Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av stranger1891, søndag 17. juli 2016, klokken 19:17

« forrige - neste »

stranger1891

Hei,

Har bestilt en TMS 90D og bor på et borettslag med fellesgarasje. Går det an å montere 32A 1 fas / 7,4 kw for å få rskest mulig lading eller må det være 16A 1 fas / 3,6 kw ??

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

weld77

Begrensningen er som regel hva opplegget til garasjen faktisk takler, det er gjerne dimensjonert kun for lys og kanskje en støvsuger i ny og ne. Dersom hele tilføreselen med sikringer etc må oppgraderes blir det for dyrt, og bortettslaget kan/vil (med rette, mener jeg) kreve at du selv tar svært mye, om ikke alt av denne kostnaden. Det kan bli veldig dyrt om det er snakk om lage strekk med grov kabel, oppgradring av bakenforliggende sikringer osv.

Det må som regel også etableres en løsning for måling og betaling med mindre du får en avtale om et sjablongbeløp pr. måned som dekker ditt ekstraforbruk av elektrisk energi betalt over fellesutgiftene.

Og sist, men ikke minst: Hva skal borettslaget gjøre når det kommer flere som vil lade i felles garasje? Elbilene i garasjen kan fort finne på å trekke like mye effekt som resten av borettslaget til sammen dersom det har oppvarming og varmtvann felles basert på fjernvarme e.l.

elektrolux

Et Zapcharger system løser både dine og borettslagets utfordringer. Les mer om det her: http://www.zapcharger.com/

Fordelene er optimal utnyttelse av tilgjengelig effekt, og raskest mulig lading. Individuell beregning av forbruk, og ubegrenset antall ladepunkt er flere fordeler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vollis47

Electrolux reklamerer stadig for Zapcharger som ennå ikke er på markedet. Den vil tidligst leveres en gang til høsten (forhåpentlig årets høst).
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 12. mai 2016, klokken 15:13
Electrolux reklamerer stadig for Zapcharger som ennå ikke er på markedet. Den vil tidligst leveres en gang til høsten (forhåpentlig årets høst).

? Lastbalansering må da være til salgs hos Zaptech på måten det markedsføres her på forumet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bonk3rs

Du kommer langt med en egen 16 a kurs. Sørg for å sette opp en egen seriemåler og betal for egen kurs med alt utsyr selv. Da får du nok goodwill fra styret. Uansett, husk å søke styret om lov først, og legg frem din plan for hvordan du har tenkt å løse det.
Jeg bor selv i et borettslag der jeg har satt opp egen kurs med måler. Sender inn avlesing hvert halvår, der jeg blir belastet i forhold til gjeldende kwh-pris. Fungerer helt utmerket.   
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA