Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av latigo, torsdag 23. juni 2016, klokken 09:24

« forrige - neste »

latigo

Nokon som har fått dette i Noreg, evt. veit kva som skal til? (eg har S70D frå november 2015 og ikkje sett det).

http://electrek.co/2016/04/16/tesla-autopilot-free-trials-model-s-x/

Sandvika

Smart av Tesla, AP krever noen uker før man forstår hensikten. Selv har jeg gått fra å se på det som gimmick til å benytte det 90% av tiden. Kan aldri igjen tenke meg bil uten.

latigo

Hehe. Eg blei overmanna av "fornuft" og tenkte at ikkje f om eg bruker 20 laken på uferdig programvare som er ein gimmick og eit partytriks meir enn nyttig i ein familiebil. Eg har klar for å bli omvendt - bring it on, Elon.

Muffinman

16.000km og snart 5 måneder, fremdeles ikke overbevist. Kjører ikke så veldig mye på veier hvor dette skal brukes, men ender fremdeles med å slå det av etter kort tid når jeg gjør det. Saktegående kø kan derimot være greit, men jeg evner ikke å koble ut tilstrekkelig til at det blir noen avlastning samtidig som jeg beholder nok årvåkenhet til å ta over raskt om noe skulle skje. Jeg mistenker at jeg deler det siste med mange som faktisk bruker AP.

tonl

Dagens AP fungerer ikke godt nok i Norge. Det er for kupert terreng med mange svinger. Den klarer ikke å bremse ned i mot svingene. I statene fungerer nok løsningen bedre. Der er veiene bedre.

eldanz

Svar til Muffinmann:

Ja, du er ikke alene om det.
I svingene styrer den "i siksakk", dvs justerer ofte slik at rattet veksler mellom høyre og venstre. Det er ikke mye men det kjennes når man holder i rattet.
En annen effekt jeg opplever er at jeg tror at Autopilot står på når jeg egentlig ikke bruker den. Man blir litt "lurt", noe som kan være litt skummelt.
Men det er blitt mye bedre siden den kom; avkjøringer takles bra av Autopiloten: ved filskifte kan man bruke "pil til venstre" og "pil til høyre" og den skifter fil automatisk. Noen ganger går det litt lang tid før det skjer, men jeg kan ikke si hvorfor det skjer slik, den skifter til slutt.
Enig at i kø så fungerer den utmerket. Dog kan man bli litt "slapp" med å være oppmerksom. Men det er sikkert bare en vane man må innarbeide for å være OBS uten å bli sliten av det.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

mogu

Jeg klarer å skjønne de som er skeptiske, men kun om de fortsatt kjører rundt med autopilot 7.0. Det er nesten som jeg lurer på om bilene våre oppfører seg likt.

Jeg kjører med autopilot aktivert over 100km hver dag(E18 og E134 mellom Oslo og Kongsberg). Det hender at jeg må ta over, men det er i all hovedsak udramatisk, fordi jeg har frigitt kapasitet til å monitorere bilens systemer og omgivelsene slik at jeg tidlig kan oppdage tilfeller der jeg selv bør overta kontrollen.

Jeg sitter dog som sagt alltid klar til å ta over, med hendene i nærheten av, men skjeldent på rattet. Autopiloten har utviklet seg gradvis, og den største endringen var å merke til 7.1. Jeg stoler ikke blindt på autopiloten, og en skjelden gang skjener den over markeringene mellom filene, jeg har dog ikke opplevd noen som helst form for uforutsigbar oppførsel siden 7.0.

Jeg tror det er en uvant situasjon for mange å gi over kontrollen på den måten man gjør når man bruker autopilot, men for min egen del som kjører nesten 1000km i uka merker jeg stor forskjell på hvor mye belastning så mye kjøring gir. Nå om dagen kjører jeg en Subaru loaner siden bilen er på service, og det er stor forskjell, selv om begge bilene har Cc og automatgir.

Jeg tror det i stor grad kan være en tilvenningssak, fordi man bruker ressursene sine på en annen måte enn man gjør til vanlig, men selv ankommer jeg mye mer opplagt enn tidligere.

Det er (slik jeg kanskje kan lese meg til at tilfellet er for muffinman) mange veier som er for svingete og kuperte til at autopilot er behagelig. Den liker svært dårlig krappe bakketopper der høyden på veien fremover endrer seg raskt. Dette er rett og slett en konsekvens av at det kun er et kamera, og bilen får dermed ingen tredimensjonal forståelse av omgivelsene. Dette vil være sånn frem til en ny sensorpakke kommer. Det er også derfor autopilot er ment til bruk på motorvei o.l., store hovedveier tilsvarende europaveier her i Norge, og der mener jeg også at den fungerer svært godt.

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

RuneW

Sitat fra: mogu på tirsdag 19. april 2016, klokken 10:58
Jeg stoler ikke blindt på autopiloten, og en skjelden gang skjener den over markeringene mellom filene, jeg har dog ikke opplevd noen som helst form for uforutsigbar oppførsel siden 7.0.

Hvordan går du fram for å forutsi når bilen kommer til å skjene over markeringene?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Min erfaring er at den skjener mot venstre når det er krappe bakketopper. Trenger ikke å være så krappe at veien forsvinner. Det virker som kameraet har relativt lite vindu loddrett slik at det "mister" veien over bakketopper selv når merkingen i veien er bra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Pompel

Jeg gir egentlig blaffen i AP siden den uansett fungerer dårlig på veiene her mellom Trondheim og Skogn og setter den på mest som gimmick om det er noen som vil se. TACC derimot, den brukes så godt som hele tiden og er alene verdt oppgradering til AP-pakken.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

mogu

Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. april 2016, klokken 11:17
Sitat fra: mogu på tirsdag 19. april 2016, klokken 10:58
Jeg stoler ikke blindt på autopiloten, og en skjelden gang skjener den over markeringene mellom filene, jeg har dog ikke opplevd noen som helst form for uforutsigbar oppførsel siden 7.0.

Hvordan går du fram for å forutsi når bilen kommer til å skjene over markeringene?

tl;dr: autopilot er ikke en unnskyldning til å dra frem avisa mens du kjører.

La oss ikke dra det ut av proposjoner, iløpet av de 4-5000 km jeg har brukt autopilot har dette aldri skjedd ekstremt brått eller uforutsigbart. Med en nogenlunde oppmerksomhet og et ok reaksjonsmønster har jeg aldri vært i nærheten av å være i en farlig situasjon fordi bilen har skjenet over i en annen fil. Det hender at den skjener, ja, men som oftest hvis det ikke er en bil ved siden av meg er dette såpass lite dramatisk, og skjer i så liten grad, at jeg kan la bilen finne ut av det selv.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

latigo

Eg ser no uansett fram til å få prøve - om det kjem til Noreg. Og eg ser ingen grunn til at det ikkje skal det - som ein OTA-oppdatering, reknar eg med. Det er sikkert smart av Tesla å selje software etter free trial-prinsippet, når det er såpass enkelt for dei å fikse. Det kan hende dei får meg på kroken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA