Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Øystein Sund, onsdag 22. juni 2016, klokken 21:56

« forrige - neste »

Øystein Sund

Nå ser det ut som at jeg trenger ny bil og da vurderer jeg elbil i samme slengen.
Problemet med elbil er de få gangene i løpet av året hvor jeg skal ut på langkjøring. Som regel 60 mil. Tog er ikke noe godt alternativ. Ikke har jeg noen jeg kan låne bil av heller.

Så hva gjør man?
Sparer man så mye på å ha elbil at det kan lønne seg med leiebil de gangene man skal kjøre langt?

HCO

Det beste er vel å sette opp et regneark, der du tar utgangspunkt i din egen situasjon og de kostnadene som blir forskjellige ved valg av det ene kontra det andre. For eksempel:

- Årsavgift elbil 445, bensinbil 3135
- Bompenger (Oslo) elbil 0 kr, bensinbil 28,8 kr
- Drivstoff elbil 1 kr/mil, bensinbil (for eksempel) 8,5 kr/mil (ved forbruk 0,6 og bensinpris 14,17)
- Leiebil (for eksempel) 750/døgn (pris jeg fant hos Rentawreck, inkludert 200 km/døgn) - husk å ta med bensinkostnad for langturene
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

als77

Hvor fort trenger du ny bil? Det er veldig mye som skjer på elbilfronten for tiden, så i løpet av de neste 3 årene så vil det være et helt annet nyelbilmarked. Allerede til høsten kan du nyte av elbil med lengre rekkevidde. Fortsatt langt under 60mil, men med 1-2 ladestopp underveis. Da begynner det å bli levelig.

Ellers så er det bare å gjøre som HCO anbefaler, skjønt tenk langsiktig (bompenger og årsavgift vil øke, spørsmålet er når og hvor mye) - drivstoff vil vel alltid være billig :)

Kan også tenke litt verditap - skal du ha nybilen i MANGE år, eller skal du kun ha den i et par-tre (kan bli en del verdifall de neste 2-3 årene med nye elbiler med bedre rekkevidde)

elektrolux

Behold eksosbilen og lei den ut på Nabobil.no de 340 dagene du ikke trenger den.

Da kan du handle rimeligere Elbil og leie ut den også. Etterhvert får du råd til en av de nye lekre som kommer om få år.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Du kan lese noen av langturbeskrivelsene på forumet her, med 30kWt batteri fra Nissan, som skal være raskere å lade enn andre batterier. 60 mil på en dag, kan nok bli mye.  Jeg mener noen brukte 1 time ekstra på å kjøre elektrisk i stedet for fossilt, over 40+ mil.  Er det høy fart på motorveien og andre ugunstige vilkår, kan forholdet bli helt annerledes. Vi veit heller ikke åssen batteriet fungerer om sommeren.
Skal man kjøpe en toppmodell i dag, bør man ha så stor besparelse, at det kan forsvare rask nedskriving, da man muligens kan få mye mer bil for penga neste år.

Ellers må man ha tolmodighet hvis man skal på langtur med elbil, og gjerne ligge bak et vogntog i 80km/t.

Å leie på nabobil, de gangene man skal på langtur, kan være noe å vurdere.

OlavEmil

Sidan du spør kva VI gjer, så køyrer vi langturane våre med Kiaen. Har vore frå Os utanfor Bergen til Halden på ein dag, heilt problemfritt. Men dette kjem jo heilt an på kvar ein skal, og korleis hurtigladedekninga er.

Ettersom du spør om leigebil, går eg ut frå at det ikkje er eit alternativ å køyre elbilen. Då er det svaret til HCO som gjeld. Med dei tala reknar du fort ut kva du sparar, og om dette dekkjer leigebil. For vår del sparar vi 20 000,- per bil i drivstoff, det skulle dekkje nokre døgn med leigebil i året. Men det forutset at du køyrer mykje i det daglege. På den andre sida er det lokale forhold som bom og parkering som vil spele inn.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Panduck

Sitat fra: Øystein Sund på mandag 18. april 2016, klokken 16:01
Nå ser det ut som at jeg trenger ny bil og da vurderer jeg elbil i samme slengen.
Problemet med elbil er de få gangene i løpet av året hvor jeg skal ut på langkjøring. Som regel 60 mil. Tog er ikke noe godt alternativ. Ikke har jeg noen jeg kan låne bil av heller.

Så hva gjør man?
Sparer man så mye på å ha elbil at det kan lønne seg med leiebil de gangene man skal kjøre langt?

Leiebil blir alternativet når vi skal til Berlin i sommer. Kjøper du riktig elbil, så er ikke 60 mil umulig på en rekke distanser, gitt at det er nok ladere på veien. Kan muligens være lurt å vente til  2017 modeller kommer for salg (om ikke så lenge?) om man vil slippe å leie for langtur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA