Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av LarsErikOsterud, søndag 19. juni 2016, klokken 00:35

« forrige - neste »

LarsErikOsterud

Ladetips. Jeg bruker ca 1/4 av batteriet til/fra jobb.
Bør jeg likevel lade hver kveld?
Eller bør man vente til batteriet er "tommere"?
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

jphev

LiIon-batterier tar ikke skade av klattlading, så lad gjerne hver kveld. Batteriene taper seg (bittelitt) ved hver ladesyklus, men taper seg etter det jeg forstår like mye ved 4 x kvart lading som 1 x full lading.

Noen mobiltelefoner mister litt styringa på hvor mye som er igjen på batteriet hvis man klattlader (altså ikke selve batteriet som tar skade) og det kan være greit å bruke nesten helt opp en gang i blant for at den skal resette "måleren" ... men har ingen aning om det samme kan gjelde PHEV'en, men for meg og kanskje de fleste så blir det jo av og til en lengre kjøretur uansett, så det er ikke veldig relevant vil jeg tro.

Et annet, muligens litt teoretisk, poeng er at LiIon batterier blir dårligere over tid også ved lagring, dvs når de ikke er i bruk, og de tar mer skade av å lagres på tomt eller fullt og holder seg best om de lagres rundt halvfullt. Det skulle tale for å ikke lade hver kveld, men tror altså dette er marginale greier.
Outlander PHEV 2016 Intense+

LarsErikOsterud

Kanskje en mellomvei da er å passe på at det aldri er under halvfullt når man parkerer for natta?
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

jphev

Ja, hvis man har moro av (og ikke lar seg stresse) av slike regimer, så er nok det sikkert det optimale for batteriet. Har man tenkt å ha bilen lenge, og har mulighet til å påvirke, så har nok temperaturen mer og si for batteriholdbarheten ... men det er vel ikke plass til bilen i kjøleskapet ;-)
Outlander PHEV 2016 Intense+

LarsErikOsterud

Men garasjen er ute i felles anlegg så det er kaldt og godt der :-)
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

erik e

Lad bilen opp hele tiden så lenge det er en stikkontakt tilgjengelig . Det er vel hele vitsen med Hybrid. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gamleboyen

Ja, vanligvis kan man jo ikke planlegge kjøringen til punkt og prikke, så det er greit å alltid ha så fullt batteri som mulig.

jphev

Er selvfølgelig enig med de to siste talerne som generelt råd for de fleste (og sånne som undertegnede), men mine innspill er gyldige for de få som har moro av og mulighet til å planlegge og ikke tar spontanturer med bilen ;-) ... det vil være både miljømessig og økonomisk ugunstig om man går på en blemme og må ut på en tur hvor man må brenne bensin når man ellers ville greid seg med strøm fra batteriet dersom bilen var full-lada fordi man var for oppsatt på å holde den rundt halvfull (selv om uhellet skulle skje bare en sjelden gang).

En annen litt kuriøs sak (halvveis relevant) som jeg har erfart nå etter kun en måned med den nye bilen:
Jeg bor ved toppen av en bakke med noe svinger, og potensielt gir regenerering av strøm på B5 en behagelig tur ned bakken uten bruk av bremsepedalen. Men, ved full-lada batteri så bremser'n jo ikke selv, så da må jeg på med pedalen hver morgen. Har enda ikke helt lært meg automatisk valg av kjørestil ut fra ladenivå, så om morran har jeg en tendens til å fyke inn i første sving litt fort ;-)
Outlander PHEV 2016 Intense+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA