Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 vs Bolt (Ampera-a)

Startet av Trekkoppbil, lørdag 16. april 2016, klokken 14:47

« forrige - neste »

kodalse

Jeg tror nok også at disse tallene er fremsatt av elbil idealister med referanse til en eller annen wiki.
Vi bør vel være forsiktig med å gå i samme fellen som fossil idealistene som mener alle elbiler kjører på kullkraft.

Fra EPA har vi denne raporten:
https://www.energystar.gov/ia/business/industry/ES_Petroleum_Energy_Guide.pdf
Et tungt dokument som er studert i denne bloggen:
http://blogs.cfr.org/levi/2011/10/26/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-than-electric-vehicles-do/

Hovedpunktet derfra:
"But this is flawed in two big ways. The first is that most of the energy used by refineries doesn't come from electricity; only about 15 percent of it does. That cuts the electricity-used figure down to about 0.6 kilowatt hours. The second is that conversion of fuel to electricity is pretty inefficient. A process loss of energy equivalent to 0.6 kilowatt hours translates to an actual electricity loss of around 0.2 kilowatt hours.

This is consistent with refinery data. The Department of Energy estimates that refiners used 47 TWh of electricity in 2001 to produce refined products from 5.3 billion barrels of oil. Assuming  that you get 42 gallons of refined products from each barrel of oil, this works out to about 0.2 kilowatt hours of electricity used for each gallon of gasoline produced."
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Electrix

Jeg tror mye av uenighetene er misforståelser og rot med navn og benevninger. Med en gang man begynner å oppgi energi i kWh så begynner noen å blande energi og elekrisitet. Hvis jeg husker rett så oppgir de fleste rapporter rundt 4 til 7 kWh energiforbruk pr liter drivstoff, men alt dette er ikke elektrisitet, kull er (var ihvertfall) mye brukt i USA, og så brenner man også en del komponenter i råoljen som det ikke er like godt marked for. Man har gjerne et eget varmekraftverk fyrt med kull eller oljerester som leverer mye av elektrisiten man trenger og i tillegg varme til prosessene. I den siste linken til kodalse så ser det ut til at de går i motsatt felle, de regner bare på den elektriske energien som brukes.

Men fakta er jo at uansett om man bruker 4 eller 6 kWt pr liter så vil man jo, dersom man brant denne energien i et kraftverk med god virkningsgrad kunne kjøre omtrent like langt med en elbil på energimengden, ihvertfall for kraftverk der man nytter seg av spillvarmen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

#17
Sitat fra: kodalse på torsdag 07. april 2016, klokken 13:05
Et tungt dokument som er studert i denne bloggen:
http://blogs.cfr.org/levi/2011/10/26/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-than-electric-vehicles-do/

Hovedpunktet derfra:
"But this is flawed in two big ways. The first is that most of the energy used by refineries doesn't come from electricity; only about 15 percent of it does. That cuts the electricity-used figure down to about 0.6 kilowatt hours. The second is that conversion of fuel to electricity is pretty inefficient. A process loss of energy equivalent to 0.6 kilowatt hours translates to an actual electricity loss of around 0.2 kilowatt hours.
En må huske på at kWh ikke er en elektrisk enhet men en måleenhet for energi (1kWh=3 600 000J eller 3600kJ). På samme måte som W er en enhet for effekt, enten den er elektrisk eller kommer fra en forbrenningsmotor.

Nå regner jo denne bloggen feil vei, når de sier 0,6kWh elektrisitet egentlg er 0,2kWh. 0,6kWh elektrisk krever ca. 1,8kWh fuel energi med denne betraktningen.

Når dette er rafineriet så kommer jo en del annet i tillegg så alt tyder på at anslaget 2,5-3kWh totalt for produksjon av 1l bensin stemmer ganske bra, men en snakker da om energi og ikke om elektrisitet.

Når en da i et ikke-vannkraft land sammenligner bensin og strøm, så går det jo endel ekstra energi med til å lage den energimengde en får ut av stikkontakten, etter samme omregning som i ovennevent blogg, blir da 3kWh fuel til 1kWh strøm til stikkontakten om en ser bort fra tap i overføringer(Ca 6%).

Om en sier bensinbilen bruker 0,5l/mil og elbilen 2kWh/mil og alle kWh produseres fra olje blir betraktningen røflig slik: 
Bensinbilen 5kWh energi fra bensinen+1,5kWh for produksjon av 0,5l bensin = 6,5kWh/mil.
Elbilen 2kWh fra stikkontakt +4kWh tap i kraftverk +6% transmisjon = 6,36 kWh/mil.

Men det er ikke nødvendig å produser strøm fra fossile kilder, det finnes bedre alternativer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA