Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte celler i et slitent elsykkelbatteri

Startet av Dav2J, søndag 23. oktober 2016, klokken 10:04

« forrige - neste »

Dav2J

Tidligere kaptein for en sølvgrå E-golf, skal imorgen legge ut på sin første ekspedisjon i ny skute, en Tesla D70(75kwh batteri). Bilen er helt ny, ansiktsløftning, og for ordens skyld titanium metallic.

Skuten plukkes opp i Bergen. Derfra går turen til Trondheim, for så å reise hjem til Oslo-området.
Mitt spm er som følger.
Klarer "den brune pilen" (ja det blir nok navnet) disse strekkene?
- Flåm/Aurland (hurtiglading)- Dombås (hurtiglading)- 256km ifølge Google.
- Klett (hurtiglading)- Lillehammer (hurtiglading) over Rondvegen- 319km ifølge Google.

Været ser ut til å bli bra. Den første regner jeg som en sikker "homerun". Det ville jo nesten E-golfen klart. Den andre er jeg derimot mer skeptisk til, og alle tips mottas med takk. 0 (null) erfaring med Tesla fra tidligere, så her er ingen tips for dumme.

Håper jeg ikke har startet en tråd som eksisterer, i så tilfelle ruller jeg opp hattehylla og ber om unnskyldning.

DagfinnN

#1
hvis det ikke regner veldig så kan du regne med det forbruk på 1,7 kw/t pr mil. Regner det er det ca 2,0. Høgde er ikke så farlig for du kommer ned igjen. Min erfaring er at har du 5 mils margin så er du trygg.
Men gå til innkjøp av combo kabel eller chademo adapter, så har du ingen problemer. Mange hurtigladere om du er nøden.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Helge Alm

Sitat fra: Dav2J på lørdag 03. september 2016, klokken 19:19
Tidligere kaptein for en sølvgrå E-golf, skal imorgen legge ut på sin første ekspedisjon i ny skute, en Tesla D70(75kwh batteri). Bilen er helt ny, ansiktsløftning, og for ordens skyld titanium metallic.

Skuten plukkes opp i Bergen. Derfra går turen til Trondheim, for så å reise hjem til Oslo-området.
Mitt spm er som følger.
Klarer "den brune pilen" (ja det blir nok navnet) disse strekkene?
- Flåm/Aurland (hurtiglading)- Dombås (hurtiglading)- 256km ifølge Google.
- Klett (hurtiglading)- Lillehammer (hurtiglading) over Rondvegen- 319km ifølge Google.

Været ser ut til å bli bra. Den første regner jeg som en sikker "homerun". Det ville jo nesten E-golfen klart. Den andre er jeg derimot mer skeptisk til, og alle tips mottas med takk. 0 (null) erfaring med Tesla fra tidligere, så her er ingen tips for dumme.

Håper jeg ikke har startet en tråd som eksisterer, i så tilfelle ruller jeg opp hattehylla og ber om unnskyldning.

Hei. Har maken så d skal gå bra med toppladet batteri, men ting kan skje så støtter forrige svar. Sørg for type 2 lader og/eller chademolader. Selv har jeg 205 wt/km i snitt, men kjører hovedsakelig i 110 sona 16 mil tur/retur jobb 5 dager i uka. Men kjøring i 80-90 snitt gir et forbruk rundt 170 wt/km. God tur!

Tuxedo

#3
Ville personlig vært litt skeptisk til å dra fra Klett til Lillehammer over Riksvei 27 med 70, uten lademuligheter.  Hadde tatt med et CHAdeMO-adapter - det er stasjoner både på Hjerkinn og Ringebu.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Bjoris

Du kan bare glede deg, litt motvillig at jeg legger turen mot Bergen i morgen;) Hehe

Tror også Klett-Lillehammer vil gå fint. Sjekk erfaringen Bjørn gjorde med Oslo-Dombås med "gml" 70D. Den nye skal være mer effektiv og ikke minst vil det ta deg mye mindre tid å lade til 100% på Klett siden det tilsvarer 93% pga 75 batteriet:) Er det øspøs kanskje det blir tøft, men du kan jo kjøre via Dombås om du ligger "dårlig ann" og det vil uansett ikke mangle mye selv om det skulle regne i bøtter og spann så noen minutter med type 2 på 11 kwh vil nok uansett være nok. Om det er noen slike stasjoner med fast type 2 kable vet jeg dog ikke da...

Bjørn kjørte altså 326 km til Domås som vel ligger 500 moh og hadde 33 km igjen:)



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Toonster

Anbefaler deg å ta Klett - Alvdal (10 min lading) - Elverum (10 min lading) - Oslo

Lynet

Alvdal - Elverum er nesten motorveie, over til Ringebu er veibredden knapt 4 meter, men er det finvær så er det flott over der
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA