Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: iDrive 5.0

Startet av Vegard Winther, mandag 13. juni 2016, klokken 06:26

« forrige - neste »

Vegard Winther

Hei

Har forsøkt å lese meg opp så godt som mulig, men finner stadig ting jeg lurer på men ikke finner svaret ( :

Vi har hatt 70D-en vår i nøyaktig halvannen uke nå. På torsdag dro kona og jeg på kjapp helgeferie, og kjørte Tesla-en til Gardermoen. Vi lada bilen til 90% og regnet med at det skulle ta oss mer enn greit tur retur Brumunddal-Gardermoen - en strekning på ganske nøyaktig 10 mil hver vei, 20 mil tilsammen.

Har regnet med - siden alt jeg har lest og alt jeg har blitt fortalt fra Tesla, at en ny model S70D skal kunne gå tur -retur  Brumunddal-Oslo uten problem. Det er 14 mil hver vei, tilsammen 28 mil. Legg på litt inn-og-ut-av-byen-kjøring så er vi på 30 mil.

Vi lada bilen til 90 % før turen til Gardermoen og forvarma bilen litt i forkant, ca 10 min. Var ca. ti varmegrader ute og 16-17 i kupeen så regnet ikke med at vi trengte særlig forvarming. Antatt rekkevidde var 323 km.

Litt regn på vegen inn og bløt vegbane det meste av vegen. Kom fram med nøyaktig 51% igjen på batteriet og 179 km antatt resterende rekkevidde. Bilen stod på Gardermoen fra torsdag til søndag på sparemodus og var på 168 antatte km da vi kom tilbake. Kjørte hjem igjen, og kom hjem til Brumunddal med ca 8-9% igjen på batteriet, og antatt 46 km rekkevidde igjen. Så det holdt tur retur Gardermoen.

Men tviler på at det hadde holdt tur-retur Oslo, selv med lading til 100%. Kanskje akkurat, med sterk rekkeviddeangst hele veien, og kjøring deretter. Ikke særlig kjøreglede akkurat.

Jeg stusser litt på dette. Skal ha to turer til Oslo neste uke, så er spent på å se hvordan det går. Hvis jeg ikke kommer tur-retur Brumunddal-Oslo, føler jeg at jeg har kjøpt katta i sekken og at jeg har kjøpt bil på falske premisser.

Høres dette riktig og rimelig ut med tanke på forventning og effekt av en 70D?

Men så det jeg egentlig lurer på. Vi kjørte så godt som hele veien innover og det meste av veien tilbake med autopilot. Vi slo av autopiloten på vei hjem etter Stange og brukte kun cruise-kontroll. Det virket da som forbruket gikk ned ganske merkbart?

Kan det stemme? Kan det være slik at autopiloten trekker såpass betydelig av batteriet?


tonl

Antatt rekkervidden er ikke reel kjørelengde som du får. Regn med ca 30-50 km blir borte pga våtveibane, oppvarming og andre ting. Oslo-Brumundal er ca 140 km en vei. Så tur-retur er litt på grenseland med 90% oppladet batteri. Jeg har ikke opplevd AP trekker mer i strøm enn uten. Har 85D.

Tuxedo

30 mil på hovedsakelig motorvei er vel helt på grensen for et 70-batteri.  Du får satse på at det kommer en superlader et sted mellom Gardermoen og Hamar om ikke så lenge.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Jejl

Du kan nok ikke regne med å klare 2x14+2 mil uannsett føre med en 70D.
30 mil i et strekk er lettere.
Min erfaring er at våt vei øker forbruket med ca 10-20%.(Det hjelper å ligge litt utenfor "idealsporet" i veibanen.)
En annen ting er farten. Fikk opp 92 km/t i snitt hvis du holder fartsgrensene på den nevnte strekningnen. Å slå av 10km/t på denne farten hjeper en god del.
Lufttrykket i dekkene kan også økes til opp mot 50 psi, hvis du trenger litt ekstra rekkevidde.
I utgangspunktet skal det vel ikke være noen forskjell på å bruke autopilot og cc. Det er farten som teller mest, og det at det regenereres minst mulig energi.

Muffinman

Å ta fatt på en slik tur med 90% på batteriet ville jeg ikke tatt sjansen på selv med en 85-bil. Man oppnår den indikerte rekkevidden under gode forhold - men vær iog vind, omkjøringer, trafikk, kjørestil osv gjør ofte at det minker raskere i displayet enn distansen man faktisk tilbakelegger.

krl

Hvis du kjører 10 km/t under fartsgrensa i 100 og 110-sonene, og været ikke er helt håpløst, så bør du oppnå rundt 300 km rekkevidde.. Jeg ville imidlertid ikke satset på å komme tilbake igjen hvis bilen stod parkert i mer en et par dager sammenhengende uten lading i Oslo.

Problemet forsvinner vel uansett når det dukker opp superlader i nærheten av Eidsvoll eller Minnesund. Nebbenes muligens..

Joachim@sancon.no

Jeg gjorde en nesten tilsvarende øvelse i fjor høst, hvor jeg også hadde parkering på Gardermoen og en litt lenger retur. Jeg valgte da parkering med lading for å sikre meg mot rekkevidde angst på returen.

Ser også at det finnes en tjeneste som heter flightpark.no som henter bilen ved avgangsterminalen og leverer ferdig oppladet når du skal hjem. Høres ut som en god tjeneste.

Samme når jeg kjører langtur. Da benytter jeg den innbyggede rekkevidde estimeringen på GPS, og legger alltids til 15-20%. Da har jeg en buffer for vær og føre, samt litt til inspirerende kjøring om nødvendig. Funker bra for meg samt for kjerringa som sitter og følger med på prosentene også.

N00b

Muffinmann er spot on.  Tabbe å ikke lade til 100%.
Lad når du kan, ikke når du må!

ew

Det er jo ikke flaut å stoppe på Minnesund eller Espa og lade litt med CHaDeMo-adapteret der, heller. Koster vel en pølse å lade opp et par-tre mil ekstra rekkevidde.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Mazzbot

Vil IKKE anbefale Statoil minnesund , veldig treig lader , EKSTREMT ustabil , man må gå inn og be dem om å skru på lading
.så kan du velge 15 eller 30 min .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA