Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solcelle eller batteri?

Startet av Elerlivet, fredag 20. mai 2016, klokken 18:40

« forrige - neste »

Elerlivet

Har nylig hatt vannservice og bytte av noen blokker på Classic'n min.
Bilen har god rekkevidde, ca 7 mil.

Idag, etter en liten kjøretur, fortsatte bilen å trekke strøm, 0.5A, etter at den var parkert.
Forsøkte å starte- stoppe den for å eliminere dette, kjørte noen turer iløpet av dagen uten at dette forsvant.

Hva er årsaken til dette og hva må evt gjøres for å utbedre det?

Takknemlig for respons :)

elektrolux

#1
Think tapper 12V batteriet kontinuerlig med ca 30mA.  Bytt til nytt batteri.

Mer om emnet her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Teknikk#DC_DC_converter

Et slikt batteri http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_-_32ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html løser problemet. Har god erfaring med det, men er redd det faller inn under forbudet mot å bytte batterikjemi i Elbil

Fordelen med dette er at det tar til seg lading mye mer effektivt enn bly batteri, og blir dermed oppladet selv ved den lave ladespenningen Think leverer ved stillstand
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BauDemo

How does such LiFePo4 battery handle charging under 0C?
Does the BMS have heating elements?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

elektrolux

Not all LifePo4 cells are so sensitive to low temperature charging.

Anyway, here in Stavanger we hardly ever see below 0C temperatures, so really can't say. The cars I know running theese batteries drive problem free through the winter seasons.

That said, on the LiFePo4 builds we have done, we simply drive the cells warm and put them on charge before they cool down. Then again, we live just beside the Gulf stream, and enjoy amazingly comfortable temperatures the whole year. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BauDemo

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. mars 2016, klokken 09:45
Not all LifePo4 cells are so sensitive to low temperature charging.

Thanks for a reply!
I can not say that ALL have this problem, but ALL that I have looked at have had a problem with charging at below freezing temperatures. I can not find source now though...
Biltema has sells lithium batteries... much smaller capacity though:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Litiumbatteri-2000036169/
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Elerlivet

Tusen takk for svar.

Hva kommer de forskjellige batterialternativene på om eks Elbilhjelpen skulle gjort jobben med bytte av batteri?

elektrolux

2500 kr for LiFePo4 og 1500 kr for Bly ferdig montert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA