Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utmontering av barneseter

Startet av arovik, tirsdag 19. juli 2016, klokken 12:49

« forrige - neste »

arovik

Bør jeg være skeptisk til å kjøpe europeisk importert leaf?
Hvilke rettigheter har jeg som kjøper av dette fra forhandler?
Hva er det jeg IKKE får som jeg får på en "norsk" leaf?

Electrix

Det er noen forskjeller og mange meninger om dette. Jeg ville ikke vært skeptisk, men jeg ville forventet noe lavere pris. Anbefaler deg å lese en del på Leaf-delen av forumet hvis du vil ha mer info om Leaf, det finnes veldig mange informative tråder der, også om importerte biler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rav4_EV

Forskjellen er at Leaf i Europa ellers har 3 års garanti på bil utenom elektrisk drivlinje, mot 5 år for norsksolgte. For batteri og elektrisk drivlinje er den på 5 år på begge.

Ulempen med "norsk" bil er at den har lyktespylere som gjør at vindusspylervæsken forsvinner fortere enn europaversjonen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Mazzbot

Jeg kjøpte min importert hos ecocar . Bare husk å få med vinterpakke , du kan se det på fronten/pansere det skal være en firkantet "lokk"  . Har du ikke det så funker ikke bilen I 20 minus
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Elbil fundamentalist

Funker fint under minus 20, men bruk Eco mode, eller "Cold battery protection mode" om du vil... Det er mye ampere på kaldt batteri som kan være skadelig fordi det kan gi ujevn lokal oppvarming av batteriet. Kjører man pent og rolig vil mindre varmeutvikling under bruk fordeles jevnere i batteriet. Dessuten skal det mye til for at batteriet får en kjernetemperatur som er kaldere enn 20 minus ved daglig bruk, da både lading og bruk utvikler varme i batteriet som befinner seg inne i bilen. Har til gode å hørt om ett eneste batteri som er blitt skadet av kulde, men det er heller varme batterier fra ørkenstater i USA som har gitt skader på batteriene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Trekkoppbil

Vinterpakka består av batteri-, sete- og rattvarmer, og den kan mangle på europeiske utgaver og på 2011-modeller fra USA. Setevarmer kan spare deg for unødig bruk av varmeapparat. Batterivarmeren trigges på -20C, og den kan føre til batteriet tømmes under langtidslagring når varmen ikke har noe hensikt. Ulempa med kulde er at det kan være skadelig for batteriet å lade det opp i sprengkulde.

Batterier fra varme strøk, har kortere levetid, og det kan være en fordel, dersom man får nytt batteri i garantitida, ellers er det en ulempe.
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Uansett så bør man sjekke batterikapasitet og batterihelse før man kjøper bruktbil. Det kan fort bli et par mils forskjell i rekkevidde fra bruktbil til bruktbil, avhengig av hvor godt batteriet er tatt vare på.

AppleKnocker

Batterivarme slår i praksis aldri inn de fleste steder i Norge. Den slår inn ved batteritemperatur minus 18 (eller 20?). Hvis bilen står lenge uten å brukes/lades i indre strøk på Østlandet, Troms eller Finnmark så har varmeren nok noe for seg.

Det går tusenvis av importerte Leaf i Norge. USA Leafene er ofte bannlyst av Nissan uten at det nødvendigvis har så mye å si.

Hvis man kan gi avkall på noe trygghet for å spare 20-30' på en lett brukt Leaf, er Euroimport midt i blinken.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA