Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøre Trondheim Oslo i sommer Tips til ladeplasser?

Startet av ZOE, søndag 22. mai 2016, klokken 23:03

« forrige - neste »

ZOE

Jeg ser at det er i salg ett produkt som skal kunne lade Renault Zoe, såvidt jeg kan forstå har ikke denne kabelen hverken kontaktor eller noen form for jordfeilvern.
http://eauto.si/metron-shop/?product=type2cee-renault-zoe-3x16a-3-phase-carrier-case

Trenger man ikke kontaktor? Når jeg tenker etter så ser jeg vel egentlig ikke helt det store behovet for dette, bilen kan jo styre ladestrømmen selv, og så lenge kontakten sier at den kan gi 11Kw så kan jo bilen styre dette selv.
Den har jo mulighet for å justere hvor mye den trekker, fra 10a 1 FAS til 43Kw 3-FAS, så da kan den vel justere helt til 0 selv?

Jeg ser jo at man vil mangle noe sikkerhet i denne kabelen, men i ett anlegg med skikkelig jordfeilvern så betyr det kanskje ikke noe?

Noen som kan opplyse meg?

ZOE

Det er jo rart at det da ikke står i beskrivelsen, men hvorfor må man ha den i det hele tatt? Bilen kan jo styre ladingen selv? Og det er lås på pluggen, så lysbuer burde ikke kunne lages (forutsatt at bilen skrur av lading før den låser opp) .


Rav4_EV

IEC 61851-1:2010
Punkt 6.2 Mode 2 lading sier eksplisitt at det skal være en jordfeilbryter i kontakten eller 0,3 meter fra kontakten.

Punkt 6.4.3.3 Strøm skal ikke tilkobles før bilen og EVSE har oppnådd korrekt kommunikasjon.

(Min egen oversettelse fra engelsk).

Produsenten oppgir at kabelen ikke skal benyttes av andre biler enn Zoe.

Tenker at OP helt sikkert har rett i at kabelen mangler kontaktor. Den mangler også jordfeilvern.
Den mangler egentlig det meste for å være i tråd med IEC 61851-1:2010 :o :o :o

Litt av tanken med noe som er bygget etter en standard er at den skal kunne benyttes av alle kjøretøy som følger standarden.
At Zoe ikke gir feilmelding på at det fortsatt står strøm i kabel etter avslutning gjør at kabelen virker på den. Dog er det ingen garanti for at Renault legger inn denne sjekken i neste programvareoppdatering.

Det er litt mer enn lysbuer som er grunnlaget for at man i standarden vil at strømmen skal brytes når lading ikke pågår. En lillefinger på en treåring får sikkert plass inn i en av hylsene i ladekontakten.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ZOE

Jeg ser jo ikke helt at lillefingeren er relevant, det er jo like lett (lettere) å få fingrene i en 32a cee stikk. Der har du riktignok lokk.

At det ikke er ideelt å mangle kontaktor ser jeg lett, du har jo gode muligheter for å legge stikket i en vannpytt Osv ..



zyp

Sitat fra: ZOE på tirsdag 29. mars 2016, klokken 09:30
Jeg ser jo ikke helt at lillefingeren er relevant, det er jo like lett (lettere) å få fingrene i en 32a cee stikk. Der har du riktignok lokk.

Det er ikke lov å montere CEE-kontakter lavere enn halvannen meter over bakken på steder som er tilgjengelig for barn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA