Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Utgifter på Tesla

Startet av vonar, onsdag 09. april 2014, klokken 22:23

« forrige - neste »

Chlangum

Sitat fra: OleJA på tirsdag 01. april 2014, klokken 14:54
Sitat fra: sn0le på tirsdag 01. april 2014, klokken 14:46
Kan vel også være noen som lurer på hvorfor det er et 12V batteri der i det hele tatt.
Hvorfor kan ikke alt som går på 12V bare få strøm direkte fra DC/DC-konverteren?

Regner med det har med sikkerhet å gjøre. Om du kræsjer og den store batteripakken på en eller annen måte settes ut av spill så skal du ha strøm til dørlåser og vindusheiser.

Har også å gjør med at det sitter en kontaktor (=elektrisk styrt bryter) i hovedbatteriet. Denne er i utgangspunktet åpen slik at det ikke er spenning på 400V kablene når bilen er 'Off', eller evt. når bilen 'skrus av' etter f.eks en kolisjon. 12V batteriet kreves for å aktivere denne kontaktoren.

Mao. et 'høna og egget' problem her: Uten 12V får du ikke 'skrudd på' hovedbatteriet, og uten dette får ikke DC-DC konverteren strøm slik at 12V batteriet kan lades.

Stemmer det at kontaktoren åpner (kopler fra) når bilen er OFF?
Trodde det var kun ved feil på systemet og kollisjoner og ikke under normale omstendigheter. Også når bilen er slått av og forlatt. Hadde den gjort det ville vel 12 batteriet gått tomt hele tiden da vampire drain trekkes fra 12V batteriet.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Anders Heibø

Noen som vet hvor mye jeg kan trekke fra 12V uttaket i bilen/hvor stor sikringen er?

Har ett prosjekt der jeg trenger en 12V -> 230V omformer og ett trekk på 165W med peaker opp mot 210W. Det skal brukes på lokasjoner, men bilen kan stå på slik at 12V batteriet ikke tømmes.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

TB

Sitat fra: Anders Heibø på lørdag 05. april 2014, klokken 12:20
Noen som vet hvor mye jeg kan trekke fra 12V uttaket i bilen/hvor stor sikringen er?

Har ett prosjekt der jeg trenger en 12V -> 230V omformer og ett trekk på 165W med peaker opp mot 210W. Det skal brukes på lokasjoner, men bilen kan stå på slik at 12V batteriet ikke tømmes.

Eit mulig tryggere alternativ er bærbar starthjelp? Enkelte av dessse har innebygd 12V -> 230V omformer. Dermed er det enkelt og flytte seg ut av bilen også?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Anders Heibø

#18
Sitat fra: TB på lørdag 05. april 2014, klokken 12:38
Eit mulig tryggere alternativ er bærbar starthjelp? Enkelte av dessse har innebygd 12V -> 230V omformer. Dermed er det enkelt og flytte seg ut av bilen også?
Har du tips til en starthjelp med omformer? Fant ingen gode forslag når jeg googlet. Litt av poenget med å trekke fra bilen er at da har jeg ganske lang oppetid på utstyret som skal trekke strøm.

EDIT:
Ser på teslamotors forum at det er 15A sikring (180w maks) på 12v uttaket i bilen.
Det er dobbel strømforsyning(redundant) på utstyret jeg skal koble til. Har da 2 muligheter:
1 - Skru på mens jeg har det tilkoblet vegguttak og flytte det over på bilens 12v, men da blir det stående på i lange perioder.
2 - Bruke den ene strømforsyning (trekker opp mot 170w i oppstart, 130w i drift) på 12v uttak i bilen, og den andre på en bærbar starthjelp med innebygd omformer.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

hoffa

Sitat fra: Anders Heibø på lørdag 05. april 2014, klokken 14:18
Sitat fra: TB på lørdag 05. april 2014, klokken 12:38
Eit mulig tryggere alternativ er bærbar starthjelp? Enkelte av dessse har innebygd 12V -> 230V omformer. Dermed er det enkelt og flytte seg ut av bilen også?
Har du tips til en starthjelp med omformer? Fant ingen gode forslag når jeg googlet. Litt av poenget med å trekke fra bilen er at da har jeg ganske lang oppetid på utstyret som skal trekke strøm.
Jula har en med omformer under "starthjelp".
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Anders Heibø

P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

TB

#21
Andre forslag på starthjelp:
Med innebygd 230 V omformer: http://www.jula.no/starthjelp-4-i-1-608102
Med 12 V utgang:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-1100-A-37903/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-900-A-med-kompressor-37905/

Der du bør starte er og rekne på behov for energi. Tida du skal bruke utstyret er viktig. Ca 150 W gir 12,5 A ved 12V. Koblar du utstyret til bærbar starthjelp med 12 V 19 Ah batteri vil det bli tømt på mindre enn 1 time, blybatteri bør ikkje bli lada ut meir enn ca 50%.

Ein metode kan dermed vere:
- Bærbar "starthjelp" med 230 V utgang blir kobla til den eine strømforsyning.
- Når du skal flytte deg til bilen vil batteri i "starthjelp" levere straum til utstyret.
- I bilen pluggar du 12V inn i bilen - som vil lade innebygd batteri - og samtidig levere 230 V
  (Ca 12,5 A går til utstyret, så det er ikkje mykje igjen opp til 15 A for og lade 12V batteri...)
- Om du stoppar bilen, vil 12 V uttak i bilen bli slått av? Starthjelp tar igjen over til bilen er starta igjen, eller utstyret er flytta til 230 V uttak. Starthjelp blir samtidig kobla til 230 V, for og bli lada opp igjen.

Mulig du treng ein litt meir tilpassa starthjelp, treng ikkje innebygd kompressor som det er i enkelte?
Samtidig, utstyret du skal ha med deg bør ikkje bli for stort / tungt.

Eit anna alternativ er UPS, desse gir rein 230 V ut. Dei er laga for nødstraum til utstyr som ikkje skal slå seg av ved straumbrot. Kan bli utstyrt med mange batteri - slik at dei kan vare mange timar på batteri. Men, det blir tungt og upraktisk - og må bli lada opp igjen på 230 V. Ein "permanent" installasjon i bilen - der batteri blir lada opp igjen i bilen kan i teorien fungere.

Eksempel - Eaton 5130, mål i mm: 86 x 441 x 634 (Ekstra batteri pakker har samme mål)
Ved ca 200 watt gir denne ca 80 minutt med straum. Med to ekstra batteripakker ca 6,5 timar, med tre ekstra pakker ca 13 timar - alt i følge databladet. Kaldt vær / batteri vil gi reduksjon i tida, desse er produsert for bruk i datahall / kontormiljø.

Datablad:
http://powerquality.eaton.com/PW5130i2500-XL2U.aspx?cx=95&SOLID=1089190&RUID=1703
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Anders Heibø

Takker for alle svar! Her er det noen som har tenkt like mye på dette som meg?

Beste løsning jeg har drømt om er en "snudd UMC" :) Men den finnes vel bare i drømmeland enn så lenge.

Bruker UPS på større jobber, men de er rackmontert og for tunge til å løfte inn i Tesla'n. Er nok beste løsning, men for dyrt hvis det bare blir brukt en gang.

For første prosjekt bør utstyret være operativt i ca 1t on site. Det virker som at strømforsyningene trekker ulikt så hvis jeg finner ut hvem som trekker mest kan denne kobles til 12v -> 230v omformer som kobles i bilen. Den andre kan kobles til starthjelp som leverer 230v.

Litt av poenget med det jeg skal er å vise at med en Tesla har man nok kraft til hva man vil... Det faller litt vekk hvis jeg må bruke hjelpemidler, men får skjule de godt...  8)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.


TB

Sitat fra: Anders Heibø på søndag 06. april 2014, klokken 11:07
Beste løsning jeg har drømt om er en "snudd UMC" :) Men den finnes vel bare i drømmeland enn så lenge.
Mitsubishi har laga dette til trillingene, skal vere i salg i Japan. Teknisk sett ikkje noko problem at Tesla laga ein liknende sak. Ulempen er at det kan ikkje berre vere ein kabel, må ha innebygd inverter frå DC til AC.

Sitat
For første prosjekt bør utstyret være operativt i ca 1t on site. Det virker som at strømforsyningene trekker ulikt så hvis jeg finner ut hvem som trekker mest kan denne kobles til 12v -> 230v omformer som kobles i bilen. Den andre kan kobles til starthjelp som leverer 230v.

Litt av poenget med det jeg skal er å vise at med en Tesla har man nok kraft til hva man vil... Det faller litt vekk hvis jeg må bruke hjelpemidler, men får skjule de godt...  8)
I denne forbindelse, der det skal bli brukt midlertidig bør 12v -> 230v inverter fungere greit, så lenge som 15A  sikring er nok. Bør teste at det er er nok, og kanskje ha med ekstra 15A sikring.

Eg tenkte meir for permanent drift, der det var nødvendig og slå av bilen. Eller, sikre kontinuerlig drift sjølv om bilen vart slått av. Tappe 12V batteri når bilen ikkje er på er nok neppe mulig, 12V uttak blir slått av?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nortrahof

Lenge siden det har vært postet i denne tråden...
I stedet for å lage en ny tråd, bruker jeg denne.

Fikk etter nesten nøyaktig ett år beskjed at "12V battery needs service". - Kjørte oppom TM i Kristiansand da jeg ikke ville risikere å bli stående. De var velvilligheten selv - og skiftet batteri mens jeg ventet.

Nå lurer jeg på om man kan påregne en levetid på 12V-batteriet på "bare" ett år?
Da dette batteriet er et blybatteri, har det et visst antall ladesykluser før det mister så mye kapasitet at det må/bør skiftes.
TM mente at batteriet hadde kommet under 12V - og derfor alarmen. Det mener jeg ikke stemmer. DC/DC-laderen vil automatisk etterfylle 12V-batteriet før spenningen blir så lav så lenge det er nok strøm på kjørebatteriet og DC/DC-laderen virker. Ladingen må nødvendigvis være spenningsstyrt. Det var ingenting galt med DC/DC-laderen.
- Tror heller at det er hyppighet av innkobling av DC/DC-lader og varighet av lading før den kobler ut som styrer alarmen. Da kan man si noe om kapasiteten til 12V-batteriet.

Er det noen som vet om TMS har "deep discharge-battery" som tåler bedre gjentatte utladinger? Et "vanlig" blybatteri tåler ikke dyputlading før det raskt ødelegges. Dette batteriet trenger heller ikke å kunne tåle store utladestrømmer som et startbatteri tåler og er derfor konstruert på en annen måte. Mener å ha lest at slike "deep discharge-batterier" batterier tåler i området 1 - 3 K utladinger?


Nå har jeg installert dashcam som trekker strøm hele tiden. Derfor er kanskje ladesyklusene brukt opp etter kort tid?

Burde 12V-batteriet vært skiftet ut med et lithiumbatteri som kanskje tåler flere sykluser for å få akseptabel levetid på dette batteriet? Da passer nok ikke DC/DC-laderen som er beregnet for blybatteri.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

larssto

Jeg hadde en lignende opplevelse. Etter ett år så kom meldingen om at "12V needs service". 12V batteriet ble byttet i forbindelse med en service samme uke. Nå, 18 måneder etter batteribytte, så har jeg enda tilgode å se denne feilmeldingen igjen. Jeg så heller ikke notert noe sted at Telsa byttet 12V batteriet under siste service for ca. 6 mnd siden. Så jeg vet ikke om disse 12V problemene er litt tilfeldige eller om det er andre årsaker.

Det jeg fikk beskjed om da jeg byttet det første batteriet var at Tesla hadde svært sensistive sensorer som overvåket 12V batteriet og at grensen for alarm var satt ganske lavt. De sa også at Model S "misbrukte" 12V batteriet en del mer enn en eksosbil, derfor så de egentlig på 12V batteri som et "consumable" for Model S.
Model S, Stavanger

nortrahof

Sitat fra: larssto på onsdag 06. april 2016, klokken 11:23
Det jeg fikk beskjed om da jeg byttet det første batteriet var at Tesla hadde svært sensistive sensorer som overvåket 12V batteriet og at grensen for alarm var satt ganske lavt. De sa også at Model S "misbrukte" 12V batteriet en del mer enn en eksosbil, derfor så de egentlig på 12V batteri som et "consumable" for Model S.

Direkte "misbruk" av 12V-batteriet er det ikke.
Blybatterier har ofte kort levetid. Den er sterkt avhengig av ladesyklusen.
Blybatterier har svært kort levetid dersom de utlades til > 50% og/eller ikke lades opp til full Ah ved hver lading.
Har ikke sjekket Ah-rating på TMS - men det er sikkert som andre elbiler < 50Ah? Det gir kun en "brukstid" på 20-25Ah før batteriet må lades. Under drift kan det være nødvendig å lade 4-5 ganger pr. time - eller nesten kontinuerlig. Når bilen ikke er i bruk lades den sikkert samme antall ganger pr. døgn uten man "slår av alt"?

Når man søker etter "low dishage"-batterier som er mer robust for denne driftstype, så finner man lite utvalg. Dette er batterier som er annerledes konstruert enn startbatterier og tåler derfor bedre denne driftsformen. - Uansett har slike batterier en viss levetid med antall ganger de kan lades opp.
Det var dette jeg lurte på med TMS? Dersom man bruker et "vanlig" startbatteri, så er ikke levetiden særlig stor.

Som sagt, tror jeg ikke helt på forklaringen som TM ga meg om det hadde vært et "dip" i spenningen, spesielt da bilen sto parkert og store forbrukere (som startmotor eller A/C) ikke var i drift.
Slike startstrømmer (som til f.eks. A/C) må være filtrert bort i spenningsovervåkingen. Hvis ikke risikerer man alarm hver gang A/C starter med nytt batteri også.
- Tror heller at man ser på hvor raskt batteriet lades. Bruker det lang tid for å lades er Ah-kapasiten i behold - lader det kvikt opp til full spenning, er batteriet svekket.

Et interessant punkt er om TM regner dette for "consumables" som vindusviskere eller om 12V-batteriet går under bilens øvrige garanti? Da kan man risikere at et hvert ekstrautstyr (som dashcam) og annet ikke-originalt utstyr vil begrense denne garantien? Det eneste som da må "tillates", er utstyr tilkoblet sigarett-tennerkontakt (som er spenningsløs når bilen står). - I så fall hjelper heller ikke serviceavtale.



VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA