Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S, X, eller vente på Model 3?

Startet av model3citizen, fredag 24. juni 2016, klokken 09:23

« forrige - neste »

model3citizen

DinSide kan rapportere om at noen elbilister har opplevd bremsesvikt på sine biler.

Det spekuleres i hva dette kan være bakgrunnen for dette. Det være seg tekniske feil, regenerering som fører til at bremser ikke "masseres" tilstrekkelig eller rene brukerfeil.

Jeg vet i alle fall at Kia Soul Ev kan være skummel om man bruker regen. (B) i bakker når batteriet nærmer seg 100%, da slutter bilen å regenerere, og triller lystig avgårde.

BMW i3 på en annen side benytter alltid bremser ved regen.-operasjon under ca. 30km/t, noe som sikrer at bremsene holder seg operasjonsdyktige og klare til bruk.

Tanker? Erfaringer?

Kilde: http://www.dinside.no/936446/elbilister-opplever-bremsefeil
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

spigney

Har jo sett her på forumet, at endel Tesla eiere har hatt problemer (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23043.0.html, samt på Teslasiden på Facebook. Kan ikke se at man har funnet noe årsak til tross for oppgraderinger av bremsesystemet.
-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

Mippen

#2
Har ikke inntrykk at bremseproblemer er et stort problem. At bilen ikke bremser med hjelp av regenerering når batteriet er nesten fullt er fordi man ikke vil overlade batteriet. Det samme hvis batteriet er ekstremt kaldt. På tidligere Tesla var ikke bremseskivene og klosser tilpasset nordiske forhold og opplevdes svakere. De ble byttet på garanti. Nye biler har bedre bremser og er blitt elektromekaniske. På Nissan husker jeg bilen gjorde et lite "hopp" forover muligens fordi regenerering slo seg av rett før stopp. Da føltes det som bremsene ble svakere i det øyeblikket, men det var for min del ikke noe dramatikk.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA