Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe nå, eller vente til ny modell! (e-golf)

Startet av Bjoris, onsdag 13. juli 2016, klokken 13:58

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg leste ett sted at dette filteret egentlig hadde lite for seg og tok ikke eksos etc. Jeg så for meg at det kunne være bra i eksosfylte tunneller også for oss vestlenninger som bor på "bygda", men dette tyder vel på at det ikke er helt "waste"? Må jo være en grunn til at halve frunken går med til dette filteret...?

https://killtheboredom.co/2016/05/02/elon-musk-says-teslas-bioweapon-defense-mode-is-real-after-life-saving-car-demo/

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tho

Ingen tvil om at det har noe for seg. Men det er nok litt gimmick også. I testen bruker de partikkelstørrelse på 2.5PM mange virus er en del mindre enn dette. bl.a. antrax.

se tabellen sist her: http://multimedia.3m.com/mws/media/409903O/respiratory-protection-against-biohazards.pdf

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Bjoris

#2
Jeg tror ikke bilen vil redde meg om det kommer ett biologisk luftangrep, det ser jeg er veldig gimick, men om dette var så bra at du f.eks ikke får eksoslukt i bilen i en tett tunnell så syns jeg det er verdt det! Noen som vet ?

La oss ta skrekkscenarioet med tunnellbrann. Noen som har kvalifisert gjetning om du da overlever lengre med biodefens i en Tesla enn i vanlig bil? Tenker f.eks på disse vinduene i forkant av dørene der det trekker på vinterstid, er ikke slikt ett veldig stort problem i denne sammenheng? Selv om filteret tar mikropartikler vil det jo være rimelig god plass til div ting inn der, der luften siver fritt inn må det jo gå småstein inn? (nesten da)...;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Brede

Nå er det vel sagt at iallefall Model X med dette systemet kjører overtrykk i kabinen og dermed hindrer ufiltrert ytre luft å trenge inn.

Samme prinsipp som på militære kjøretøy med ABC-vern. I godt dimensjonerte anlegg kan du til og med åpne luker/dører i korte perioder uten at utvendig luft trenger inn.

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

lunitiks

Hadde vært morsomt å se en termografering av MS/MX i så fall. (Luftlekkasjer; varmetap.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Sitat fra: Brede på torsdag 05. mai 2016, klokken 12:34
Nå er det vel sagt at iallefall Model X med dette systemet kjører overtrykk i kabinen og dermed hindrer ufiltrert ytre luft å trenge inn.

Samme prinsipp som på militære kjøretøy med ABC-vern. I godt dimensjonerte anlegg kan du til og med åpne luker/dører i korte perioder uten at utvendig luft trenger inn.

Så dermed har en løst lekkasje med kald trekk fra vinduet;) Bare å klikke på biodefensmode;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Lokführer

Sitat fra: bjoris på torsdag 05. mai 2016, klokken 12:22
Jeg tror ikke bilen vil redde meg om det kommer ett biologisk luftangrep, det ser jeg er veldig gimick, men om dette var så bra at du f.eks ikke får eksoslukt i bilen i en tett tunnell så syns jeg det er verdt det! Noen som vet ?

La oss ta skrekkscenarioet med tunnellbrann. Noen som har kvalifisert gjetning om du da overlever lengre med biodefens i en Tesla enn i vanlig bil? Tenker f.eks på disse vinduene i forkant av dørene der det trekker på vinterstid, er ikke slikt ett veldig stort problem i denne sammenheng? Selv om filteret tar mikropartikler vil det jo være rimelig god plass til div ting inn der, der luften siver fritt inn må det jo gå småstein inn? (nesten da)...;)

Nå trenger ikke elmotoren oksygen, slik forbrenningsmotoren gjør, så det kan muligens utgjøre en positiv effekt for elbiler generelt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jensjacob

Selvom elmotoren og batterierne ikke behøver ilt, så gør passagerne. Og de biler der laver overtryk i kabinen har vel brug for noget luft til at generere overtrykket. Hvor kommer det fra ? Filtreret luft udefra formentlig. Men et hepa filter tager ikke CO2, CO og kulbrinter. Måske et aktivt kulfilter kan tage dette - det ved jeg ikke.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Havebigfun

Tesla har vel en ioniserer som tar mange av de små partiklene allerede.

Lynet

Alle biler har vel egentlig et lite overtrykk når viften står på. Luften presses jo inn og slippes ut gjennom ventiler bak i bilen.
Har vært ute for biler med dårlig kapasitet på disse ventilene da har det blitt montert ekstra ventiler for å få bedre luftgjennomstrømning.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA