Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takk for følget... elbil-edition v1.0

Startet av Bjoris, søndag 26. juni 2016, klokken 01:48

« forrige - neste »

Bjoris

#15
Det at de bruker mye mer enn oppgitt vet jo alle, når en bil er oppgitt til 0.17 pr mil så skal en være bra naiv som tror på det;) Det er jo som mange har påpekt en hybdrid KAN fungere bra om du har lademuligheter OG er aktiv selv for å få ladet... Jeg har ganske ok fasiliteter på akkurat det området...

Ser at en GTE med alt utstyr som finnes i Sen vår blir langt over 500 ja... Tenker at det må være en kontrakt som beskriver ganske nøye hvordan bilen skal vurderes når den leveres inn, ellers er det jo helt bingo... Nå holder jeg bilene veldig strøkne så er ikke redd for at en uavhengig instans ville gitt en masse trekk, men det er klart har de bommet totalt på restverdien så blir det vel ekstra fokus på å finne noe å trekke for vil jeg tro og uten mulighet for å bruke en uavhengig part sliter en jo...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Når jeg leaset bil sist stod det beskrevet at "vanlig slitasje er inkludert". Men det stod lite om hva det var.

Med fare for å få store ekstrakostnader etter innlevering ble løsningen å selv sende bilen til Skadevekk på Alna (ikke Lysaker, der har de ingen moral). Regningen kom på ca 8-10k. Jeg behandlet bilen pent, men det ble allikevel noen merker fra parkeringsplasser, stein mm. Jeg tok rett og slett ikke sjansen på hva slags fakturering leasingselskapet ville forsøke seg på dersom bilen ble levert inn med skadene.

Leasingselskapet hadde også helt drøye fakturagebyr og elendig rente når jeg satt meg inn i detaljene. Årsaken til at jeg gikk for løsningen var at jeg fikk ansattpris hos Møller av diverse årsaker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. april 2016, klokken 14:24
Når jeg leaset bil sist stod det beskrevet at "vanlig slitasje er inkludert". Men det stod lite om hva det var.

Vet at blant annet Møller har laget en brosjyre som beskriver leasingprosessen, og blant annet tar for seg hva som er forventningene til vanlig slitasje.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. april 2016, klokken 14:24Jeg tok rett og slett ikke sjansen på hva slags fakturering leasingselskapet ville forsøke seg på dersom bilen ble levert inn med skadene.

Man har egentlig lite å frykte. Sørg for å la forhandleren ta en takst litt tid før utløpet av kontrakten. Dersom de kommenterer noe og kommer med krav, har du alltid muligheten for selv å få det utbedret, evt taksert av noen uavhengige. Jeg har leaset biler flere ganger selv, og selv med litt over normal slitasje på et par av bilene, har jeg aldri fått noen regning.

Skadetaksering er uansett det samme om man selger bil privat. Da må man også trekke for eventuelle skader, og man risikerer at færre fatter interesse.
Så leasing er ikke så ille som fryktet eller ryktene vil ha det til.

Bjoris

Fikk prisen skriftlig nå og da er det plutselig snakk om 15.000 km pr år:) Det ble eksplisitt sagt 20.000 og toal 60.000 pr tlf, naj, naj...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

OK. Jeg visste ikke hvordan prosessen rundt innlevering var. Men nå solgte jeg kontrakten videre. Det var delvis derfor den ble fikset så jeg kunne si at den var strøken. Slik at den som overtok ikke ble sittende med usikker følelse.

Uansett - når jeg regnet på det i ettertid er det helt klart at leasingen var ulønnsom. Kunne fått lavere rente, ingen termingebyr, ikke mva på årsavgift og null etableringsgebyr på opplåning på egen bolig.

Og det skal sies at jeg betalte tilsvarende 40k i året for å lease Passat. Teslaen derimot kostet 35k i verditap per år de to årene jeg hadde den første. To totalt forskjellige biler. Morsomt at den desidert dyreste viste seg å være rimeligst i drift, klart best å kjøre, morsommere/sprekere og lavere verditap.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Dersom vi var sikre på at verdifallet ble som til nå så hadde vel ingen vurdert noe annet enn Tesla:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA