elbilgrønnskolling som meg

Burger

#1
Så vidt jeg har plukket opp så er det med cruisekontroll og holde fartsgrensen/trafikkflyten som er best på langtur. Med regenering så er det ikke noen fordel med å sette bilen i fri i nedoverbakke siden luftmotstanden øker og man vinner mindre energi på økt hastighet enn regenering til batteriet. På langturer hvor man må hurtiglade, så er det best å holde fartsgrense om man kan hurtiglade enn å sinkekjøre og være til irritasjon/fare for trafikken.

Jeg synes CC er fantastisk bra og drømmer om adaptive CC som gjør motorveien mellom Stjørdal - Trondheim til en lek. En del forb.... idioter skal på død og liv ligge i 110 i 90 sonen når det er tofelt og 50-60 i 80 sonen i tunell. Med adaptive CC som jeg prøvde på Egolf så var det veldig fint å sette 100 på CC og ikke se på fartsmåleren i det hele tatt. Nå er det en del styr med + og - bryterne på rattet på Leafen, men mye bedre enn å prøve å holde farten med foten. Det kommer også flere gjennomsnittsmålinger på denne strekningen og da er CC veldig kjekt.

Synes faktisk adaptive CC skulle vært påbudt på nye biler, får ned "road rage" og den reagerer kjappere enn meg dersom bilen foran begynner å bremse ned.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

THE

Personlig kjører jeg mer økonomisk uten CC enn med. Fordelen med CC er at du slipper å sitte med foten på pedalen for å holde farten, og på strekninger med snittmåling er det en stor fordel med CC.

Synes egentlig det er veldig rart at det selges Mercedes-modeller der CC ikke er standardutstyr.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Gnilre

Hvis du er veldig god med foten og påpasselig med speedometermåla er det mer økonomisk å kjøre uten CC. Jeg gjør det nesten aldri; tror det er bedre med CC.

Et viktig poeng er at du hører ikke motorlyden på en elbil og det er vanskelig å vite hvor fort du kjører uten å se på speedometeret. Med en fossilbil hører du motoren og lærer etterhvert hvilken "tone" du skal høre når du kjører i 80.

I praksis tror jeg derfor at du kan holde mer jevn hastighet, kjøre mer økonomisk og unngå fartsbøter med CC.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

AmocoCadiz

Synes CC i kupert terreng ofte blir masete, mye gassing og forbruk oppover bakker og sein å utnytte regen nedover, synes det funker bedre å følge kupert vei uten CC.
Men på langtur på flat vei, kan CC avlaste gassfoten en del.

Trekkoppbil

Jeg foretrekker også å kjøre uten CC når jeg skal kjøre energiøknomisk. Da kan jeg runde bakketopper og -bunner smidigere.  Ser man langt fram, og planlegger innkjøringer mot lyskryss og andre hindringer, så blir det litt smidigere å ha manuell kontroll uten cc.
Å trille i Nøytral, kan man gjøre når man hverken vil regenerere eller å dra på. I høye hastigheter er det greit å slippe høyt turtall på en engira bil, og derfor kan man fri ut i passelige anledinger. Man kjører gjerne litt mer aktivt, uten CC.

CC har ergometriske gevinster, og det kan være helseøkonomisk.

Det finnes unntak hvor jeg trur CC også kan være energiøknomisk. Det gjelder nedover Oslo-fjordtunnellen.  Med Leaf av 2013+ kan man sette den i B, og den vil da regenerere for mye. Låser man da CC litt under 70km/t, og deretter klikker den opp til 70km/t, så vil bilen holde jevn fart nedover og regnerere.

Adaptiv CC har jeg ikke prøvd, men det kan muligens være energiøkonomisk. Teknisk ukeblad har en artikkel om forskning på framtidsteknologi, hvor lastebiler har 25 meters mellomrom, og da vil bil nr 2 få 30 % mindre luftmotstand, og lastebil nr 3 vil få 40% mindre luftmotstand.
Spørsmålet er hvordan acc vil slå ut for en liten elbil som ligger bak et vogntog.

tomrh

Elsker CC på Leafen! Masete og slitsomt å kjøre uten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Burger

#7
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 24. april 2016, klokken 22:34
Jeg foretrekker også å kjøre uten CC når jeg skal kjøre energiøknomisk. Da kan jeg runde bakketopper og -bunner smidigere.
Det er mer energiøkonomisk å holde samme fart uansett opp eller ned. I stedet for 70 km/t opp og 90 km/t ned, hold 80 km/t. Økonomikjøring elbil og stempelmotor er motsatt på dette pga regen. Leaf forbruker ca 13% mer energi på samme distanse pr 10 km/t økning fra rundt 50km/t. Mye bra tester gjort på leafdelen av forumet på dette.
Selvsagt er å kjøre i ca 50km/t det beste, men man bør ikke kjøre under fartsgrensen :)
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 24. april 2016, klokken 22:34
Spørsmålet er hvordan acc vil slå ut for en liten elbil som ligger bak et vogntog.
Gikk veldig bra med adaptive CC på bila jeg lånte, satte den til å holde 1 sekund avstand til trailer foran, helt til jeg kom på at vegtrafikkloven gjelder selv om jeg mener at det jeg gjør er rett :)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Panduck

Sitat fra: Frumor på søndag 24. april 2016, klokken 11:59
Men jeg har selvsagt enda en ting jeg lurer på... Vi har altså bestilt Mercedes B og fikk cruisecontrol som et av "pakketilbudene", noe vi takket nei til. Var det dumt av oss kanskje? Hvordan kjører man mest mulig økonomisk på langtur, med eller uten???

Det er nok mer "økonomisk" å kjøre uten. Økonomisisk i gåseøyne, du kan komme deg litt lengre uten, men du sparer neppe så mange kronene. Jo lengre turer man kjører, jo finere er det med CC, og gitt MB sin mangel på hurtiglading, så er det jo begrenset hvor lange turer man tar den på. Da får du ialefall GOD tid til å strekke på bena!

elektrolux

Selv bruker jeg CC til å holde farten konstant i flatt terreng, og ned bakker, men frigjør CC mot slutten av bakken for å beholde bevegelsesenergien til kommende slette, oppoverbakke, for så å sette CC på igjen men da på en relativt lav hastighet oppover.

Det enkleste sammenligningen er en berg og dalbane.

Uten CC vil toget endre hastigheten men ikke bruke energi, mens med CC vil hastigheten være konstant, men med en del varmetap i kontinuerlig endring av energi fra kinetisk til elektrisk energi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Man kan spare på å kjøre rolig oppover bakke. Trykker du på hardt, så det går 100-200A, så blir det spenningstap over indre motstand i batteriet, og ohmsk motstand i kabler og viklinger, så mye energi går til oppvarming av drivlinja.
Bare legg merke til kjøring oppover lierbakken. Der kan temperaturen i batteriet stige noen grader om du kjører litt fort. Kjører du litt hardt oppover, må du hurtiglade 2 minutter for hvert minutt du kjører oppover. Oppover bakkene har du valgmuligheter for fart, og vil du kjøre veldig sakte, kan du ligge bak et vogntog. Kjører du fort, ender du kanskje opp med å hurtiglade litt både før og etter bakken. På mange kjøreturer kan man få en mindre hurtiglading om man kjører energiønomisk. Når man skal lade, må man ofte kjøre avstikkere og ulike omveier, og det kan være kø, og tidkrevende å starte og avslutte lading, og det kan være ladere som ikke virker. Jeg trur man kan spare mye tid på å kjøre energiøkonomisk.

CC klarer ikke å planlegge ut fra topologien i terrenget, og i visse sammenhenger kan det bli plagsomt, når den gir på ekstra ved bakketopper, og bilen for altfor stor fart i 50-soner nedover bakker, etc. Det er ikke alltid den forstår om det er hensiktsmessig å regenerere eller å seile.

AmocoCadiz

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 25. april 2016, klokken 22:12
På mange kjøreturer kan man få en mindre hurtiglading om man kjører energiønomisk. Når man skal lade, må man ofte kjøre avstikkere og ulike omveier, og det kan være kø, og tidkrevende å starte og avslutte lading, og det kan være ladere som ikke virker. Jeg trur man kan spare mye tid på å kjøre energiøkonomisk.

CC klarer ikke å planlegge ut fra topologien i terrenget, og i visse sammenhenger kan det bli plagsomt, når den gir på ekstra ved bakketopper, og bilen for altfor stor fart i 50-soner nedover bakker, etc. Det er ikke alltid den forstår om det er hensiktsmessig å regenerere eller å seile.
Veldig enig at det faktum ofte "glemmes", nemlig all den ekstra tid og usikkerhet ved ekstra hurtiglading, i forhold til muligheten å kjøre mer energiøkonomisk og komme frem med mindre/ingen hurtiglading.
At CC vill holde farten opp og over bakketopp er ofte uøkonomisk da tilsvarende regen ned bakken ikke gir tilbake 100%.

Har uansett merket meg at fossilene tydligvis fungerer best oppoverbakker,
slår aldrig feil ved tett trafikk eller kødannelser, så løser køen seg alltid i oppoverbakken, da alle fossilbilister gjerne gir full pinne oppover (nedgiring?), for så å slakke av overbakketoppen og fortsette kødannelsen videre etterpå. Helt til neste bakke, samme opplegg igjen. Ikke alltid jeg er interessert i å følge denne meningsløse øvelsen å tappe batteriet i bakken med dobbel hurtigladerhastighet, for gleden av å nå køen igjen ved bakketoppen....(gjelder 2 felts motorvei)

Gliderman

Kjører ofte mellom Holmestrand og Gøteborg og har lagt meg til noen vaner som funker bra når det er kaldt i været. Bruker konsekvent CC hele veien.
Første legg er Holmestrand til McDonalds Sarpsborg. Her er det full pinne og litt til før å få opp batteritemp uten tanke på energiøkonomi. Lader til 75 - 80% og kjører videre til Tanum shopping i fartsgrensen. Ankommer med +/- 10% igjen. Lader kjapt til 40-50% med god lunk i batteriet. Neste stopp er Håby og igjen +/-10% igjen. Lader til 80% og kjører rolig ned til Kungälv og hurtiglader på McDonalds.
Off topic? Tja, bruker CC hele veien og lader hyppig og minimalt hver gang. CC er perfekt på motorvei.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

HenryJac

Er ikke dette standard på alle biler i dag?  :o
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Elmo

Sitat fra: HenryJac på onsdag 27. april 2016, klokken 16:11
Er ikke dette standard på alle biler i dag?  :o
Ekstrautstyr på eUp, men teknikkpakken koster jo "ingenting" så jeg tviler på at noen dropper det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA