Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato

Startet av Sebass, mandag 17. oktober 2016, klokken 16:15

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på mandag 29. august 2016, klokken 17:02
Sitat fra: LMOR på mandag 29. august 2016, klokken 16:07
"Noen" gjør noe i bakgrunnen, og jeg sitter av og til igjen med 80% av maks batterikapasitet ved lading til 100%.
Det skjønner jeg ikke helt. Kan du utdype litt nærmere ?
Maks batterikapasitet kan vel neppe variere fra 19,9 til 16 hos deg (gamle bilen) ?
De fleste elbiler sikrer batteriene bra med margin på topp og i bunn. Her er BMW blant de beste...
Dette skrev jeg litt høyere oppe. Kapasiteten er på 21,6kWh. Det laveste jeg har lest ut er 17,2, det er 79,6%. Det høyeste jeg har hatt er 20,0, altså 92,6%. Uansett hvor gode disse tallene er, så varierer de, og det er bekreftet fra BMW at de faktisk gjør det. Det er flere fagfolk som skriver at en ikke skal lade bilen fra 0-100% på mindre enn 90min. Det er omtrent det du maks klarer med en i3, mens andre biler lader raskere mot slutten.
Marginen i den nye er større, så noe som gjør at en maks bruker en lavere %, som da kanskje sikrer bilen bedre :-), og du kan lade raskere lengre. Jeg kommer i hver fall til å halvere antall sykler med den nye.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Ikke for å spikke fliser, men når du opererer med 21,6 kwt som 100%, så vil du aldri oppnå den verdien avlest. (sikkerheten sørger for det).

Så det du egentlig har avlest er 79,6 - 92,6.

Ellers: Jeg setter pris på tallene dine og håper du er like flittig å avlese lading og batteritemp. under varierende forhold på 94ah versjonen. Det skal bli spennende å se om maks. lading over tid holder seg like godt som den gamle...

LMOR

Jada, er klar over det, det var det jeg mente å få frem, altså at sikkerheten sørger for at vi ikke ødelegger batteriene, og at jeg har ladet bilen til mellom 80 og 92% siden den var ny.
Ellers er i-sjefen enig med deg. Økende energitetthet reduserer levetiden. Håper de har gjort de tiltakene de mener er nødvendig.
Ellers er det varme som ødelegger batteriene mest, og det er ikke et stort problem i Norge. Men hvis du skulle komme i en situasjon der en parkert bil får for varme batterier, så gjelder det å stå tilkoblet eller ha mye på batteriet, for da bruker bilen strøm for å beskytte batteriene.
Jeg fikk faktisk en advarsel om det på fredag kveld. Hadde noen få % igjen, og ganske sikkert rundt 35 grader på batteriet. Det var varmt ute. Da kom det melding om at hvis jeg nå gikk fra bilen uten å koble til strøm, så ville batteriene kunne skades. Har ikke sett den feilmeldingen før, men har heller aldri parkert en bil så varm og med så lite strøm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA