Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tips og triks

Startet av Griffel, lørdag 11. juni 2016, klokken 12:42

« forrige - neste »

Griffel

TU:
http://www.tu.no/artikler/vil-ha-ladepunkt-for-elbil-inn-i-byggforskriftene/346167

SV fremmet et forslag i Stortinget på innføring av krav til ladeinfrastruktur i ny byggforskrift.
Forslaget går ut på å stille et krav om at det settes opp ladepunkt til elbil i forbindelse med oppføringen av alle nye bygg.

– Vi mener ikke at det nødvendigvis må stilles krav til ferdige veggladere, men det må ligge til rette for det så man enkelt kan montere det opp ved behov.

Det får full støtte fra både Elbilforeningen og Bellona.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Når halvparten av nybilkjøpere for en god stund siden mente neste bil skulle være ladbar er det på overtid at det stilles krav til opplegg for elbil.
Mye bedre det enn at folk finner på alt mulig rart for å få tilgang til strøm.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Taffelman

SitatStortinget ber regjeringen endre teknisk byggfor-
skrift (TEK) slik at det for nye bygg stilles krav
om etablering av ladestasjoner for elkjøretøy.

Hva er det de egentlig forlanger?

At alle som bygger nytt MÅ installere fastmontert ladestasjon? Hvilken standard skal den støtte? Hvor mye kapasitet kan/skal den ha? Hvor mange biler skal det legges opp til?

Har de sjekket hva dette vil koste, evt forsinke/fordyre andre prosesser i byggingen?

Sett i sammenheng med de 49 andre forslagene, så minner dette om en raskt sammensatt smørbrødliste med strenge krav innen alle samferdeselsområder de kunne komme på.

Jeg forstår intensjonen, men her mangler det mye research og kunnskap.



X75D
TM3 LR AWD

KjellG

Eller som nybygget blokkbebyggelse i Trondhjem.

Matetrafo er minimum, kabel til målere er minimum. Målerne er samlet i felles målerskap i parkeringskjelleren.

Resultat, ingen kan få strøm til lading i parkeringskjelleren før nytt anlegg rives og forsterkes.

Kanskje det er slike forhold de vil dempe?

Ingeniøren

Sitat fra: Taffelman på lørdag 09. april 2016, klokken 23:27
SitatStortinget ber regjeringen endre teknisk byggfor-
skrift (TEK) slik at det for nye bygg stilles krav
om etablering av ladestasjoner for elkjøretøy.

Hva er det de egentlig forlanger?

At alle som bygger nytt MÅ installere fastmontert ladestasjon? Hvilken standard skal den støtte? Hvor mye kapasitet kan/skal den ha? Hvor mange biler skal det legges opp til?

Har de sjekket hva dette vil koste, evt forsinke/fordyre andre prosesser i byggingen?

Sett i sammenheng med de 49 andre forslagene, så minner dette om en raskt sammensatt smørbrødliste med strenge krav innen alle samferdeselsområder de kunne komme på.

Jeg forstår intensjonen, men her mangler det mye research og kunnskap.

Jepp, minner litt om kravene til at alle leiligheter skal legges til rette for rullestol brukere. Resultatet var at de ble så dyre at ingen hadde råd til å kjøpe de...

Men, klart at man må legge til rette, legge frem kabel med nok strøm mm.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#5
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. april 2016, klokken 10:15
Sitat fra: Taffelman på lørdag 09. april 2016, klokken 23:27
SitatStortinget ber regjeringen endre teknisk byggfor-
skrift (TEK) slik at det for nye bygg stilles krav
om etablering av ladestasjoner for elkjøretøy.

Hva er det de egentlig forlanger?

At alle som bygger nytt MÅ installere fastmontert ladestasjon? Hvilken standard skal den støtte? Hvor mye kapasitet kan/skal den ha? Hvor mange biler skal det legges opp til?

Jepp, minner litt om kravene til at alle leiligheter skal legges til rette for rullestol brukere. Resultatet var at de ble så dyre at ingen hadde råd til å kjøpe de...

Men, klart at man må legge til rette, legge frem kabel med nok strøm mm.

Sitat fra: Griffel på lørdag 09. april 2016, klokken 21:38
ikke at det nødvendigvis må stilles krav til ferdige veggladere, men det må ligge til rette for det så man enkelt kan montere det opp ved behov.

Det får full støtte fra både Elbilforeningen og Bellona.
Skulle ikke det være greit nok. At det f.eks. settes av kapasitet 1,5-2kW per garasjeplass. Resten blir opp til de som trenger det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Med tanke på at dette skal være en løsning som skal fungere i 100 år.... bør minimum være et 22 kW type 2 ladepunkt med smarthus teknologi slik at ladingen kan tilpasses byggets og nabolagets kapasitet.

( Eller i praksis en Zapcharger Smart  ;D )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Taffelman

Hva ville netteierene si til et slik forslag? Hafslund har vel en begrensning på 20A per ladekurs.
X75D
TM3 LR AWD

KjellG

Nå er det vel eventuelle nye byggekrav mer enn Hafslund som bestemmer det?

Med 3*20 i et TN-nett har en 14 kW. Kanskje er det mer enn nok til "husbruk"? I nøden får en heller finne en hurtiglader. Dette blir jo en avveining mellom nytte og kost.

Griffel

#9
Sitat fra: elektrolux på søndag 10. april 2016, klokken 14:21
Med tanke på at dette skal være en løsning som skal fungere i 100 år.... bør minimum være et 22 kW type 2 ladepunkt med smarthus teknologi slik at ladingen kan tilpasses byggets og nabolagets kapasitet.

( Eller i praksis en Zapcharger Smart  ;D )
Nå går forslaget ikke på et krav om et montert ladepunkt, men at det ved behov enkelt lar seg installere. I praksis vil det bety tilstrekkelig kapasitet for ladestasjoner i inntak og tavler.

Jeg går ut fra at du med innlegget ikke mener at en ny fellesgarasje for 30 leiligheter med f.eks. 50 garasjeplasser skal ha 1.1 MW ledig kapasitet før innflytting? Eller 50 installerte 22kW ladestasjoner?

Hvordan reglene blir er ikke godt å vite, skal det være samme effektkrav per garasjeplass i et enfamiliehus med dobbelt garasje som til en fellesgarasje med plass til 500 biler?

En ting er helt sikkert, det vil ikke bli et krav at det skal installeres Zapcharger smart. Hva som ved behov blir installert er opp til den som trenger ladestasjonen og evt. sameiestyrer. Så blir det elektrolux å overbevise styret om Zapchargers fortrefflighet og fleksibilitet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 11. april 2016, klokken 19:55
Sitat fra: elektrolux på søndag 10. april 2016, klokken 14:21
Med tanke på at dette skal være en løsning som skal fungere i 100 år.... bør minimum være et 22 kW type 2 ladepunkt med smarthus teknologi slik at ladingen kan tilpasses byggets og nabolagets kapasitet.

( Eller i praksis en Zapcharger Smart  ;D )
Nå går forslaget ikke på et krav om et montert ladepunkt, men at det ved behov enkelt lar seg installere. I praksis vil det bety tilstrekkelig kapasitet for ladestasjoner i inntak og tavler.

Jeg går ut fra at du med innlegget ikke mener at en ny fellesgarasje for 30 leiligheter med f.eks. 50 garasjeplasser skal ha 1.1 MW ledig kapasitet før innflytting? Eller 50 installerte 22kW ladestasjoner?

Siden 1-fase 6A er det minste som er dekket av standarden er det vel i praksis det som blir minstekravet per plass. Dvs. at for 50 plasser trengs 300A eller 69kW. I praksis 3x125A 400V om det er 400V i bygget. Det gir da med lastbalansering mulighet for at de 4 første kan lade på 22kW. Dog med enkelte restriksjoner på hvor disse står, da man neppe vil legge buss-kabel for 125A. Enten 2 stk. på 63A eller 4 stk. på 32A.

Man trenger da ikke sette krav om ZapCharger Smart eller lignende, det går fint å sette opp en egen sikringsboks + uttak eller ladestasjon fra busskabelen. Men de som ikke installerer ladestasjon med lastbalansering må da forholde seg til hva inntaket er dimensjonert for, dvs. 6A sikring for alle som ikke er med på lastbalanseringen. Så får den enkelte velge om man vil installere 6A sikring + schuko/CEE eller ladestasjon, eller koste på seg noe dyrere for å få mer hastighet.

Da går jeg ut fra at ZapCharger og lignende løsninger kan programmeres til å ta hensyn til faste laster på de forskjellige fasene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Det var slik jeg også tenkte. Nemlig at påbudet bør være et 22 kW ladepunkt med fase og lastballansering opp mot resten av byggefeltet.

Med det på plass trenger et felt med 50 parkeringsplasser ikke stort mer enn 43 kW til lading, og dette kan tas fra ledig uutnyttet kapasitet når julemiddagen er servert, og før juletrelysene tennes for å si det litt banalt. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Taffelman

SitatStortinget ber regjeringen endre teknisk byggfor-
skrift (TEK) slik at det for nye bygg stilles krav
om etablering av ladestasjoner for elkjøretøy.

Teksten ovenfor er kopiert fra representantforslaget: https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/representantforslag/2015-2016/dok8-201516-063.pdf

Der står det "..krav om etablering av ladestasjoner.."

Så enten er forlaget dårlig formulert eller så mener de at alle nye bygg skal ha ferdigmonterte ladestasjoner, og det skrives "ladestasjoner" i flertall, noe som kan tolkes til en ladestasjon pr biloppstillingsplass.

Tror forslaget vil møte sterk motstand fra flere hold.

La også merke til at de i sitt neste forslag ber stortinget om "en plan innen utgangen av 2016 for utrulling av hydrogenstasjoner som dekker hele landet, så raskt som mulig og senest innen utgangen av 2018."

Tror de gaper litt vel høyt...
X75D
TM3 LR AWD

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. april 2016, klokken 18:56
Det var slik jeg også tenkte. Nemlig at påbudet bør være et 22 kW ladepunkt med fase og lastballansering opp mot resten av byggefeltet.

Med det på plass trenger et felt med 50 parkeringsplasser ikke stort mer enn 43 kW til lading, og dette kan tas fra ledig uutnyttet kapasitet når julemiddagen er servert, og før juletrelysene tennes for å si det litt banalt.
Du kan ikke utlukke at noen ønsker kurs fra hver enkelt leilighet eller en familiehus med dobbelt garasje. I her blir et krav av denne typen helt galt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#14
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 12. april 2016, klokken 19:39
SitatStortinget ber regjeringen endre teknisk byggfor-
skrift (TEK) slik at det for nye bygg stilles krav
om etablering av ladestasjoner for elkjøretøy.

Teksten ovenfor er kopiert fra representantforslaget: https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/representantforslag/2015-2016/dok8-201516-063.pdf

Der står det "..krav om etablering av ladestasjoner.."

Så enten er forlaget dårlig formulert eller så mener de at alle nye bygg skal ha ferdigmonterte ladestasjoner, og det skrives "ladestasjoner" i flertall, noe som kan tolkes til en ladestasjon pr biloppstillingsplass.
Her er det jo opp til de som skal utarbeide regler om hva en kan kalle en ladestasjon, og hvor mange i forhold til antall plasser, det er ikke definert i forslaget, og kan tolkes temlig vidt.

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 12. april 2016, klokken 19:39

La også merke til at de i sitt neste forslag ber stortinget om "en plan innen utgangen av 2016 for utrulling av hydrogenstasjoner som dekker hele landet, så raskt som mulig og senest innen utgangen av 2018."


Tror de gaper litt vel høyt...
Helt klart. Det er liten grunn til å tro at et forslag med 49 punkter blir vedtatt slik det står
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA