Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kanskje ikke så viktig sak, men greit å spørre - lading hos Møller

Startet av FinnG, lørdag 30. juli 2016, klokken 20:41

« forrige - neste »

FinnG

Jeg har to ganger opplevd at denne lampe har begynt å lyse. Jeg tror ikke merkeverkstedet gjør noe annet enn en form for 0-stilling eller resetting.
Vet noen hva dette kommer av? Hva er det egenlig lampa varsler om?
Nå har det skjedd igjen. Bør jeg skynde meg til verkstedet... Jeg mener de sa det ikke er farlig å kjøre med. Noen som vet mer?
Peugeot Ion 2013, Toyota Camry 1996, Toyota Corolla Verso 2007, Opel Rekord C 1967

psyfoon

På generelt grunnlag er de 2 vanligste årsaken til at airbaglampen lyser enten feil på sensormatten i passasjersetet (den føler om det sitter passasjer der, hvis ikke utløses ikke airbagen på passasjersiden. Den andre er sleperingen i rattet, altså kontaktpunktet mellom rattairbag og øvrig ledningsnett. Mest vanlig er defekt på sensormatten, hvis dette skjer for tredje gang så synes jeg forhandler bør løse problemet før garantien løper ut og du må dekke det selv. Det er tydeligvis noe feil.

Vedrørende om dette er farlig å kjøre med er svaret stort sett nei. Hvis det er sensormatten så vil det sannsynligvis føre til at passasjerairbagen blir utløst ved en kollisjon selv om ingen sitter i setet. Vedrørende sleperingen så KAN den føre til at airbagen i rattet ikke utløses ved en kollisjon. Stort sett fungerer airbagsystemet normalt selv om lampen lyser. Men det er jo en grunn til at man får 2'erfeil på eu-kontroll hvis lampen lyser.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

erik e

Ikke farlig og kjøre med, men det er MYE verre og kræsje. Ta en tur til verkstedet igjen og be de fikse det.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Nå er det bag'er i ratt, dashbord, seterygger samt gardiner i A/takstolper. Lyser lampa, er det registrert en feil ett eller annet sted i airbagsystemet - og denne lagres i en styreenhet. Har bilen vært innom verkstedet, vil de lese ut via diagnoseapparatet hvor i systemet feilen er "lokalisert". Det er en rekke kontakter og ledningsnett rundt om som forbinder disse bag'ene, så det kan by på litt tidkrevende feilsøking å finne feilen.
Bilen har trolig garanti og da er det bare å forlange å få feilen fikset - dog på et merkeverksted. Dette går på sikkerhet - og den tar man seriøst!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA