Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nikometer error codes

Startet av Trond Arve, fredag 03. september 2010, klokken 16:51

« forrige - neste »

Trond Arve

Har starte seksjon for sikring av barn i P106/Saxo på elbilwiki; spørsmålet er en gjenganger her på forumet. Diskuter gjerne her, så skal jeg oppdatere wiki'en etterhvert.

Her er første versjon:

Sikring av barn i bil
Trygg Trafikk anbefaler at barn bør sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er ca. fire år. Ref.

P106/Saxo
P106 og Saxo har kollisjonspute kun på førersiden, og barneseter kan derfor plasseres i passasjersetet foran samt i baksetet. Bilene er ikke utstyrt med isofix, og må derfor festes med bilens belter. Det er mulig å transportere inntil tre barn i disse bilene.

Spedbarnseter (typisk 0-13 kg.) er så kompakte at de fungerer greit på alle plasser. Bakovervendte småbarnstoler med  forankringsseler eller sikringsben gjør imidlertid adkomsten kronglete for tredørsbilene. Én bakovervendt småbarnstol går greit fordi man har adkomst fra motsatt side. Ett spedbarnsete og en småbarnstol i baksetet går også greit. To bakovervendte barnestoler i baksetet er imidlertid upraktisk på tredørsvariantene, da er det nok bedre å plassere én stol på passasjersiden foran og én i baksetet. Alternativet er å montere (minst) en forovervendt barnestol med den økte risikoen det innebærer.

Tredørs versjoner er best sammen med forovervendte barnestoler i baksetet fordi man kan sette en fot inn i bilen mens en løfter barnet på plass. På 5 dørs biler er døråpningen så liten at dette er vanskelig. 5 dørs biler foretrekkes derimot av unger som ikke lenger trenger barnestoler.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 03. august 2010, klokken 15:22
5 dørs biler foretrekkes derimot av unger som ikke lenger trenger barnestoler.
Og det er barnesikring på bakdørene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

langemand

Et helt generelt sikkerhedsmæssigt problem for store børn og voksne er at der ikke er nakkestøtter på bagsædet. Dermed vil påkørsel bagfra kunne være fatalt. Og påkørsel bagfra er måske ikke helt usandsynligt når man kører 90 km/t på en motorvej hvor 130 km/t er tilladt (Danmark).

Er der nogen der ved om der findes mulighed for udskiftning af bagsæderyglæn, eller eftermontering af nakkestøtter på ryglænet?
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Boogie

#3
Nakkestøttene er bygget inn i ryggene slik at disse må byttes.
Men det finnes seter med nakkestøtter til ganske mange av bensinbilene, så prøv et hoggeri.
Jeg har fått seter fra Folksam i Växjø et par ganger.
De har riktignok byttet navn, men du finner dem her:

http://www.atracco.se/

Det er en større dansk bilskrot også, men jeg husker ikke navnet. Har det hjemme...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA